Van megoldás! Gamer–kézikönyv szülőknek, hogy legyenek helyes kérdések és válaszok
A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést azonban nem könnyű feladat. Ebben kíván segíteni a szülőknek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyve, amely a Biztonságos Internet Napján (Safer Internet Day) jelenik meg.
Már óvódáskorban megismerkednek a videójátékokkal a gyerekek – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) 2022 októberében végzett kutatásából. A kutatás szerint azok az óvódások, akik hozzáférnek az asztali számítógéphez, általában játszanak is rajta. Kisiskolásként, 7–9 évesen veszik kezükbe az első játékkonzolokat. Ebben a korban már megjelennek az online játékok is, de még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A 6–11 évesek mindennapjaiban a gyermekfilmek és vicces videók mellett egyre nagyobb mértékben jelen vannak az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos, gondoskodásra épülők, a fiúknál pedig a Minecraft. A 10–15 évesek között a Minecraft mellett a legnépszerűbb játék a Fortnite.
Az internethasználatra alkalmas eszközök a mai óvodás gyereket nevelő családokban nagyobb arányban vannak jelen, mint az alsós vagy felsős gyerekek családjainál, így várhatóan az online szórakozás – így a videójátékok szerepe is – tovább erősödik a következő években.
A gyors változás a szülőket is kihívás elé állítja: érdemes mielőbb megismerkedniük a videójátékok kultúrájával, hogy ne az előítéletek mentén, hanem az átfogó kép ismeretében tudják támogatni gyermekeiket, kihasználva a játék nyújtotta lehetőségeket.
Az NMHH elkötelezett a gyermekek védelme iránt, ezért a videójátékozással kapcsolatos beszélgetésekben is támogatni kívánja a szülőket. A GameStar magazin szerkesztőségével együttműködve a hatóság rövid kiadványt készített, amelyben összefoglalja mindazt, amit egy videójátékokkal játszó gyermek szüleinek tudni érdemes a korhatár-ajánlásoktól a képernyőidőn át egészen a streamerekig vagy a játék közben felmerülő rejtett költségekig.
A kiadvány a https://gyerekaneten.hu/tema/Annyi_mindenben_mellette_alltal_mar linken olvasható.
Az NMHH nemcsak a videójátékozással kapcsolatos kérdésekben nyújt segítséget a szülőknek a gyermekek digitális szokásainak megértéséhez, illetve a gyermekek tudatos médiahasználatának elősegítéséhez. A 2014 óta működő Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központokban az odalátogató 9–16 éves diákok csoportjai élményszerű, kreatív foglalkozások keretében ismerkednek meg a média működésével, tudatos fogyasztásával kapcsolatos ismeretekkel, a 2020-ban elindított https://gyerekaneten.hu/ szülőknek szóló tájékoztató oldalon pedig szócikkek, szakértői írások foglalják össze a gyerekek digitális világának jelenségeit, szereplőit és kifejezéseit.
A hatóság az ismeretterjesztés mellett gyakorlati segítséget kínál az online sérelmet elszenvedőknek, ennek keretében több mint egy évtizede működteti Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatát, amelyhez bárki fordulhat, akinek képeivel, adataival visszaéltek, vagy akik jogsértő, illetve a gyermekek fejlődésére káros tartalomba ütköznek az interneten.
Képek: nmhh.hu
Kapcsolódó cikkek
- Nem téma otthon a gyerekek online élete, pedig beszélni kellene róla
- A gyerekeknek idő- és tartalomkorlátokra van szükségük
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
- Aggasztó a helyzet: már tízévesen több órát „tiktokoznak” a gyerekek
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
- 7 hasznos tanács, amit a szülő megtaníthat a gyermeknek az online világról
- A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
250 dollárért adathalász lehet bárkiből
Nyílt titok, hogy napjainkban a kiberbűnözők egyre kevésbé foglalkoznak a vállalati tűzfalak feltörésével. Azokat megkerülve a szervezetek informatikai védelmének leggyengébb láncszemét, a munkavállalókat és a beszállítókat csalják lépre a legtöbbször megtévesztő emailek, weboldalak használatával.
HONOR Magic5 Lite: luxus, strapabíróság és innováció
A HONOR Magic5 Lite testesíti meg a HONOR elköteleződését abban, hogy strapabíró kialakítással és stílusos formatervezéssel lássa el kiváló minőségű okostelefonjait. Az alábbiakban bemutatjuk a HONOR Magic5 Lite magával ragadó, ívelt képernyőjét, lenyűgöző állóképességét, valamint azokat a szigorú teszteket, kutatási és fejlesztési (K+F) erőfeszítéseket, melyek mind hozzájárulnak ehhez a teljesítményhez.
A Vatikánt védő testőrség Samsung Knox Suite-tal bővíti biztonsági arzenálját
Róma szívébe elzarándokolni nem csak a hívők számára rendkívüli élmény, a Vatikánt és nevezetességeit egy átlagos napon 25.000 turista látogatja meg. A világ legkisebb, mindössze 0,44 km2 területű államát és annak vezetőjét elit katonai alakulat őrzi, a Svájci Gárda már 1506 óta védelmezi a mindenkori pápát és az Apostoli Palotát. A testőrség a reneszánsz óta folyamatosan megújulva alkalmazkodik a kihívásokhoz, veszélyekhez és a technológiai fejlődéshez, hogy a modern korban is sikerrel lássa el a feladatát. A Svájci Gárda a Samsung Knox Suite-tal egészítette ki arzenálját, hogy a digitális fenyegetéseket is a leghatékonyabban háríthassák el.
Tűzvédelmi és mentési célokra fejlesztett négylábú robotplatformot a Unitree
A fogyasztói és ipari felhasználású bionikus robotok területén egyaránt vezető szerepet betöltő kínai Unitree Robotics professzionális tűzoltási, tűzmegelőzési, felderítési és mentési célú robotot mutatott be. A négylábú platform a katasztrófavédelem szinte bármely területén alkalmazható adatgyűjtési, felderítési és mentési feladatok ellátására.
Megjelent az IAB Hungary AdEx 2022 és AdExpect 2023 legfrissebb riportja
Elkészült az IAB Hungary két legfontosabb éves jelentése: a tavalyi digitális reklámköltések alakulását és főbb trendjeit áttekintő AdEx 2022 kutatás, és a szakemberek várakozásait tükröző AdExpect 2023 riport.