Kétségtelen tényként ismerték fel 1998-1999-ben az ERP-rendszerek szállítói, hogy az Y2K-bumm után bizony erőteljesen megcsappant az érdeklődés termékeik iránt. Az Y2K és az EMU (European Economic and Monetary Union) marad a legnagyobb gátja a növekedésnek, és félelmetes méretűvé teszi a szállítók és felhasználók körében is a bizonytalanságot. Mint a legtöbb beérett piacon, néhány szállító a felszínre emelkedik, és dominánssá válik, míg mások tiltakoznak piaci betörésük ellen. Bár az ERP-piac beérik, és így lassul a növekedése, úgy gondoljuk, 2001-re - a szállítói tereprendeződést követően - a jelenlegitől eltérő formában, de ismét erőre kap.
Az Y2K-probléma megoldása által gerjesztett vásárlási kedv drámai csökkenése licencbevételük erőteljes leszorítására kényszerítette a szállítókat. A "megavendorok", kétségbeesetten küzdve bevételnövekedésük megtartásáért, pluszfejlesztést nem kívánó üzleti modellekhez igazított - s így alacsonyabb költséggel, gyorsabban bevezethető, a 25 és 250 millió dolláros árbevételű kis- és középpiacnak szánt - megoldásokat dobtak piacra (ezek Magyarországon közép- és nagyvállalati méretek!). A legtöbb szállítónál elmozdult a bevételarány a licenctől a professzionális szolgáltatások, a támogatás felé. Az internet az elkövetkező években minden eddiginél nagyobb hatással lesz az ERP-szállítók stratégiájának kialakítására. A hálózat térhódítása által generált felhasználóiigény-változásokra reagálva, ugyanakkor más lehetőségek után kutatva, s engedve a piac nyomásának, egyes szállítók az úgynevezett "action around the edges" irányba szélesítették funkciókínálatukat. Ide sorolhatók a CRM (Costumer Relationshop Management), SCM (Supply Chain Management), e-business és elemző megoldások.
Azonban ezeknek az alkalmazásoknak a fejlődése jelentős, többek között szemlélet- és ismeretváltást követel. Az elmúlt másfél évben a legtöbb szállító őrült méretű e-business, e-commerce és CRM alkalmazásstratégia-fejlesztésbe kezdett, s mint várható volt, ez a rohanás sok félresikerült kezdeményezéshez is vezetett. A piaci bizonytalanságok kikényszerítik, hogy a szállítók új szempontok szerinti specializációkat fejlesszenek, és sok esetben ezek a változások felborítják a korábbi stratégiát. A fentiek érdekében történő esetenkénti akvizíciók pedig jelentősen megcsapolták az ERP-szállítók vagyonát. Ezért legtöbbjük számára az újra és újra magukra találás gyötrelmeivel telik majd az elkövetkező 1-2 év. Az említett piaci változások összessége viszont - mind a szállító, mind a felhasználó szemszögéből - újjáalkotja a tradicionális üzletitranzakció-paradigmákat.
2002-re 20 milliárd dollár körüli ERP-piaci bevételt prognosztizál a Gartner Group (80%). A 2000-ben önmagát hibernáló ERP-piac új termékvásárlásokkal járó komoly újjáéledése 2001-ig nem várható, de 2001-2002-re - az 1997-es növekedési sebesség ugyan csak álom marad - szerényebb formában ismét talpra áll a piac (70%).
Becslések szerint ekkor a Fortune500-as cégek 90 százaléka vásárol ERP-szállítótól legalább egy modult, illetve modulbeállításokat, 50%-uk kötelezi el magát egy szállító mellett, és - rossz hír, mert csak ennyire lehet potenciális ügyfélként rácsapni - kevesebb mint 20 százalékuk válik meg jelenlegi megoldásától.
(Megjegyzés: a cikkünkben szereplő zárójeles százalékok a jóslatok bekövetkezésének valószínűségét jelölik.)
Együtt könnyebb
A Gartner Group szerint 2004-re a vezető ERP-alkalmazásoknak együttműködés-képeseknek kell lenniük, ezért komponenseik magjaként mindegyikük az internetet használja majd. Ez az új paradigma a c-commerce (együttműködő kereskedelem). Mindez azt jelenti, hogy 2004-re a statikus web alapú supplychain- és értéklánc-alkalmazásokat domináns modellként a c-commerce megoldások váltják fel (80%), ami dinamikus együttműködésre készteti majd a dolgozókat, az üzleti partnereket és a felhasználókat a kereskedői közösségekkel, illetve a piaccal. A c-commerce-ben - szigorú supplychain-megoldásokon és egyszerű információmegosztáson keresztül - a vállalatok bevételük és profitjuk növelésének szolgálatába állíthatják az internet erejét.
Domináns alkalmazásmodellként a c-commerce megoldások váltják fel 2004-re a statikus web alapú szállítási- és értékláncmegoldásokat (80%). 2004-re az alkalmazáspiacon vezetők már mind a c-commerce-t támogatják. Az említett változások dinamikus virtuális vállalatokat eredményeznek, és rengeteg kritikus üzleti folyamatot - ilyen például a terméktervezés és -gyártás - alakítanak majd át. A vállalatoknak már most be kell tervezniük, hogy a következő öt évben ütőképességük erőteljes meghatározója lesz c-commerce megoldásuknak az ügyfelek felé irányuló kiszolgálási és innovációs képessége. A vállalatoknak pedig már ma az erre fókuszáló szállítókat kellene favorizálniuk, de azt sem árt felismerniük, mekkora küzdelem árán jutnak el azok a fenti kínálatukig.
A jóslat lényege
Csak a fejlődni képes jelenlegi ERP-szállítók maradhatnak piacvezetők. (Rangsorban az SAP után az Oracle-t, majd a J.D.Edwardst, negyedikként padig a BaaN-t említik.) 2004-re sok szállító lép ki és lép be a nagy vagy közepes ügyviteli és ERP-piaci szegmensbe. Felhasználóik, a nagyvállalatok a piacok és szállítók tereprendeződésének befejeztét és a gyors változás kezdetét várják. A középpiacon saját ERP-megoldásokkal jelenlevő ellátók 45%-a 2003-ra eltűnik a piacról (60%). Elsősorban a megbízható és végrehajtható e-business stratégiákat és technológiákat, valamint többcsatornás elosztási és implementációs opciókat kínáló, az iparra fókuszáló vállalkozások maradnak talpon. 2004-re mindössze 54% "magányos" szállító marad (70%).
Néhány kisebb és kevésbé életképes szállító nem tudja kifejleszteni, illetve végrehajtani versenyképes stratégiáit, így számukra végső knock-outot jelentenek majd az e-business és az e-commerce új trendjei. Az ügyfelek jelenlegi érdeklődése az életképességgel kapcsolatos kérdések iránt - a korábbi tapasztalatok és bizonytalanság hatására - drámai méreteket ölt. Így a megbízható ERP-funkcionalitás és az alkalmas technológiák önmagukban már nem elegendők a versenyben maradáshoz, ezért több korábbi piaci szereplő válik vezető ERP-gyártók viszonteladójává.
Ehhez a témához kapcsolódnak a "Régi szelek - új távlatok", valamint a "Trendek - magyar módra" című írásaink.