Online személyiségünk hogyan írja át a kapcsolatainkat?

Avagy hogyan lesz a beszélgetésből kapcsolódás

Czipperer Dia, 2013. február 25. 13:24

Hány helyen is vagyunk jelen virtuálisan? Hogyan változik személyiségünk a kibertérben? Sherry Turkle „Kapcsolódva, mégis magányosan?” című tanulmányában azt vizsgálja, hogy eszközeink és online személyiségeink hogyan írják át emberi kapcsolatainkat és kommunikációnkat. Mindezt a TED-en előadásában ismertette.

SMS-t kapni ma már a világ legtermészetesebb dolga, olyan egy szöveges jókívánság, mintha valaki éppen megölelgetne minket. Sherry Turkle hasonló példával indította előadását, aki azt is elmondta, hogy ő maga egy paradoxont testesít meg, hiszen bár szeret SMS-t kapni, úgy véli, túl sok probléma van velük.

 
Vajon mit takarhat valójában ez a paradoxon?
 
Kezdjük az elejéről! A technológia rohamosan fejlődik, új eszközök új felhasználói szokásokat generálnak. Azonban ezzel nemcsak a felhasználói attitűd alakul át, hanem személyiségünk is.
 
Amit pár évvel ezelőtt még zavarónak vagy elképzelhetetlennek tartottuk, azok ma már hétköznapjaink szerves részét képezik. A mai fiatalok pedig már ebben a világban szocializálódnak.
 
Turkle gondolatmenetében a paradoxon ott csúcsosodik ki, ahogy megjelenik a „társas magány” kifejezés. A kibertérben való egyre erősebb és megszokottabb részvétel egyúttal el is idegenít minket. Valójában magunkra maradunk.
 
Szeretnénk irányítani, saját magunk rendezni dolgainkat, mindig mindenhol ott lenni. Ez azonban – ahogy felhívja rá a figyelmet, sokszor ahhoz vezet, hogy elrejtőzünk egymás elől, miközben folyamatosan kapcsolatban vagyunk.
 
„Goldilocks effects” – így nevezi azt az állapotot, amikor két állapot között vagyunk: sem nem közel, sem nem távol egymástól, csak éppenhogy. 
 
Szerintem valahogy a kommunikációnak egy olyan módja alakul ki, amikor bár csevegünk egymással, valahogy mégsem tudjuk, hogyan kell beszélgetni. Hangulatjelek, emotikonok mögé bújunk, nem kell face-to-face megküzdeni az „ellenféllel”. 
 
SMS, e-mail, posztolás: bármit elrontunk, azt javíthatjuk, átgondolhatjuk, uralhatjuk a beszélgetést – emeli ki Sherry Turkle. A technológia által „letisztíthatjuk” beszélgetéseinket, egyfajta álarc mögé bújhatunk. Vagyis a beszélgetést feláldozzuk a kapcsolódásért (conversation-connection).
 
Nem azt állítja, hogy ez a fajta kommunikáció nem működik, csupán annyit, hogy nem minden formában. Amikor másokat meg akarunk ismerni, dolgokat megtudni róla, akkor nem ez a megfelelő mód. A másokkal való személyes párbeszédet valójában arra használjuk, hogy megtanuljuk, hogyan folytassuk önmagunkkal – mondja.
 
Gondoljunk csak bele: vajon miért nem szeretik a gyerekek a szóbeli számonkérést? Mert nincsenek rá felkészülve, hogy mások előtt megnyilvánuljanak. Sokan a hús-vér barátjukat is lecserélnék egy „okos” eszközre, aki olyan, mint egy igazi jóbarát, olyankor is meghallgatja őket, amikor mások nem.
 
Az elmúlt 15 év tapasztalatát összegezve Turkle rávilágított a lényegre: senki nem kíváncsi ránk. Ezért jó, hogy van közösségi média profilunk, ahol megmutathatjuk magunkat. Ezek a gépek, oldalak legalább törődnek az emberrel.
Sherry Turkle
 
A mostani robotújdonságokról már nem is beszélve. Fiataloknak, időseknek egyaránt fejlesztenek olyan „társakat”, akik segítenek, szórakoztatják az embereket. Szerinte már ennyire elvesztettük a bizalmunkat abban, hogy ott lehetünk egymás számára.
 
Sajnos az a szomorú helyzet, hogy „egyre többet várunk el a technológiától és egyre kevesebbet egymástól”. És hogy mindennek mi az oka? Sherry Turkle szerint „a technológia ott csíp minket fülön, ahol a legsebezhetőbbek vagyunk.” 
 
Félünk attól, hogy magunkra maradunk, de amíg a technológia mellettünk áll, biztonságban érezzük magunkat. „Kapcsolódunk” – ami azonban nem oldja meg a valódi problémát. Inkább csak egy újfajta létezés csúcsosodik ki: „Megosztok, tehát vagyok”.
 
A baj mindezzel csak az, hogy ha már nem érezzük a kapcsolódást, magunkat sem érezzük többé. Szóval csak óvatosan: ne hagyjuk, hogy a magány legyűrjön minket. Az egyedüllétet tanulni lehet és kell is. Ezzel is nincs is baj. Probléma akkor áll elő, ha ennek kezelhetetlensége magányhoz vezet. 
 
A technológia tehát áldás vagy átok is lehet, azon múlik, hogyan használjuk. Egy lehetőség, amit mi döntünk el, mire használjuk.
 
Forrás: Netkutatások.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A biztonságos internet napja: valós félelem a lehallgatás és az adathalászat

„Főszerepben a biztonság!” – ez is lehetne a jelszava a következő egy hétnek. Január 28-a az adatvédelem nemzetközi napja, míg február 7-e a biztonságos internet napja. Hogy miért van szükség ezekre? Az Unicef adatai szerint minden nap több, mint 175.000 gyerek megy fel az internetre életében először. Ahogy a határok egyre jobban elmosódnak az online és az offline világ között, egyre nagyobb feladat, hogy törekedjünk a biztonságra.

2023. február 3. 12:41

Innovatív fogászati rendelőé az év egészségügyi honlapja

A budapesti MindenMent Fogászati Rendelőhálózat nyerte az egészségügyi kategória fődíját a 21. alkalommal megrendezett Az Év Honlapja pályázaton. A rendelő igazgatója szerint a honlap az orvos-beteg kommunikáció előszobája, ezért kiemelkedően fontos szerepe van.

2023. február 3. 11:19

Magyar startupok jelentkezését is várja Bécs

A Bécsi Gazdasági Ügynökség idén is meghirdette Vienna Startup Package nevű programját, amelynek keretében a kiválasztott startupok egy hónapon át ingyen ismerkedhetnek az osztrák főváros startup ökoszisztémájával, kapcsolatokat építhetnek és üzleti tanácsadáson vehetnek részt. 

2023. február 3. 09:57

Új chatbotjával szabadítja fel a mesterséges intelligencia képességeit a Viber

A Viber AI Chat & Create chatbotja lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kérdéseket tegyenek fel és képeket tervezzenek közvetlenül az alkalmazáson keresztül, a DALL-E és a Davinci mesterséges intelligencia technológiák támogatásával.

2023. február 2. 20:16

A Chameleon Smart Home a BÉT Xtend piac új belépője

2023-ban első alkalommal szólalt meg a Budapesti Értéktőzsde ikonikus csengője – a BÉT a mai napon az okosotthon-rendszerek fejlesztésével foglalkozó, a tavalyi évben Európában és Kanadában is terjeszkedő Chameleon Smart Home Nyrt.-t köszöntötte középvállalati platformján, a BÉT Xtenden. A Chameleon a sikeres tőzsdei bevezetés érdekében a BÉT középvállalati szolgáltatás-palettájának részét képező, európai uniós forrásból megvalósuló Mentor Programhoz is csatlakozott 2022 első felében. Az év második belépését jelző csengetés egyúttal előrejelzi, hogy az Xtend piac tavaly látott, dinamikus növekedése 2023-ban hasonló ütemben folytatódhat.

2023. február 2. 18:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2022 díjazottjai!

2023. január 27. 09:47

Látássérülteknek fejlesztett eszköz nyerte az LG versenyének fődíját

2023. január 26. 14:02

Közeleg a 31. Magyar Innovációs Nagydíj felhívás beadási határideje

2023. január 16. 18:51

A Bullitt műholdas szolgáltatása lefedettlenség esetén is biztosítja az üzenetküldést

2023. január 9. 15:46