Régi neonoknak nyújt menedéket a varsói Neon Múzeum
Régi neonoknak nyújt menedéket az első lengyel Neon Múzeum (Muzeum Neonu), amelyet néhány napja nyitottak meg Varsó egyik új művésztelepén.
A múzeum Londonban élő ötletadói, Ilona Karwinska fényképész és partnere, David S. Hill tervező és grafikus 2005-ben kezdték a második világháború utáni fényreklámokat mentő akciót, amikor észrevették, hogy egyre több neon tűnik el a lengyel utcákról. Azóta alapítványként működnek, és a mai napig 45 teljes reklámot és közel 400 önálló betűt sikerült megmenteniük. A neonok történetét egyebek között fényképalbumokban dokumentálják. Legújabb kiadványuk a New York-i Mark Batty Publisher (MBP) kiadásában szeptemberben jelenik meg.
A neonmuzeum.org honlapon is megtekinthető, nem ritkán ismeretlen személyek által folyamatosan bővített gyűjteményben jelenleg több tucat felújított neon található. A tárlatot, melyet egyebek között az RWE energiaszolgáltató vállalat támogat, egy 600 négyzetméteres posztindusztriális térben szervezték meg, de a rendkívül magas felújítási és fenntartási költségek miatt azonban újabb szponzorokat keresnek.

A retró divat hullámán újjáéledő fényreklámok iránti érdeklődést a múzeum hatalmas sikere is bizonyítja: a lengyelországi múzeumok éjszakájára tervezett nyitás napján csaknem tízezer látogató fordult meg benne.
A Neon Alapítvány hangsúlyozza, hogy nem kívánja az összes neont székhelyén összegyűjteni. Sokkal nagyobb sikernek tartaná, ha több reklám visszatérhetne eredeti helyére. Ezért nagy örömmel veszi, hogy például az Orbis utazási iroda, az Ibusz lengyel megfelelőjének fővárosi székházára visszakerült az 1950-es évekből származó földgömb alakú, háromdimenziós fényreklámjának alumínium másolata.
A fényreklámok története az 1900-as évek elején kezdődött, amikor a párizsi autószalonon Georges Claude bemutatta az első világító csövekből összeállított feliratot. A neonok néhány évtizeden belül, még a második világháború előtt jutottak el a lengyel fővárosba, ahol rövid idő alatt annyira népszerűek lettek, hogy törvényekkel kellett szabályozni használatukat. Budapesten az 1930-as évektől hódítottak.
Magyarországon jelenleg szintén önkéntesek foglalkoznak a neonok megmentésével és egy múzeum létrehozását tervezik. Pénzhiány miatt azonban gyűjteményük műemlékké nyilvánított példányait ideiglenesen a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Elektrotechnikai Múzeumának udvarán állították ki.
Kapcsolódó cikkek
- Gyermeknap: Játékosan a biztonságos internetezésről
- Milliárd felett a mobilelőfizetők száma Kínában
- Robot végzi a szívkatéterezést is
- Számítógépek korszakának javítófestéke a lézerfény
- Rekordbevételt hozhat 2012 a kínai internetes videópiacon
- Interneten ellenőrzik az egészségbiztosítási ellátásra való jogosultságot
- Speciális SIM-kártyával védhetik meg gyermekeiket a telefonos zaklatástól a szülők
- Bronzkori "Facebookon" üzentek egymásnak a vadászok
- Zuppaa: Elindult az első magyar közösségi névjegy
- Videó, de nem játék - Emberveszteség nélkül kipróbálni rossz helyzeteket (2. rész)
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Díjmentes roadshow-konferencia az Közép-Dunántúl Régió kkv-döntéshozóinak
A PP Konferenciaközpont a székesfehérvári Pénz, de honnan? roadshow-konferenciáján most is, mint 22 év óta minden évben összegyűjti a hazai kkv-k számára rendelkezésre álló kedvezményes, támogatott pénzforrásokat és a hatékonyságot növelő új módszereket.
Új tagokkal bővült a G-Shock női karóráinak választéka
A Casio bemutatta a G-Shock márka legújabb ütésálló karóráit. A kompakt, analóg-digitális számlappal rendelkező karórák a nőiességet ünneplik és rózsaarany (ú.n. rose gold) színben tündökölnek. Mint ismeretes ez az árnyalat eredetileg az ékszereknél jelent meg, de ma már a karórákon is hódít.
20 éves jubileumát ünnepli a Budapest Design Week
Idén 20. alkalommal rendezik meg 2023. október 5. és 15. között a Budapest Design Weeket (BDW), amelyre jubileumi programsorozattal készül a Magyar Formatervezési Tanács. A fesztivál fókuszában a BDW elmúlt 20 évének legkiemelkedőbb szereplői, alkotásai és eseményei állnak, emellett számos izgalmas programmal, köztük kerekasztal-beszélgetésekkel, szakértői előadásokkal és neves hazai designvállalkozások bemutatásával ünnepelnek. A visszatekintés mellett kiemelt szerepet kap a jövőtervezés is.
Karrierváltás: 600 ezerhez közelít a junior informatikusok átlagbére
A recesszió ellenére is keresettek a hazai munkaerőpiacon az informatikusok: egy jellemzően 5-6 hónapos képzés után egy éven belül átlagosan havi bruttó 596 ezer forintot vihetnek haza azok, akik a karrierváltás mellett döntenek.