Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 1. 08:43

Nem kellenek dollármilliók a jó és sikeres játékfilm készítéséhez, az ötlet, a tartalom sokkal fontosabb, mint a technika - hirdeti Karl Bardosh, azaz Bardos Károly, a digitális újmédia nemzetközi képviselője, a New York-i Egyetem professzora, aki Szekszárdon, a Digi 24 elnevezésű digitális rövidfilmes versenyen adott interjút az MTI-Pressnek.

- Miért és milyen körülmények között távozott Magyarországról?

- 1969 végén hagytam el az országot, miután a Magyar Televízióban volt főnököm eltulajdonította a műsoromat, és arra akart kényszeríteni, hogy rendező asszisztensként vegyek részt benne. Az iskolatelevíziónál dolgoztam, amikor Bölcs István - volt vezető tanárom - és Gyürey Vera kezdeményezésére bevezették a filmesztétika oktatását a középiskolákban. Erre azonban nem voltak felkészülve a tanárok, és én a felkészülést segítendő fél órás filmeket céloztam meg.

- Hogyan jutott el a New York-i Egyetem filmtanszékének a katedrájáig?

- Az Egyesült Államokban rögtön jelentkeztem a New York-i Egyetemre, hogy befejezzem a doktori képzést. Barátaim azonban rám ijesztettek, hogy ha filmből doktorátust szerzek, garantáltan kapok állást - taxisofőrként... Ezért egy év után ott hagytam az egyetemet, és átmentem az Amerikai Filmintézetbe, amelyet az 1968-as orosz tankok elől elmenekült Frantisek Daniel, a cseh filmfőiskola korábbi dékánja alapított. Volt szakmai tanácsadóm, John Cassavetes megnézte egy rövidfilmemet, amelyet Fehér Györggyel együtt készítettem, és közölte, hogy ilyen gondolkodásmóddal egy fillért sem lehet kapni Hollywoodban. A Go west young man! - Menj nyugatra fiatalember! - mondást megfordítva azt mondta, hogy Go back east young man!, azaz Menj vissza keletre! Végül azon az egyetemen lettem professzor, ahol az első évemet eltöltöttem.

- Azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon

- Szerteágazó munkásságában egy nagyjátékfilmet jegyez íróként: a Radnótiról 1989-ben, Chris Sarandon főszereplésével készült Forced March (Erőltetett menet) című mozit, amely itthon manapság szinte fellelhetetlen. Milyen visszhangja volt Amerikában?

- Játszották a filmszínházak. Sajnos Magyarországon valóban nem abban a fogadtatásban részesült, amelyet megérdemelne, legalább a 2009-es Radnóti-évfordulón bemutathatták volna a televíziók, de nem került vetítésre. Egyébként társrendezője is voltam a filmnek. Volt egy másik forgatókönyvem is, amely a magyar korona hányattatásairól szólt, ez talán még megvalósítható.

- Radnóti és a magyar korona olyan tartalom, amely az amerikai filmpiacon fogyasztható?


- Jogos a kérdés, hogy milyen anyagokat lehet forgalmazni a nagyvilágban. Radnóti sorsa, úgy gondoltam, alkalmas erre. Az amerikai filmek között létezik holokausztműfaj, ezen keresztül el lehet adni egy magyar költőt, és ez így is történt. A korona esetében a keretjáték az volt, hogy jobboldali emigránsok egy csoportja beperelte az Egyesült Államokat, megpróbálták megakadályozni, hogy 1977-ben visszaadják a koronát a magyar kormánynak. Ez egy amerikai történet: az elnök volt perelve, egy amerikai bírónőnek kellett döntenie. A magyar televízió akkori párttitkára úgy értékelte a forgatókönyvet, hogy a koronát hollywoodi filmként kezeli. Én visszaírtam neki, hogy szerintem a hollywoodi megközelítés nem szerencsétlen, hanem esetleg azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon.

- Hozzáértő közönséget nevelnek

- Ön a digitális filmkészítés szakértője és oktatója, könyvet írt a digitális videózásról, 2007-ben pedig Indiában Cell Phone Cinemát, azaz Mobiltelefon Mozit gründolt. Mi ez?


- A mobiltelefonos filmkészítés a 2007-es könyvből ered: a Penguin kiadó rendelte meg tőlem a Complete Idiot's Guide - magyarul: Kalauz tök idiótáknak - sorozatba. Digitális forradalom zajlik körülöttünk, bárki készíthet filmet hordozható kamerával, otthon összemontírozhatja, és feltölti az internetre. Ez a forradalom a filmkészítési eszközök demokratizálódását jelenti. Kiderült, hogy a mobiltelefonokat Alexandre Astruc camera stylójához - kamera-töltőtollához - hasonlóan lehet használni filmkészítésre, filmoktatásra. Festmény, animáció, dokumentumfilm, játékfilm készítésére egyaránt alkalmas. A Cell Phone Cinema a nagyközönség által ellesett, készített filmek fóruma. Ma már "guru" vagyok Indiában, eddig öt országos fesztivál volt több mint ötszáz résztvevővel, díjazzuk őket, és terjesztjük a gondolatot, hogy lehet használni a kameratöltőtollat filmezésre. Elindítottuk az első ausztrál nemzeti fesztivált is, New Yorkban pedig harmadik éve hallgatóim kisfilmeket készítenek, amelyeket filmszínházakban és fesztiválokon játszunk. Emellett különböző újmédia fesztiváloknak vagyok vezető személyisége. Úgy tekintem magam mint a digitális újmédia egyik nemzetközi képviselőjét.

- Állandó zsűrije Szekszárdon a Digi 24 rövidfilmes fesztiválnak is. A digitális rögzítőkkel - mobiltelefonnal, digitális kamerával, táblapécével - készült filmek milyen pluszt adnak a filmiparnak?

- Az első és legfontosabb, hogy hozzáértő közönséget nevelnek. Minden profi, aki azt gondolja, hogy az újmédia ellenség, téved. Ezzel mintha azt mondanánk, hogy az analfabetizmus felszámolása árt az írástudásnak. Ha nagyobb a hozzáértő közönség, nagyobb közönséget kap a profi a kísérletezéshez is. Elérhetjük azt a szintet, hogy - mint az irodalomban - a sok szemétből kiemelkednek a gyémántok. És az újmédia lehetőségei nem korlátozódnak a rövidfilmekre. Johannesburgban nagyjátékfilmet is készítettek, amely kiment a filmszínházakba. A koreai Park Chan-Wook Éjszakai horgászat című, i-Phone 4-essel készült thrillere a feje tetejére állította a berlini filmfesztivált, és óriási pénztári siker lett a mozikban. Nincs limit, mára a Youtube is bevezette a nagyjátékfilmek lejátszását. Az új szociális média afelé tendál, hogy teljes szabadságot biztosít a digitális média művelőinek. És ez egy új piacot is jelent, ahol néhány alkotó rendkívül sikeres.

 

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jövőkutató: az 5G nélkül az emberiség elfelejtheti a jólétet

Villámsebességgel terjednek az 5G-technológia alkalmazási területei a világon, Pekingben a minap hoztak létre egy 5G-alapú – teljes mozgásszabadságot biztosító – teleorvoslási és elsősegélynyújtó rendszert, de a technológiát a távorvoslás mellett a bányászat, a kikötői logisztika vagy a nyomdatechnika területén is bevetették már – hangzott el a Huawei Technologies Hungary budapesti és shenzheni online sajtótájékoztatóján. 

2020. november 28. 17:22

Újabb gaming monitorok az AOC-tól

Az AOC bemutatja díjnyertes G2 terméksorozatának két új, 31,5 hüvelykes (80 cm) gaming képernyőjét: a CQ32G2SE modellt (QHD – 1440p felbontással) és a C32G2AE modellt (FHD – 1080p felbontással). Mindkét képernyő 1500R görbületű VA panellel, villámgyors 165 Hz képfrissítési sebességgel és 1 ms reakcióidővel (MPRT) rendelkezik. A szakadozás nélküli selymesen lágy játékélmény érdekében a nagy formátumú képernyők támogatják az AMD FreeSync Premium funkciót és alacsony input-laggel rendelkeznek.

2020. november 28. 15:53

Uniós piacokon terjeszkedik a magyar ViVeTech

Teljesen magyar fejlesztésű szoftverrel készül a német piacra lépni a ViVeTech Zrt. A szoftver a kritikus infrastruktúra szolgáltatók számára biztosítja az ISO27001 információbiztonsági szabvány egyszerű és költséghatékony bevezetését, támogatja a tanúsítást és a minőségirányítási rendszer működtetését. A szoftver bevezetése nagyban segíti a kritikus infrastruktúra üzemeltetők kibertámadások elleni védekezését, a jogszabályi előírásoknak megfelelést. A vállalat a német piac mellett – a tagországok kormányainak jogszabályi átalakításait követve – fokozatosan tervezi a piacra lépést a többi uniós tagállamban is.

2020. november 28. 14:11

Változások a Universal Robots menedzsmentjében

A Teradyne Inc. bejelentette, hogy Jürgen von Hollen a Universal Robots elnöke úgy döntött, hogy 2020. december 31-el távozik a vállalattól, hogy új területen próbálja ki magát. Jürgen von Hollen 2016 októbere óta tölti be az elnöki pozíciót a Universal Robotnál.

2020. november 28. 11:48

Továbbra is szárnyal az e-kereskedelem

Bár még bő egy hónap hátra van 2020-ból, az mostanra már egyértelműen kijelenthető, hogy a kereskedelmen belül az online piac lett az egyik nyertese a koronavírus-járványnak. A Black Friday időszak után, az év végi szezon hajrája ugyanakkor még hátra van, aminek kimenetele, dinamikája talán sose volt még ennyire többismeretlenes egyenlet. Ebben az új, megváltozott piaci környezetben a vásárlók reakciói (és anyagi lehetőségei) is jóval kiszámíthatatlanabbá váltak. A GKI Digital és az Árukereső.hu friss publikációja ezt a különleges év végi időszakot járja körbe.

2020. november 28. 09:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hazánkban elsőként továbbított röntgenfelvételt egy diák 5G-n keresztül

2020. november 24. 12:01

A virtuális térben is nagyszabású startup találkozót szervezett a Hiventures

2020. november 21. 10:18

Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom

2020. november 12. 15:52

EasyBID – a hirdetési bevételek növelése automatikusan

2020. november 2. 10:45
online sportfogadás