Az LG idén is elvégezte év végi kutatását, amiben a felhasználók karácsonyi vásárlási szokásait és a trendeket vizsgálta. A válaszadók arról nyilatkoztak, milyen szórakoztató- és háztartási elektronikai, valamint mobilkommunikációs termékeket terveznek ajándékozni. Az illatszerek, könyvek és ruhák mellett a kisebb elektronikai készülékek hódítanak majd idén karácsonykor, az értékesebbek közül pedig a tablet lehet az új slágertermék.
Az LG 2011 után ismét jelentkezik nagymintás, online kérdőíves felméréssel, amely karácsonyi vásárlási szokásokról készül minden évben. az elektronikai termékek ajándékozását előrejelző. A lakossági mintát több mint 2000 A, B, vagy C1 ESOMAR státuszú 18-59 éves férfi (53%) és nő (47%) alkotta vegyesen, legnagyobb számban (33%) a 18-29 éves korosztály képviseltette magát. A minta reprezentatív bázist képez a magyar internethasználókra. Budapesten, megyeszékhelyen, városban és falun élők közel azonos arányban szerepeltek a mintában. Legnagyobb arányban (26%) a havonta legkevesebből gazdálkodók (80 000 forint alatt/fő) töltötték ki a kérdőívet, legkevesebben (5%) pedig a legtehetősebbek (300 000 forint felett/fő).
A megkérdezettek valamivel több mint fele legalább egy hónappal a karácsonyt megelőzően elkezdi a vásárlásokat, mely szokáshoz idén is tartják magukat. Kisebbségben vannak azok (8%), akik már több mint két hónappal karácsony előtt elkezdik beszerezni az ajándékokat. Kevésbé előrelátók, de még mindig inkább a nyugodt vásárlás hívei, a 6-8 héttel illetve a 4-5 héttel előre gondolkodók, akik ugyanolyan arányban (22%) voltak a válaszadók között. A legnépesebb tábort (32%) azok jelentik, akik 2-3 héttel szenteste előtt kezdik meg a vásárlást. Azok tábora, akik utolsó pillanatra hagyják a vásárlást (1-2 nappal karácsony előtt), nagyon szűk (3%), és ugyancsak elenyésző azok száma, akik maguk készítik az ajándékot (1%), vagy nem ajándékoznak (2%).
2011-ben és 2012-ben szinte százalékpontra megegyeztek az értékek arra vonatkozóan, hogy ki hány embernek szeretne ajándékkal örömet okozni karácsonykor. Valamelyest csökkent az elmúlt évekhez képest (2011:47%; 2012:47%) azok száma, akik 7-nél több embert ajándékoznak meg idén (41%), és ezzel összhangban nőtt azok száma, akik 3-4 embert terveznek meglepni (2011:20%; 2012:21%; 2013:24%). Azok száma is nőtt valamennyivel (6%-ról 8%-ra), akik mindössze 1-2 főnek fognak vásárolni.
A válaszadók többsége pontosan még nem tudja, hogy mennyit fog költeni elektronikai termékekre karácsonykor összesen, bár mint láttuk, sokan még el sem kezdték a vásárlást, illetve ha el is kezdték, nem biztos, hogy a végére is értek.
Csökkent azok száma, akik igazán nagy értékű (50 000 forint felett) ajándékban gondolkoznak, és nőtt a 25 000 és 50 000 forint közötti sávban költeni tervezők aránya. A szubjektív, vagyis az elmúlt évekhez képest számított költésre vonatkozó kérdésekből az derült ki, hogy a válaszadók többsége úgy érzi, hogy a tavalyi szintet elérő, de inkább azt valamelyest meghaladó összeget fog elektronikai termékekre elkölteni idén karácsonykor.
A slágertermékek tekintetében idén sem történt különösebb változás. Az illatszer és a könyv vezeti a listát holtversenyben (54%), amit a játékok (46%), a ruházati termékek (44%) és az édességek (38%) követnek. Mindezek után következnek az elektronikai készülékek, amiket összességében a válaszadók 37 százaléka tervez vásárolni idén szeretteinek, ismerőseinek karácsonyra (tavaly ez az arány 31, 2011-ben pedig 38 százalék volt). A megkérdezettek háztartási elektronikai készülékeket nagyobb arányban (20%) terveznek idén ajándékként vásárolni, mint tavaly (15%), a szórakoztatóelektronikai (14%) és számítástechnikai (13%) készülékek és mobiltelefonok (9%) esetében pedig várhatóan megismétlődik a tavalyi forgalom.
Kivétel nélkül minden elektronikai termékkategóriát nézve a férfiak a fő döntéshozók és vásárlók. Emellett kiemelendő még a háztartási elektronikai készülékek esetében a legfiatalabbak nagyobb vásárlási kedve, feltehetően szüleikre gondolva, továbbá a 40-49 éves korosztály, akik mind a számítástechnikai berendezések, mind a mobiltelefonok tekintetében felülreprezentáltak.
A háztartási eszközöket vizsgálva az látszik, hogy ezek a termékek túlnyomó többségben karácsony után maradnak egy háztartásban, hiszen legnagyobb arányban a velük élő szülő (49%), illetve a házastárs/élettárs/barátnő (33%) számíthat ilyen ajándékra. A válaszokból kitűnik, hogy a szórakoztatóelektronikai (36%) számítástechnikai (42%) és mobilkészülékek (36%) esetében a megajándékozni szándékozott személy leggyakrabban a megkérdezett gyermeke.
Legkedveltebb ajándékozni kívánt háztartási elektronikai termék korosztálytól függetlenül idén is a kávéfőző, ami még az elmúlt évekhez képest is nagyobb népszerűségre számíthat (20%-ról 27%-ra nőtt). A robotgép és botmixer áll a második helyen, amit a porszívó követ. Utóbbi vásárlását úgy látszik többen (17%) időzítik a karácsonyi időszakra, mint az elmúlt években (12%). Ugyan így növekedés mutatkozik a következő legkedveltebb ajándéktárgynál, a borotvánál is (11%-ról 15%-ra nőtt). Nagyobb berendezésre, mint például hűtőre (6%), mosógépre (3%), légkondicionálóra (1%) továbbra is kevesen terveznek most beruházni. Ahogy a kávéfőző a háztartási gépeknél, úgy a tablet ígérkezik a mobil iparág slágertermékének. A tavalyihoz (24%) képest is nagyot nőtt a készülék népszerűsége (37%), és jellemzően a 30-39 éves korosztály fog meglepni valakit tablettel.
A tévék tekintetében a plazma/LCD/LED típusok tavaly (25%) és tavalyelőtt (18%) még egy kategóriában szerepeltek. Idén külön kérdés vonatkozott a plazma tévé tervezett vásárlására (3%), illetve külön az LCD/LED típusokra (22%).
Azok közül, akik LCD/LED tévét szeretnének ajándékba vásárolni idén, a legtöbben (54%) a LED tévék mellett tették le a voksukat, közülük minden harmadik válaszadó kiemelte a Smart funkció fontosságát (35%), minden ötödik (22%) pedig a 3D képmegjelenítést jelölte meg, mint elvárt tulajdonság. A jövő technológiáját jelentő, Ultra HD felbontású tévék, mint lehetséges karácsonyi ajándékok, nem számottevő mértékűek egyelőre (1%).
Érdekes adat, hogy a digitális fényképezőgép, mint opcionális karácsonyi ajándék, évről évre egyre kisebb mértékben jelenik meg (2011:19%; 2012:17%; 2013:8%), ami feltehetőleg az egyre jobb kamerával felszerelt telefonok elterjedésével van kapcsolatban. A digitális kamerák forgalmának visszaesése is ugyanezzel magyarázható (2011:10%; 2012:07%; 2013:2%). Az okostelefon penetráció növekedése az mp3 lejátszók utáni kereslet csökkenését is magyarázhatja.
Számítógépes kiegészítők terén a külső merevlemez forgalmában várható növekedés a karácsonyi időszakban, emellett a megkérdezettek fele tervez valamilyen apró kiegészítővel kedveskedni valamelyik szerettének, legnagyobb hányaduk 16-29 éves korosztályba tartozik (68%).
Valamelyest meglepő adat, hogy a megkérdezettek közül a kártyás fizetést leginkább (66%) a legidősebb korosztály (50-59 éves) részesítette előnyben, míg a legfiatalabbak (18-29 éves) választják a készpénzes fizetést a legnagyobb valószínűséggel (58%). A férfiak inkább hajlanak a kártyás fizetésre (59%), mint a nők (49%), az összes választ átlagolva pedig a kártyás fizetés vezet (55%) a készpénzzel szemben (43%). Az átutalás egyik kategóriában sem kedvelt fizetési mód (1-2%).
Az ajándéknak szánt elektronikai termékek megvásárlását a válaszadók többsége saját forrásból igyekszik majd fedezni.
Idén is meghatározóak maradnak a nagy elektronikai szaküzletek. A hipermarketek súlya trendszerűen csökken, viszont az internetes áruházak továbbra sem tudják a hiperek szerepét átvenni. A hazai nagyobb elektronikai szaküzletek forgalmában enyhe növekedés prognosztizálható tavalyhoz képest, igazi növekedés a hazai márkaboltok forgalmában várható (16%-ról, 22%-ra nő). A kérdezettek több mint 70 százaléka szokott elektronikai készülékeket az interneten keresztül is vásárolni. Közel kétharmaduk tervezi, hogy karácsonykor is fog az internetről rendelni egy vagy több ajándéknak szánt elektronikai készüléket. Az előbbi adatokhoz hozzá tartozik, hogy magát az internetes vásárlást és fizetést a túlnyomó többség megbízhatónak tartja. Az elsődleges tájékozódási forrás a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is az internet: szakoldalak (59%), ár összehasonlító site-ok (53%), blogok és fórumok (42%), illetve a gyártói honlapok (31%). Természetesen fontos tájékozódási forrás marad továbbra is a boltokban való nézelődés is (42%).