CES 2017: A csapból is önvezető autó folyik...

Szubjektív benyomások (3)

Laszlo Horvath, 2017. február 1. 21:43

Amerikai tudósitónk, Horváth László, ezen a héten cikksorozatban tekint vissza  január legnevezetesebb informatikai eseményére, az idei CES-re. A kijelzők, tévék illetve a biztonsági kérdések majd a magyar startup-ok jó szerelésének bemutatása után a most az autóiparról, illetve annak informatikára támaszkodó teljes megújulásáról elevenít fel néhány CES-pillanatot.

A régi és az új világ sosem csatázott ilyen szépen a szemünk előtt. A Szilícium völgy technológus titánjai megunták a totojázó, szklerózisos feudális rendszert, amit a maffia gyökerű szakszervezetek, több generációs, nagyon gyenge üzleti vezetőség, és szavazatokért hazudozó korrupt kormányok jellemeznek. Elindult a Tesla, az Uber, a Lyft, és mindeközben csak lassan ébredezett a régi rend. Persze a hagyományos autóipar attól még nem változik meg, hogy miközben a fiataljait a Stanford-ra küldi okosodni abból, hogy az itteni újítok mit tudnak kitalálni, azonközben máshol azon dolgoznak, hogy minél védettebben működhessen a tektonikus zárt piaci rendszerük.

Az sem segít a reputációjuknak, hogy a VW az hivatalosan egy bűnszövetkezet, akik az amerikai környezetvédelmi hivatal törvényei ellen “véletlenül” beszereltek egy hazudó robotot minden dízel autójukba.

Arról nem is beszélve, hogy csak az Államokban 30,000 fölötti a baleseti halálozások száma – amit a technológia már évtizedek óta nullához közeli számra tudna csökkenteni – ha hagynák. Inkább jogi kifogásokat, késleltetést keresnek mintsem életmentést – ilyen kemény ez a játszma, amiben már régóta nem szerepel a felhasználó a központban.
Ezt az okosabb városok felismerték – és Palo Alto például koordinálja a közlekedési lámpákat a forgalomtól függően, a Synchrogreen technológia intelligens forgalom pattern felismerő algoritmusával elkerülve a dugókat – ugyanígy San Jose is éppen most kapcsolja fel a rendszert.
 
Ez a háttere a CES egyik leglátványosabb – most már hagyományosan – szeletének, az autóiparnak.
 
Az önvezető autók (amik már fel sem tűnnek itt a Menlo Park környéken), rendszeresen szállítanak utasokat Pittsburgh-ben, a Google Waymo (Chrysler Pacifica minivan-jére építve) is szépen tesztelget, miközben Detroit és a többiek próbálnak gyorsítani. Itt a környéken az önvezető minibusz március 30-án fog debütálni a helyi Mobility summit-on.
Az új jövevények közül a Faraday, a Lucid és a Nio a kedvenceim: gyönyörű design, hosszú utakra elegendő erös akkumulátor és - az EP9 versenyautó esetében - 194 óránkénti mérföldes sebesség határ. Tehát lehet valaki elektromos és szupergyors! És a gyorsaságon nem csak a végsebességet értem: a Nio 2015-ben alakult, és mára az elektromos szuperautó kategória vezetője lett. Fél év alatt egymilliárd dollárt kaptak befektetőktől, akik arra fogadnak, hogy a Szilícium völgy tempója nyer a szklerózisos és korrupt hagyományos autógyárakkal szemben.
 
Még egy érdekesség: a Corning cég teljes egészében üvegből készített egy Concept car-t, amit nagyon nehezen lehetett csak megközelíteni a tömegérdeklődés miatt (hál istennek sikerült bejutni a közelbe némi közelharc árán).
 
 
Végül de nem utolsó sorban, a nagyon az árnyékban működő – Commsignia-t is érdemes megemlíteni, akik Magyar gyökerekkel próbáljak felvenni a szilícium völgyi tempót egyedülálló technológiájukkal, amit bármelyik Smart City vagy autógyáros azonnal betehet a terveibe. Minden késlekedés nélkül működik, amit nem mondhatnak el a versenytársaik.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Közel az idő, amikor már nem lesz kormány

No nem az ország élén, hanem az autókban. És pedál sem.  A Volkswagen a Genfi Autószalonban bemutatkozó I.D. VIZZION tanulmányában fogalmazta mega jövő egyéni mobilitásáról alkotott elképzelését. Elektromos hajtásrendszere különösen tisztává teszi e modellt a forgalomban, míg az automatizált vezetés biztonságossá és jóval kényelmesebbé avatja. Az I.D. VIZZION immár kormánykerék és látható kezelőelemek nélküli utastere az utazás és az időtöltés teljesen újszerű élményét kínálja.

2018. február 20. 13:25

CES 2017: A csapból is önvezető autó folyik...

Amerikai tudósitónk, Horváth László, ezen a héten cikksorozatban tekint vissza  január legnevezetesebb informatikai eseményére, az idei CES-re. A kijelzők, tévék illetve a biztonsági kérdések majd a magyar startup-ok jó szerelésének bemutatása után a most az autóiparról, illetve annak informatikára támaszkodó teljes megújulásáról elevenít fel néhány CES-pillanatot.

2017. február 1. 21:43

Önvezető Uber-taxik és más "autós" hírek

Bár év végén már csendesedni szokott az innováció is, az idén - úgy tűnik - még Karácsony előtt is egymás érik a műszaki újdonságokról szóló hírek: az Uber már önvezető autókkal szállítja utasait, Trump technológiai tanácsadó csapatához csatlakozott a Tesla-vezér, Elon Musk, és - ha már autók - a GM új márkájából már az első nap huszat eladtak, és több százat előjegyeztek. Nézzük a híreket részletesen!

2016. december 15. 11:58

Nagy a várakozás itthon az elektromos autózással kapcsolatban

Magyarország legnagyobb taglétszámú autós közössége a Forensis autóklub újabb nagyszabású kutatást végzett tagjai között, ezúttal az elektromos autózásról. A kutatásban aktívan résztevő - közel ötezer - válaszadó jelenleg is mind autó tulajdonos és szoros kapcsolatban van a közlekedéssel. A kutatást az autósok szemszögéből és egy átlag autós szempontjait figyelembe tartva állították össze.

2016. április 17. 09:23

A jövő mérnökei versenyeznek a jövő autóival

Akinek nincs még programja szombat délelőttre, annak érdemes kilátogatnia RobonAUT 2016 rendezvényre, amelyet 10.00-14.00 óra között tartanak a BME Q épület aulájában (1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2.), itt ugyanis a diákok által megépített - önállóan működő - robotautók versenyeznek majd egymással. Az autóknak emberi beavatkozás nélkül kell végighaladniuk egy gyorsasági és egy akadálypályán, útjuk során a legtöbb részfeladatot teljesítve.

 

2016. február 19. 15:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Véget ért a teljesen megújult CEBIT 2018

2018. június 25. 10:09

A Media Markt és Lumenet az Év Internetes Kereskedői 2018-ban

2018. június 6. 15:17

Forbes: 1,1 milliárd dollárral nőtt a Huawei márkaértéke egy év alatt

2018. május 29. 09:52

100 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a HMD Global

2018. május 22. 15:16
cloudappsportal.com