Az online alkalmazások használata egyelőre nem szerepel az esküvőszervezők és a házasulni készülő párok eszköztárának kiemelt helyén – derült ki a Kutatópont reprezentatív online közvélemény-kutatásából, amelyet a 18-69 éves internetezők körében végzett augusztusban. A felmérés szerint az esküvőre meghívottak 10 000 és 50 000 forint közötti összeget adnak az ifjú párnak, vagy ilyen értékű ajándékot vesznek.
A piac- és közvélemény-kutató cég felmérése szerint a magyar internetezők közel négyötöde (78 százalék) járt legalább egy esküvőn az elmúlt 10 évben, több mint felük (55 százalék) pedig az elmúlt öt évben. 22 százalékuk az elmúlt egy év során vett részt ilyen eseményen. Közülük 18 százalék szokott valamilyen ajándékkal kedveskedni a friss házasoknak, míg minden második válaszadó (55 százalék) inkább pénzzel járul hozzá az ifjú pár közös életkezdéséhez. A megkérdezettek 17 százaléka ad tárgyi és pénzbeli ajándékot is. A legjellemzőbb értékű ajándék vagy pénzösszeg 10 000 és 50 000 forint közé tehető, amit az internetező esküvőre járók 58 százaléka szán a „menyasszonyi táncra”.
A Kutatópont reprezentatív felmérése szerint a gyakori internetezők nagy többsége nem tartja előfeltételnek a házasság intézményét ahhoz, hogy kiteljesedett életet éljen az ember (80 százalék). A válaszadók mindössze 16 százaléka gondolta ennek ellenkezőjét. Ugyanakkor a megkérdezettek fele véli úgy, hogy házasságot kötni társadalmi elvárás. Az egyházi esküvő kérdésével kapcsolatban is megosztott az internetes társadalom; 42 százalékuk tartja fontosnak a kapcsolat egyház általi megerősítését, míg 52 százalékuk ennek ellenkezőjét vallja.
A gyakori internetezők közel harmada (32 százalék) találkozott már olyan esküvővel, amiről online fotóalbum készült. Körükben többen vannak a diplomások (46 százalék) és a fiatalabb korcsoportok, mivel a 18-29 évesek 40, a 30-39 évesek 36 százaléka nézte újra az esemény legjobb pillanatait a világhálón.
A nászajándék vásárlás praktikus összehangolása még kevésbé elterjedt, pedig az internet segítségével ez könnyen megvalósítható lenne. A válaszadók 14 százaléka találkozott olyan esküvővel, ahol a nászajándék ötletek egy internetes oldalon voltak feltüntetve az ifjú pár számára. Körükben feltűnő a különbség a lakóhely tekintetében. Míg a budapestiek több mint ötöde (22 százalék), a községek lakóinak mindössze 7 százaléka találkozott ilyen típusú, ideiglenesen készített oldallal. A vizsgált társadalmi csoportok körében a diplomások és a 30-39 évesek emelkednek ki 25 és 19 százalékos érintettséggel.
Az online alkalmazások (meghívótervező, időpont naptár stb.) használata még nem szerepel az esküvőszervezők és a házasulni készülő párok eszköztárának kiemelt helyén a Kutatópont adatai szerint, pedig többek között a meghívó készítését és más szervezési feladatokat már számos internetes program és alkalmazás könnyíthetné meg. Ezt támasztja alá, hogy a gyakori internetezők csupán 15 százaléka találkozott olyan esküvővel, ahol igénybe vettek ilyen típusú segítséget. Ez a legnagyobb arányban a diplomások körében fordult elő, közel minden ötödik (22 százalék) felsőfokú végzettséggel rendelkező tartozik ebbe a csoportba.
Ugyan az internetezési tevékenységek között magasnak mondhatóak a blogolási szokások (olvasás, írás), az esküvők előkészületét online dokumentáló napló kevésbé számít elterjedtnek. A válaszadók csupán 8 százaléka találkozott olyan bloggal, amit a jegyespár vezetett az előkészületekről – írta a Kutatópont.