Húsz éves az SMS: a fiatalok inkább szöveges üzenet küldenek, mint telefonálnak
A "Boldog karácsonyt" - kívánó első szöveges üzenetet 1992. december 3-án küldte a 22 éves brit mérnök, Neil Papworth a számítógépéről egy Orbitel 901-es telefonkészülékre. Választ akkor még nem kaphatott, mivel az akkori mobilok még nem voltak erre alkalmasak. Az első SMS-ezésre használható mobilt 1993-ban a Nokia dobta piacra.
Eleinte ingyenes volt a szolgáltatás, de csak az azonos szolgáltatóhoz tartozó felhasználók tudtak egymással üzenetet váltani. 1995-ig kellett várni a T9 rendszer bevezetésére, amely gördülékenyebbé tette az SMS-ezést. Az Egyesült Királyságban 2001 februárjára már havonta egymilliárd szöveges telefonüzenetet küldtek el. Abban az évben pedig a szó szoros értelmében életmentőnek bizonyult a szolgáltatás: 14 bajba jutott brit turista és egy hegymászó is az SMS-nek köszönhette megmenekülését.
Az SMS villámgyors karriert futott be az üzenetek 160 karakterre korlátozott hosszúsága és a billentyűzet számainak a szövegbe történő beépítése miatt. Az SMS-nyelv elterjedése ugyanakkor a nyelvet féltő idősebb generációkban aggodalmat is ébresztett.
Manapság az SMS-szolgáltatók feje mégis jobban főhet, mint a nyelvőröké: az okostelefonok és táblagépek alkalmazásain már ingyen forognak az üzenetek. A finn Sonera mobilhálózat januárban azt jelentette, hogy 2011 karácsonyán már csak 8,5 millió SMS-t küldtek a felhasználók az előző évi 10,9 millió képest. Ez persze korántsem jelenti az SMS végét, hiszen Afrikában és Indiában egyre többen alkalmazzák a szolgáltatást mobil bankolásra, nagy szerepe van a jótékony és politikai célú adományok gyűjtésében.
A brit független piacfelügyelet, az Ofcom friss tanulmányát ismertető The Daily Telegraph online beszámolója szerint a 16-24 éves korosztály 90 százaléka naponta küldött szöveges üzenettel tartja a kapcsolatot barátaival és családjával. Ezzel szemben a megkérdezettek 63 százalék mondta, hogy naponta személyesen beszél szeretteivel, és 67 százalék állította, hogy naponta telefonál velük. A jelentésből az is kiderül, hogy a 12-15 évesek körében a legnagyobb a szöveges üzenet-forgalom: átlag 193 üzenetet küldenek hetente.
James Thicket, az Ofcom kutatási igazgatója szerint a szöveges üzenetküldés forradalmian megváltoztatta a szocializációnk módját. "Kezdetben sokan vélték hiánypótló szolgáltatásnak, ám a szöveges üzenetek száma ma már meghaladja a mobilhívásokét és a személyes találkozásokét, és az Egyesült Királyságban már a leggyakrabban ezen a módon tartják egymással a kapcsolatot az emberek" - fogalmazott.
Mint hozzáfűzte: a mobiltelefon történetében először tapasztalható csökkenés az SMS-küldés terén, azonban a közösségi oldalak és egyéb kommunikációs lehetőségek kihasználása azt mutatja: lehet, hogy kevesebbet SMS-eznek az emberek, de több szöveges üzenetet küldenek, mint valaha.
www.telegraph.co.uk/technology/new/9718205
www.guardian.co.uk./technology/2012/dec/02/text-messaging-turns-20
Kapcsolódó cikkek
- Szerelemlakat - Valentin napi játék a T-Mobile-nál
- Utasbiztosítás SMS-ben mindhárom mobilszolgáltatónál
- Óriási akciókkal indítja a telet a Telenor
- 22 éves az első SMS
- A magyar lakosság 4 százaléka használ csak mobilbanki alkalmazásokat
- Kétszámjegyű növekedés az sms-ben kötött utasbiztosításoknál
- Haldoklik az SMS Kínában
- Húsz éve indult a GSM szolgáltatás Magyarországon
- Mobil egészségügyi szolgáltatás a Vodafone-tól
- Elindította mobileszközös alkalmazását a meteorológiai szolgálat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szerverhardver frissítés vs. váltás a legújabb platformra – melyik éri meg jobban?
Az elmúlt időszak gazdasági kihívásai az adatközponti IT-infrastruktúrákat sem kímélik. Egy korábbi felmérés adatai szerint 2020-ban még a válaszadók 42 százaléka azt vallotta, hogy két-három évente frissíti adatközponti szervereit, míg 26 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy ezt minden évben megteszi.
Ez várható idén az okosotthon eszözök piacán
Az okosotthon-technológia folyamatosan fejlődik, ez 2023-ban sincs másképp. Az okosotthon megoldások az elmúlt néhány évben hosszú utat tettek meg, új trendek és technológiák léptek színre a hatékonyság, a kényelem és a biztonság érdekében. A cseh Tesla okosotthon márka bemutatja az idei év legforróbb okosotthon trendjeit.
Az Influence Media nyerte a Continental Magyarország kommunikációs tenderét
Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental országos vállalati kommunikációs osztályának, illetve a gumiabroncs üzletágának nyújt kommunikációs szolgáltatást.
Hamarosan rendelhető a Lenovo új VR headsetje
A kiemelt nemzetközi piacokon (többek között Magyarországon is) júniustól rendelhető a Lenovo vállalatok számára kifejlesztett új ThinkReality VRX all-in-one virtuális valóság (VR) headsetje. A magával ragadó, kényelmes, vékony kialakítású, hat mozgási szabadságfokú (6DoF) VR-megoldást a Snapdragon XR2+ Gen 1 processzor vezérli, színes, nagy felbontású átviteli képességeket biztosítva a kevert valóság alkalmazásokhoz. A ThinkReality VRX-et egy teljes körű, végponttól végpontig terjedő szolgáltatáscsomag is támogatja, amely biztosítja a szervezeti projektek sikerességét és megtérülését.
A Nikon kiadja az első tükör nélküli DX formátumú fix objektívet
A Nikon ma bővíti a NIKKOR Z DX objektívek kínálatát az első DX formátumú fix objektívvel. A NIKKOR Z DX 24mm f/1.7 objektív nagy fényerejű, éles, és közeli felvételekhez is kiváló, valamint gyenge fényben is remekül teljesít. A kompakt és sokoldalú objektív tökéletes fix objektív élénk mindennapi fényképekhez.