A Matáv az adatkommunikációs portfóliójába tartozó szolgáltatásokkal a több telephelyes vállalati ügyfelek számára biztosítja telephelyeiken a LAN hálózatok összekapcsolását (WAN), az egyes LAN-ok közötti adatforgalmat. Azzal, hogy a hagyományos szolgáltató rendszerintegrátori feladatokat vállal, az ügyfél igényeihez alkalmazkodó LAN-t épít ki, passzív és aktív hálózati elemeket telepít, valamint LAN-WAN(-LAN) kommunikációs kapcsolatokat teremt, tehát lényegében teljes értékű, end-to-end menedzselésű hálózatokat alakít ki. Olyan hálózatokat, amelyek hosszabb időre biztosítják a helyi kommunikációt, többcélú hang- és adatkommunikációra alkalmasak, rugalmasan igazíthatók a változó igényekhez, és a nagy távolságban lévő hálózatok között teljes értékű átjárást tesznek lehetővé.
A MatávLAN mint szolgáltatás tehát helyi hálózatok kialakítását, ezek távközlési összekötését, kívánság szerinti üzemeltetését és karbantartását foglalja magában, akár teljes körű projekt keretében. A komplett projektmenedzseléshez tartozik még a konzultáció, a tervezés, a rendszerintegráció, az ügyféltámogatás, az installálás és a mindenre részletre kiterjedő ügyféltámogatás. Ebben persze szorosan támaszkodik alvállalkozóira, elsősorban természetesen saját leányára, a Matávcomra.
Lázas verseny előtt áll a hazai piac, s a Matáv ezzel a szolgáltatással arra készül, hogy az informatikai infrastrukturális platformon is sikeresen helyt álljon, megőrizze a LAN összeköttetéséhez használt, platform jellegű szolgáltatások piaci pozícióit, sőt erősítse azokat. A potenciális versenytársaknak pedig fel kell venniük a kesztyűt, mert a Matávnak hosszú távú versenyelőny biztosíthat a végponttól végpontig tartó menedzsment ígérete az integrált LAN, WAN felügyeleti rendszer biztosításával és az országos szervizhálózattal. A Matávcomnak például már jelenleg is országos szervizhálózata van.
A MatávLAN szolgáltatással a teljes hálózatra biztosítható a proaktív hibamenedzsment, amelynek eredményeként jelentősen nő a hálózat üzembiztonsága, egykapus hibamenedzselési rendszer kialakításával minimalizálhatók a hibakiesési idők, többszintű hibajavítási idők vállalhatók, rugalmasan alkalmazkodva az ügyféligényekhez.
A magyarországi IT-piacon a gazdasági, pénzügyi integráció következtében folyamatos igény jelentkezik az integrált belső hálózatok kiépítésére, fejlesztésére, a hálózatok közötti kommunikáció megteremtésére. Ebből jelentős részt képviselnek a középvállalatok, jelenleg közel ötezer ilyen, több telephelyes cég működik az országban.
Az adathálózatokat tipikusan üzleti adatok feldolgozására, továbbítására, saját telephelyek közötti adatcserére, adatok elérésére, ügyviteli folyamatok, belső adminisztráció elvégzésére használják. Jellemző a papíron történő adminisztráció kiváltása, az internetezés, az adatbázisok továbbítása, sőt egyre gyakrabban a vállalaton belüli intranet használata. Újabban a hagyományos telefon mellett előtérbe kerül a beszédhang adatfolyamként való továbbítása, nem ritka az üzemfelügyeleti, épületautomatizálási jelek átvitele, a képek továbbítása, a videotelefonálás.
Mindezek a folyamatok egy irányba mutatnak: a különböző földrajzi helyeken üzemelő LAN-ok egy informatikai rendszerré történő egyesítése felé.
A felhasználóknak több szempontból is előnyös a MatávLAN szolgáltatás: egykapus ügyfélszolgálatot, implementációs szolgáltatások keretében konfigurációt, installációt és a beszállítókkal való koordinációt biztosít. Felügyelt hálózat esetén menedzsmentriportot, részletes statisztikát kapnak az adatforgalomról. Monitorozással és folyamatos hibamenedzseléssel, azaz proaktív hibaelemzéssel magas fokú hálózati rendelkezésre állás biztosítható. A teljesítményriportok folyamatos elemzésével, az erőforrások forgalomhoz igazított optimalizálásával a legelőnyösebben használhatók ki az erőforrások. A Matáv a fővállalkozásában beszerzett nagy mennyiségű eszköz kedvező árát a szolgáltatás díjában is érvényesíti. Ezek után mondja valaki, hogy a Matávtól idegen a rendszerintegráció!