Alig figyelnek mobiljaikra a fesztiválozók
Itt a nyár és vele együtt kezdődik a fesztiválszezon is. A Norton legfrissebb kutatása szerint a fesztiválozók 77 százaléka kiemelten fontosnak tartja, hogy okostelefonját is magával vigye a rendezvényekre, 35 százalékuk viszont egyáltalán nem foglalkozik a készülékén tárolt adatok biztonságával. Sokan ráadásul nem megbízható forrásokból vásárolják meg a belépőjegyeket, így már több hamis jegyet adnak el a bűnözők online, mint a helyszíneken.
A leggyakoribb és legkézenfekvőbb probléma, mellyel a fogyasztók szembesülnek, hogy a mobiltelefonjukat elveszítik, vagy éppen ellopják tőlük. A Norton felmérése szerint a fesztiválozók 35 százalékával történt már meg ilyen eset. Rengeteg készülék tűnik el például a tömegközlekedési eszközökön a rendezvények előtt vagy után, de a szabadban, bárokban és éttermekben is gyakran elhagyják őket. Ehhez képest nagyon magas arány, a válaszadók 31 százaléka egyáltalán nem használ biztonsági jelszót a telefonján, 35 százalékuk pedig semmilyen megelőző intézkedést nem tesz a tolvajok ellen, amivel rendkívüli módon megkönnyítik a személyes információkra vadászó bűnözők dolgát. Olyan fontos adatokat adnak így a kezükre, mint például az e-mailek, és a levelezésben tárolt fontos értesítések más online fiókokból, bankszámlákról, stb.
A Norton kutatása rávilágít arra is, hogy a harminc évnél fiatalabbak inkább hajlandóak óvintézkedéseket tenni okostelefonjuk védelmére, mint az idősebbek - például az ötven év felettiek. Ennek ellenére a koncerteken és fesztiválokon ők veszítik el gyakrabban, vagy tőlük lopják el nagyobb számban a mobilokat. A legkevésbé Észak-Amerikában figyelnek az emberek telefonjuk biztonságára (40 százalék), a legóvatosabbak a dél-amerikaiak (18 százalék), a legtöbb készüléket pedig Kínában tulajdonítják el (56 százalék) a felmérés szerint.
A Norton által megkérdezett fesztiválozók 78 százaléka készített már fényképeket és videókat a telefonjával, 50 százalékuk pedig a közösségi oldalakon is megosztotta ezeket. A kutatásból kiderült, hogy a nők szívesebben posztolnak, illetve jelentkeznek be az egyes rendezvényekre a közösségi felületeken, mint a férfiak.
„Nemcsak a lopások vagy a közösségi megosztások által sodródhat veszélybe a mobilunk és vele együtt személyes adataink, hanem a nyílt wifi hálózatok használata miatt is” – mutat rá az egyik leggyakoribb hibára Rakoncza Zsolt, a Norton üzletág vezetője. A kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka használt már a fesztiválokon nyilvános wifit. Amennyiben ezek a hálózatok védtelenek, a kiberbűnözők érzékeny információkat „szívhatnak” le rajtuk keresztül. „Az emberek 80 százaléka a levelezését, 40 százaléka pedig még a bankszámláját is ellenőrizte már nagyobb rendezvény közben, ami rendkívül kockázatos a publikus hálózatokon. Ilyen esetekben érdemes megfontolni a személyes VPN használatát, vagy keressünk inkább egy védett, megbízható hálózatot” – tanácsolja a szakértő.
A felmérésben részt vevők majdnem egyötöde mutatott már fel elektronikus belépőjegyet a telefonjával, egytizedük pedig az eseményhez kapcsolódó termékeket is vásárolt már. A válaszadók ötödének van viszont olyan ismerőse, akinek az interneten vásárolt jegyéről később a helyszínen derült ki, hogy nem biztosít belépést az ígért szektorokba. Jellemző eredmény az is, hogy a hamis online boltok ma már több problémás belépőjegyet adnak el (58 százalék), mint a helyszíni üzérek (49 százalék). A fesztiválozók előszeretettel telepítenek a telefonjukra az adott eseményhez kapcsolódó alkalmazásokat is. 66 százalékuk elégedett volt ezekkel a programokkal, ám a negyedükről sajnos bebizonyosodott, hogy kéretlen üzeneteket továbbítottak a felhasználókhoz. Az szórakozni vágyók 12 százaléka utólag meg is bánta a letöltésüket – áll a felmérésben.
„A bűnözők akkor csapnak le, amikor a legkevésbé számítunk rá. A nyári fesztiválok és koncertek ideális terepet jelentenek a tolvajoknak és az adathalászoknak, akik a felhasználók védtelen mobiltelefonjáról, a pillanatnyi figyelmetlenséget kihasználva könnyedén megszerezhetik a tulajdonos személyes vagy banki adatait. Nem szabad rögtön engedni azoknak a csábító ajánlatoknak sem, amelyek gyanúsan olcsó fesztiváljegyeket vagy szolgáltatásokat hirdetnek.” – mondta Rakoncza Zsolt.
Kapcsolódó cikkek
- Valentin napon is ügyeljünk számítógépeink biztonságára!
- Ingyenesen elérhető a Norton Identity Safe béta verziója
- Kockázatos játék a nem biztosított wifi hálózatok használata
- Biztonságos mobilokat kapnak a német politikusok
- Tavaly 8,1 milliárd jen kárt okoztak internetes csalók Tokióban
- Hat percnél tovább nem vagyunk mobilunk nélkül
- Új veszélyek jelentek meg az interneten
- Szülői felügyelet szoftver az új Sony VAIO notebookokon
- Biztonsági tippek Windows 8-at használó új eszközeinkhez
- Érdemes betartani a biztonságos online vásárlás szabályait
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony 4 győzelmet ünnepel a 2024-es TIPA Awardson
A Sony büszkén jelenti be, hogy a nagyhírű Technical Image Press Association ismét négy TIPA-díjjal ismerte el a Sony teljesítményét és innovációját. Idén a Sony többek között a "LEGJOBB PROFESSZIONÁLISABB HYBRID KAMERA" elismerést kapta az Alpha 9 III és a "LEGJOBB APS-C EXPERT KAMERA" címet az Alpha 6700 számára.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival
A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen.
Sony World Photography Awards 2024 – kihirdették a nyerteseket
A World Photography Organisation egy különleges gálaünnepségen Londonban kihirdette a Sony World Photography Awards 2024. évi nyerteseit. Az immár 17. éve megrendezett díjátadó ünnepség napjaink legjobb fotográfiai alkotásait mutatja be, valamint az elmúlt év legközkedveltebb képeit és történeteit díjazza. A győztes, döntős és shortlistre került képek április 19-től láthatók a Sony World Photography Awards 2024 kiállításon a londoni Somerset House-ban.
Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak
A magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei Technologies.
A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének
A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.