Van megoldás! Gamer–kézikönyv szülőknek, hogy legyenek helyes kérdések és válaszok
A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést azonban nem könnyű feladat. Ebben kíván segíteni a szülőknek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyve, amely a Biztonságos Internet Napján (Safer Internet Day) jelenik meg.
Már óvódáskorban megismerkednek a videójátékokkal a gyerekek – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) 2022 októberében végzett kutatásából. A kutatás szerint azok az óvódások, akik hozzáférnek az asztali számítógéphez, általában játszanak is rajta. Kisiskolásként, 7–9 évesen veszik kezükbe az első játékkonzolokat. Ebben a korban már megjelennek az online játékok is, de még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A 6–11 évesek mindennapjaiban a gyermekfilmek és vicces videók mellett egyre nagyobb mértékben jelen vannak az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos, gondoskodásra épülők, a fiúknál pedig a Minecraft. A 10–15 évesek között a Minecraft mellett a legnépszerűbb játék a Fortnite.
Az internethasználatra alkalmas eszközök a mai óvodás gyereket nevelő családokban nagyobb arányban vannak jelen, mint az alsós vagy felsős gyerekek családjainál, így várhatóan az online szórakozás – így a videójátékok szerepe is – tovább erősödik a következő években.
A gyors változás a szülőket is kihívás elé állítja: érdemes mielőbb megismerkedniük a videójátékok kultúrájával, hogy ne az előítéletek mentén, hanem az átfogó kép ismeretében tudják támogatni gyermekeiket, kihasználva a játék nyújtotta lehetőségeket.
Az NMHH elkötelezett a gyermekek védelme iránt, ezért a videójátékozással kapcsolatos beszélgetésekben is támogatni kívánja a szülőket. A GameStar magazin szerkesztőségével együttműködve a hatóság rövid kiadványt készített, amelyben összefoglalja mindazt, amit egy videójátékokkal játszó gyermek szüleinek tudni érdemes a korhatár-ajánlásoktól a képernyőidőn át egészen a streamerekig vagy a játék közben felmerülő rejtett költségekig.
A kiadvány a https://gyerekaneten.hu/tema/Annyi_mindenben_mellette_alltal_mar linken olvasható.
Az NMHH nemcsak a videójátékozással kapcsolatos kérdésekben nyújt segítséget a szülőknek a gyermekek digitális szokásainak megértéséhez, illetve a gyermekek tudatos médiahasználatának elősegítéséhez. A 2014 óta működő Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központokban az odalátogató 9–16 éves diákok csoportjai élményszerű, kreatív foglalkozások keretében ismerkednek meg a média működésével, tudatos fogyasztásával kapcsolatos ismeretekkel, a 2020-ban elindított https://gyerekaneten.hu/ szülőknek szóló tájékoztató oldalon pedig szócikkek, szakértői írások foglalják össze a gyerekek digitális világának jelenségeit, szereplőit és kifejezéseit.
A hatóság az ismeretterjesztés mellett gyakorlati segítséget kínál az online sérelmet elszenvedőknek, ennek keretében több mint egy évtizede működteti Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatát, amelyhez bárki fordulhat, akinek képeivel, adataival visszaéltek, vagy akik jogsértő, illetve a gyermekek fejlődésére káros tartalomba ütköznek az interneten.
Képek: nmhh.hu
Kapcsolódó cikkek
- Nem téma otthon a gyerekek online élete, pedig beszélni kellene róla
- A gyerekeknek idő- és tartalomkorlátokra van szükségük
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
- Aggasztó a helyzet: már tízévesen több órát „tiktokoznak” a gyerekek
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
- 7 hasznos tanács, amit a szülő megtaníthat a gyermeknek az online világról
- A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Thermaltake bemutatja a Matcha Green termékcsaládot
A Thermaltake, a prémium toronyházak, hűtések, gamer perifériák és nagy teljesítményű memóriák piacán vezető PC-komponens márka bejelentette a Ceres 300 TG ARGB Matcha Green közepes toronyházat és az ARGENT E700 Matcha Green valódi bőr gamer széket.
Stratégiai megállapodást kötött a Corvinus és az EY
Az oktatás és a karriertervezés áll a fókuszában annak a stratégiai partnerségnek, amelyet az EY nemzetközi tanácsadó cég, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem kötött meg november 30-án.
Az AGON by AOC két új 34 hüvelykes ultraszéles gaming modellt mutat be
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gaming monitor* és IT tartozék márkája – büszkén mutatja be két új 34 hüvelykes (86 cm) gaming monitorát az ultraszéles monitorok rajongóinak: az AOC GAMING CU34G2XE/BK-t és a gyorsabb, nagyteljesítményű testvérét, a CU34G2XP/BK-t. Ezeket a monitorokat úgy tervezték, hogy kiszélesítsék a magával ragadó játék eddigi határait és kiemelkedő értéket is nyújtsanak. Mind a CU34G2XE/BK, mind a CU34G2XP/BK megfizethető műszaki mérnöki látvány, amely a játékosoknak panorámikus játékteret és magas teljesítmény-paramétereket kínál.
Az Epson 100%-ban megújuló villamosenergia használatára áll át egész Európában
A precíziós, innovatív technológiai megoldásairól híres Epson bejelentette, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé és a fosszilis erőforrásoktól mentessé alakítja működését. Az elmúlt években már számos meghatározó lépést tettek ennek érdekében, melyek pozitív eredményeiről a nemrég közétett fenntarthatósági jelentésük is beszámol.
A karácsonyi raktár-őrület ellen is bevetheti lelkes drónpilótáit ez a magyar startup
Egy nemzetközi felmérés szerint ez év első felében nem kevesebb, mint 8200 esetben szakadt meg a globális ellátási lánc. Végső soron az áruellátási nehézségeket is enyhítheti a magyar Aeriu megoldása, amelyet nemrég egy Miskolc melletti globális autóipari nagyvállalat is bevezetett raktárába.