A gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire hívja fel a figyelmet az NMHH
A videójátékok térhódítása ma már a társadalom széles köre számára érzékelhető jelenség. A játékok az elmúlt években a gyermekek és a felnőttek számára is népszerű kikapcsolódási formává váltak, éppen ezért a videójátékkal kapcsolatos pénzügyi műveletek kérdésére is érdemes néhány percet szánnunk. A játékosok, vagy „gamerek” ma már nem csupán a szoftverek vásárlásakor, de azokon belül is számos olyan bevételszerzési formával találkoznak, amely a nagyobb pénzügyi tudatosság kialakításának szükségességét jelzi számunkra.
A hazai felmérések, így a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete 2022-ben végzett közös kutatása is azt mutatja, hogy míg a játékkonzolok elterjedtsége az általános iskolás gyerekeknél alapvetően alacsony, addig az online játékok térnyerése folyamatosan zajlik. A játékok színterei a laptopok, asztali számítógépek mellett az okostelefonok lettek. A kutatás azt is mutatja, hogy az internetező gyerekek fele már játszik valamilyen online kapcsolattal is rendelkező játékkal. Legnépszerűbbek e téren a Minecraft és a Fortnite, de a FIFA is az élmezőnyben van.
Az NMHH a gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire és az ebből eredő digitális tudatosság szükségére kívánja felhívni a szülők figyelmét. Egyik legerősebb nyomást a játékokon belül elhelyezett, zavaró, hosszadalmas és kizökkentő reklámok jelentik. Ezek alkalmasak gyermekeknek szánt termék, vagy más játékszoftverek népszerűsítésére, de céljuk lehet akár a fizetéssel elérhető reklámmentesség kisajtolása a játékosokból. 2023-ra csúcsra tört a játékokon belüli vásárlások agresszív alkalmazása is. Fontos továbbá, hogy a vásárlásokat gyakran a játék saját pénznemén keresztül lehet teljesíteni, amely esetében a gyermekek számára problémát okozhat az átváltási arányok figyelemmel kísérése és a virtuális pénz súlyának értelmezése. A loot boxok, vagyis ismeretlen tartalmú, pénzért felnyitható „kincsesládák” nem csak káros üzleti fogások, de Európa egyre több országa által tiltani kívánt, gyerekekre veszélyes gyakorlat is.
Hasznos tanácsok a gyermekek videójátékos jelenlétéhez
- Igyekezzünk olyan játékot választani, ahol a játékmenet a különböző plusz tartalmak nélkül is sokáig élvezhető.
- Vásárlás előtt vitassuk meg gyermekünkkel a virtuális pénz valódi értékét.
- Ha gyermekünk ragaszkodik a játékon belüli vásárláshoz, akkor érdemes felvetni, hogy (legalább) a felét fizesse saját zsebpénzből.
- Egy játék megvásárlása előtt ellenőrizzük a játék hátterét, a játékmenet hitelességét és az arról alkotott fogyasztói véleményeket. Ne dőljünk be a látványos reklámnak!
- Ahol lehetőség van vásárlásra, ott ne rögzítsük tartósan bankkártya-adatainkat. Használjunk virtuális kártyát és fizessünk alkalomszerűen.
- Segítsünk gyermekünknek virtuális zsebpénze megfontolt felhasználásában, csak olyan tartalomra költsünk, amely valóban növeli gyermekünk játékélményét.
- Ne váljunk az akciók rabjává! Érdemes odafigyelni a mértékletességre.
A videójátékok veszélyei és az anyagi kiszolgáltatottság problémái mellett ma már egy olyan szórakozási formáról van szó, amely a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt sok pozitív hatással is bírhat. Ilyen a készségfejlesztés, a játékokban megjelenő művészeti érték vagy a videójátékok stresszoldó és közösségépítő hatása. Számos esetben nyithatják meg számukra az utat az olvasás élménye, a történelem, az informatika és a művészetek irányába is. Az NMHH ösztönzi a szülőket a gyermekek videójátékokkal kapcsolatos aktivitásában való részvételre és különösen a közösségi élményre alapozó, nagy bevonódást igénylő játékok esetében hangsúlyozza a szülői nyitottság, a tájékozottság és a folyamatos odafigyelés szükségességét.
Az NMHH a Magyar Nemzeti Bankkal, a Magyar Bankszövetséggel, az Igazságügyi Minisztériummal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal együttműködésben a Kiberpajzs megállapodás keretében küzd a pénzügyi tudatosság előmozdításáért.
Kapcsolódó cikkek
- Online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgált az NMHH
- Elkészült az éves INHOPE-jelentés
- Pontosabb kép a gyermekek digitális életéről
- Az online platformokról elérhető tudás összegzésére törekszik az NMHH új honlapja
- NMHH: kevesebb szolgáltatáskiesést hozhat a távközlésbe a mesterséges intelligencia
- AZ NMHH-kutatásából kiderült, hogyan változott az üzleti távközlési piac
- Médiatudatosság és gyermekvédelem: médiakonferencia az NMHH szakembereivel Szombathelyen
- Nem törődünk eléggé online adataink védelmével
- Az NMHH-kutatásából kiderült, hogy hol és hogyan hallgatunk rádiót
- Médiatanács: számos filmet helytelen korhatár kategóriába sorolt a Disney+
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Cyber Signals: egyre több kibertámadás éri a sporteseményeket és helyszíneiket
A sport– és szórakoztató rendezvények gördülékenyebb és kényelmesebb lebonyolításához egyre több digitális szolgáltatást vesznek igénybe a helyszínt biztosító intézmények és a szervezők. Emiatt megnőtt a háttérinfrastruktúrák sérülékenysége, kedvező célpontot kínálva a kiberbűnözőknek. A Cyber Signals ötödik kiadása arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen sokrétű kiberbiztonsági előkészületekre van szükség ahhoz, hogy a rendezést vállaló intézmények infrastruktúrája mellett a sportolók, sportszövetségek és szponzorok, valamint a rendezvényeket látogató közönség adatai védve legyenek a kibertámadásoktól.
Egyszerre sportos és elegáns – mindennapossá vált a rugalmasan alakítható, hibrid viselet
Jelentősen átalakultak az öltözködési szokások a világjárványt követően egy friss felmérés szerint: a munkavállalók háromnegyede 2023-ban már a lazább, "business casual" stílust vagy a hétköznapi, utcai viseletet részesíti előnyben a munkahelyén, a formális üzleti öltözék pedig eltűnőben van. A változó igényeket a divatmárkák is lekövették: előtérbe kerültek a hibrid, az alkalomhoz és öltözethez rugalmasan alakítható darabok és ruházati kiegészítők. Mindez azonban nemcsak a ruházat, hanem a viselhető okoseszközök terén is megjelent, és erre a nagy technológiai gyártók is odafigyelnek, okosóráikban egyesítik a változtatható stílusú, divatos megjelenést a csúcstechnológiával.
A magyar fejlesztőket nem nagyon érdekli, mire és miként használják a mesterséges intelligenciát
Technooptimizmus és a társadalmi, etikai felelősség hárítása, a szolidaritás hiánya jellemezte azokat a magyar szakembereket, akiknek a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos jövőképét a Corvinus Egyetem kutatói térképezték fel egy friss kutatásban. Az egyik szerző MI-témában élőben is előad a pénteki Kutatók éjszakáján.
Pénzváltó helyett fintech appokkal spórolnak a magyarok a nyaralás során
Rengeteg pénzt spórolhattak meg a külföldi nyaralás során azok, akik a magyar bankkártyájuk helyett valamelyik fintech cég bankkártyájával fizettek inkább.
A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna az adatbiztonsági megfelelésen
Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek ellenére a legtöbb hazai cégvezető még 2023-ban is figyelmen kívül hagyja azt, hogy cége milyen informatikai megoldásokat használ.