Az interfész maga az ember - Minden (a) mozgásban van (2. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2010. december 25. 10:13

A fejlesztések irányai gyakorlatilag megjósolhatatlanok. Ezek dömpingje ugyanakkor egyáltalán nem meglepő: a kódolás olyan, mint bármelyik, már szabványos rendszernél, a kreativitás számára viszont az újfajta interfész megszámlálhatatlan új dimenziót nyit.

Miből lesz állásajánlat?

És hogy a külső fejlesztők "játékai" a Kinecttel mennyire túlmutathatnak az egyszerű hétvégi hobbin, azt jól példázza John Lee története. Alig három éve még végzős hallgató volt a Carnegie Mellon Egyetemen, és azzal foglalatoskodott, hogy "rávegye" a Wiit egy olyan rendszer megalkotására, amelyben követhetővé válnak a fejével végzett mozdulatok, ehhez igazítva a képernyőn megjelenő perspektívát.

Az ezt a technológiát demonstráló videó más Wii-projektekkel együtt felkerült a YouTube-ra, nagy nézettségre téve szert. Mit ad isten, nem csupán a Wii-rajongók táborában vált népszerűvé: John Lee 2008 júniusában állásajánlatot kapott a Microsofttól - a Kinectet fejlesztő team tagjaként.

A Microsoft - John Leenek is köszönhető - új eszközét pedig sokan, és nem csak a szakemberek körében, egyenesen forradalminak tartják. Hogy ez a jelző túlzott-e vagy sem - tekintettel az internetes időszámításnak a hagyományost nagyságrendekkel
felgyorsító jellegére -, nagyon rövid időn belül kiderülhet. Az viszont mindenesetre jól látszik, hogy valóban új dimenzió nyílik. A technológia a szó szoros értelmében emberközpontúvá válik a Kinect révén, a számítástechnika térhódításával egyidős interfész szó pedig kiürül, értelmezhetetlenné válik. Márpedig mindeddig ez fejezte ki
azt a fogalmat, az az eszközt, amely az ember és a technológia határvonalán állva egyfajta "fordítókorongként" funkcionált: a valóságost elválasztva a mesterségestől gondoskodott a kettő közötti kommunikációról. Ha viszont megvalósul - márpedig a Kinect révén megvalósul - a közvetlen kapcsolat a valóságos és a mesterséges között, többé nincs szükség olyan eszközre, amelyik bármilyen szerepet játszhatna - az ember maga válik a technológia egyik meghatározó, aktív elemévé.

Kapaszkodók nélkül

De mint minden olyan újdonságnak, amely addig járatlan utak kitaposására hivatott, a Kinect által fémjelzett technológiának is szembe kell néznie a maga kihívásaival.

A technológia iránt fogékonyak ugyanis mindeddig megszokták a kapaszkodókat - legyen az például a billentyűzet vagy az egér -, amelyek önálló eszközök lévén megfelelő távolságra tartják az embertől a technológiai közeget, még ha épp a kettő közötti átjárás
megvalósítása is a feladatuk. Ez pedig most - ha nem számítjuk a nappaliban elhelyezett "passzív" Kinect üzembe helyezését - gyakorlatilag eltűnik, az ember puszta kézzel nyúl bele a virtuális történésekbe.

Ebből pedig az is következik, hogy ismét csak új piacra tehet majd szert az it-biztonságra szakosodott iparág (karöltve a fizikai biztonság őreivel). A valóságos és a mesterséges határvonalának összemosódása ugyanis értelemszerű veszélyeket is rejt magában.
Gondoljunk csak bele: a Kinectimals nevű játékon szocializálódott gyermek könnyedén kinyújtja majd simogató kezét egy, a szafariparkban arra sétáló tigris felé is.
 

Kulcsszavak: játék Xbox

Fogyasztói elektronika ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bemutatja a LinkBuds-sorozat legújabb tagját, a LinkBuds S-t

A Sony bejelentette a LinkBuds-sorozat legújabb tagját: a LinkBuds S vadonatúj hangzásélményt biztosít a Sony érzékelő technológiáinak és partneri együttműködésének köszönhetően, mindezt úgy, hogy a felhasználók megtapaszthatják a “NEVER OFF” élményt.

2022. május 19. 15:26

A Panasonic bejelentette 2022-es televíziókínálatát

A Panasonic bemutatta 2022-es alap- és prémium televízióit, amelyek fejlett OLED és Core LED képernyőket kínálnak 77 és 42 hüvelyk közötti átmérőkkel.

2022. május 18. 15:17

A Bridgestone hiperhatékony gumiabroncsot fejleszt a Mercedes-Benz VISION EQXX számára

A Mercedes-Benz AG a Bridgestone-t választotta a Mercedes Benz VISION EQXX névre hallgató, technológiai programjának gumiabroncs-fejlesztő partneréül. A futurisztikus elektromos jármű a Mercedes válasza az EV-k hatékonyabbá tételére és az elektromos hatótávolság új szintre emelésére. A Bridgestone mérnökei a Mercedes-Benzzel együttműködve olyan egyedi tervezésű gumiabroncsokat hoztak létre, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a jármű hatékonysága és ezáltal hatótávolsága egyetlen feltöltéssel 1000 kilométerre nőjön. Az említett távot a jármű a németországi Sindelfingenből a franciaországi Cassis-ig egyetlen töltéssel tette meg, 8,7 kWh/100 kilométeres energiafogyasztással.

2022. május 17. 09:47

„Kiváló kutatási infrastruktúra” címet kapott a JKK

Egyre meghatározóbb szerepet tölt be az autonóm közlekedési rendszerek és az elektromobilitás kutatásában a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja, amit nemzetközi színvonalú laborháttér, tesztpálya és berendezések segítenek Győrben és a zalaegerszegi ZalaZONE Parkban. Ezt ismerte el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal a „Kiváló kutatási infrastruktúra” adományozásával.

2022. május 16. 19:27

Piacvezető zajszűréssel rendelkező fejhallgató, ami újraírja az iparági szabályokat

A Sony bejelentette díjnyertes 1000X-sorozatának legújabb termékét, a WH-1000XM5 vezeték nélküli, zajszűrős fejhallgatót. Az új modell vadonatúj, magával ragadó hallgatási élményt biztosít, melyek az új technológiák alkalmazásával új szintre emelik a piacvezető WH-1000XM4 zajszűrését és hangminőségét. 

2022. május 14. 15:53

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Témanapot tart a Neumann Társaság az úttörő magyar számítógépépítőről

2022. május 16. 11:18

Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat

2022. május 10. 15:35

A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora

2022. május 5. 11:20

Nívó-díjat kapott a Magyar Telekom

2022. április 29. 20:24