Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 1. 08:43

Nem kellenek dollármilliók a jó és sikeres játékfilm készítéséhez, az ötlet, a tartalom sokkal fontosabb, mint a technika - hirdeti Karl Bardosh, azaz Bardos Károly, a digitális újmédia nemzetközi képviselője, a New York-i Egyetem professzora, aki Szekszárdon, a Digi 24 elnevezésű digitális rövidfilmes versenyen adott interjút az MTI-Pressnek.

- Miért és milyen körülmények között távozott Magyarországról?

- 1969 végén hagytam el az országot, miután a Magyar Televízióban volt főnököm eltulajdonította a műsoromat, és arra akart kényszeríteni, hogy rendező asszisztensként vegyek részt benne. Az iskolatelevíziónál dolgoztam, amikor Bölcs István - volt vezető tanárom - és Gyürey Vera kezdeményezésére bevezették a filmesztétika oktatását a középiskolákban. Erre azonban nem voltak felkészülve a tanárok, és én a felkészülést segítendő fél órás filmeket céloztam meg.

- Hogyan jutott el a New York-i Egyetem filmtanszékének a katedrájáig?

- Az Egyesült Államokban rögtön jelentkeztem a New York-i Egyetemre, hogy befejezzem a doktori képzést. Barátaim azonban rám ijesztettek, hogy ha filmből doktorátust szerzek, garantáltan kapok állást - taxisofőrként... Ezért egy év után ott hagytam az egyetemet, és átmentem az Amerikai Filmintézetbe, amelyet az 1968-as orosz tankok elől elmenekült Frantisek Daniel, a cseh filmfőiskola korábbi dékánja alapított. Volt szakmai tanácsadóm, John Cassavetes megnézte egy rövidfilmemet, amelyet Fehér Györggyel együtt készítettem, és közölte, hogy ilyen gondolkodásmóddal egy fillért sem lehet kapni Hollywoodban. A Go west young man! - Menj nyugatra fiatalember! - mondást megfordítva azt mondta, hogy Go back east young man!, azaz Menj vissza keletre! Végül azon az egyetemen lettem professzor, ahol az első évemet eltöltöttem.

- Azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon

- Szerteágazó munkásságában egy nagyjátékfilmet jegyez íróként: a Radnótiról 1989-ben, Chris Sarandon főszereplésével készült Forced March (Erőltetett menet) című mozit, amely itthon manapság szinte fellelhetetlen. Milyen visszhangja volt Amerikában?

- Játszották a filmszínházak. Sajnos Magyarországon valóban nem abban a fogadtatásban részesült, amelyet megérdemelne, legalább a 2009-es Radnóti-évfordulón bemutathatták volna a televíziók, de nem került vetítésre. Egyébként társrendezője is voltam a filmnek. Volt egy másik forgatókönyvem is, amely a magyar korona hányattatásairól szólt, ez talán még megvalósítható.

- Radnóti és a magyar korona olyan tartalom, amely az amerikai filmpiacon fogyasztható?


- Jogos a kérdés, hogy milyen anyagokat lehet forgalmazni a nagyvilágban. Radnóti sorsa, úgy gondoltam, alkalmas erre. Az amerikai filmek között létezik holokausztműfaj, ezen keresztül el lehet adni egy magyar költőt, és ez így is történt. A korona esetében a keretjáték az volt, hogy jobboldali emigránsok egy csoportja beperelte az Egyesült Államokat, megpróbálták megakadályozni, hogy 1977-ben visszaadják a koronát a magyar kormánynak. Ez egy amerikai történet: az elnök volt perelve, egy amerikai bírónőnek kellett döntenie. A magyar televízió akkori párttitkára úgy értékelte a forgatókönyvet, hogy a koronát hollywoodi filmként kezeli. Én visszaírtam neki, hogy szerintem a hollywoodi megközelítés nem szerencsétlen, hanem esetleg azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon.

- Hozzáértő közönséget nevelnek

- Ön a digitális filmkészítés szakértője és oktatója, könyvet írt a digitális videózásról, 2007-ben pedig Indiában Cell Phone Cinemát, azaz Mobiltelefon Mozit gründolt. Mi ez?


- A mobiltelefonos filmkészítés a 2007-es könyvből ered: a Penguin kiadó rendelte meg tőlem a Complete Idiot's Guide - magyarul: Kalauz tök idiótáknak - sorozatba. Digitális forradalom zajlik körülöttünk, bárki készíthet filmet hordozható kamerával, otthon összemontírozhatja, és feltölti az internetre. Ez a forradalom a filmkészítési eszközök demokratizálódását jelenti. Kiderült, hogy a mobiltelefonokat Alexandre Astruc camera stylójához - kamera-töltőtollához - hasonlóan lehet használni filmkészítésre, filmoktatásra. Festmény, animáció, dokumentumfilm, játékfilm készítésére egyaránt alkalmas. A Cell Phone Cinema a nagyközönség által ellesett, készített filmek fóruma. Ma már "guru" vagyok Indiában, eddig öt országos fesztivál volt több mint ötszáz résztvevővel, díjazzuk őket, és terjesztjük a gondolatot, hogy lehet használni a kameratöltőtollat filmezésre. Elindítottuk az első ausztrál nemzeti fesztivált is, New Yorkban pedig harmadik éve hallgatóim kisfilmeket készítenek, amelyeket filmszínházakban és fesztiválokon játszunk. Emellett különböző újmédia fesztiváloknak vagyok vezető személyisége. Úgy tekintem magam mint a digitális újmédia egyik nemzetközi képviselőjét.

- Állandó zsűrije Szekszárdon a Digi 24 rövidfilmes fesztiválnak is. A digitális rögzítőkkel - mobiltelefonnal, digitális kamerával, táblapécével - készült filmek milyen pluszt adnak a filmiparnak?

- Az első és legfontosabb, hogy hozzáértő közönséget nevelnek. Minden profi, aki azt gondolja, hogy az újmédia ellenség, téved. Ezzel mintha azt mondanánk, hogy az analfabetizmus felszámolása árt az írástudásnak. Ha nagyobb a hozzáértő közönség, nagyobb közönséget kap a profi a kísérletezéshez is. Elérhetjük azt a szintet, hogy - mint az irodalomban - a sok szemétből kiemelkednek a gyémántok. És az újmédia lehetőségei nem korlátozódnak a rövidfilmekre. Johannesburgban nagyjátékfilmet is készítettek, amely kiment a filmszínházakba. A koreai Park Chan-Wook Éjszakai horgászat című, i-Phone 4-essel készült thrillere a feje tetejére állította a berlini filmfesztivált, és óriási pénztári siker lett a mozikban. Nincs limit, mára a Youtube is bevezette a nagyjátékfilmek lejátszását. Az új szociális média afelé tendál, hogy teljes szabadságot biztosít a digitális média művelőinek. És ez egy új piacot is jelent, ahol néhány alkotó rendkívül sikeres.

 

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Minden idők legnagyobb eMAG Black Friday akciója jön

A karácsonyi vásárlási szezont nyitó, hatalmas kedvezményekkel gyorsan a figyelem középpontjába kerülő eseményt hazánkban 2014 óta rendezi meg a legnagyobb látogatottsággal rendelkező hazai webáruház, már első alkalommal egymillió látogató érkezett az oldalra, míg tavaly 2,2 millióan voltak kíváncsiak az év legnagyobb akcióira. Az első évben 1,8 milliárd forintos forgalmat realizált a vállalat Fekete Pénteken, tavaly már 5,6 milliárdot. Idén 6,4 milliárd forintot vár az eMAG egyetlen nap alatt. Ez jól mutatja mind az online vásárlás térnyerését, mind a Black Friday népszerűségének növekedését.

2018. november 14. 16:50

A Columbia Pictures technológiai kiszolgálója lett az OTT-One Nyrt.

Együttműködésre lépett a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett OTT-One és a Columbia Pictures Corporation Limited. A megállapodás értelmében Magyarországon, a Cseh Köztársaságban, a Lengyel Köztársaságban és Romániában is a magyar informatikai vállalat lesz a technológiai kiszolgálója a Sony Corporation leányvállalata induló „Sony Networks” nevű online videómegtekintő alkalmazásának.

2018. november 14. 15:13

Informatikusok és mérnökök akarnak lenni a mai középiskolások az EJMSZ felmérése szerint

Keresett, jól fizető szakmának tartják a középiskolások a mérnöki hivatást, és minden negyedik megkérdezett közülük el is tudja képzelni magát ezen a területen. Viszont hiába vonzó számukra ez a pálya, mégsem tudnak munkaköröket, feladatokat társítani hozzá – derül ki az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) által készített, a STEM Pályaorientáció 2018 konferencián bemutatott új, országos felméréséből, amely 42 magyar középiskola, 1204 tanulójának megkérdezésén alapul.

2018. november 14. 13:58

Elkezdődött az év legnagyobb logisztikai eseménye

A Logisztika 4.0 kihívásaira és az összekapcsolt ellátási láncokban rejlő lehetőségekre fókuszál a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) éves kongresszusa, amelyet immár 26. alkalommal rendez meg a szakmai szervezet november 14. és 16. között Siófokon. Idén is több mint 600 szakember vesz részt a három napos rendezvényen, ahol 100 szakavatott előadóval lehet megvitatni a legaktuálisabb témákat és mintegy 25 kiállító standját, logisztikai újdonságait tekinthetik meg. 

2018. november 14. 12:27

Tizedannyiba kerül az önkiszolgáló call center, mint a hagyományos

Egy telefonhívás kezelésének költsége egy hagyományos call centerben átlagosan 390 és 690 Ft között mozog, ugyanakkor az automatizált hívások ennek töredékébe, 25-50 Ft-ba kerülnek – derül ki az Arenim Technologies piaci szereplők bevonásával végzett számításából. A hagyományos call centerekben kezelt hívások ráadásul folyamatosan drágulni fognak a jövőben, amit a jelentős munkaerőhiány következtében növekvő toborzási és bérköltségek magyaráznak.

2018. november 14. 11:04

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Windows 10 Professional olcsón és ingyenes kézbesítéssel

2018. november 8. 16:27

eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében

2018. október 8. 10:12

Videót vetít, kezet fog, ölel, táncol a robot

2018. szeptember 21. 14:07

Mely területeken jelenti a fejlődés motorját a nyílt forráskód

2018. szeptember 19. 14:18
cloudappsportal.com