Az Intel friss kutatásából kiderült, hogy mi, magyarok milyen szempontok szerint, milyen célra vásárolunk laptopot, sőt azt is megtudhattuk, mennyire vagyunk nyitottak az új megoldásokra, illetve mekkora felárat vagyunk hajlandók fizetni azokért.
Az Intel szerda délután, Budapesten tárta a szaksajtó elé 2013 decemberében készült reprezentatív felmérésének eredményeit. A 20-40 év közötti magyar internetezők körében végzett kutatás a felhasználók laptop használati és vásárlási szokásait vizsgálta. Több érdekességre is fényt derítettek a válaszok, például megmutatták, hogy hordozható eszközök azon túl, hogy segítőtársaink a mindennapokban, az önkifejezésünk eszközei is.
A megkérdezettek 68 százaléka naponta, illetve heti 3-4 alkalommal csapja fel szabadidejében a gépét, s mindössze 12,8 százalék nyilatkozott úgy, hogy sosem használja azt szórakozás céljából. Tehát a laptop már nem elsősorban munkaeszköz, hanem hasonlóan aktív szerepet tölt be a kikapcsolódásban is.
A többség (85,1%) szokott szörfözni a neten notebookjával, hasonlóan elterjedt (74,4%) a különböző kommunikációs alkalmazások – Skype, Viber, e-mail, chat – használata. Előszeretettel csüngünk az olyan közösségi hálókon is, mint a Twitter vagy a Facebook (69,2%), ám inkább a hölgyek a kék-fehér oldal megszállottjai (nők: 78,4%, férfiak: 60,2%), a férfiakat pedig a videózás érdekli (nők:57,5%, férfiak: 77,4%).
A laptopok széleskörű használata kapcsán gyorsan felmerül az ideális méret és súly, azaz a mobilitás kérdése. A válaszadók zöme egyértelműen fontosnak találta (85%), hogy a gép könnyen hordozható legyen. 46,8 százalék szerint ideális esetben a notebook súlya 1-1,5kg, s a többség számára a megfelelő súly a távmunkára irányuló motiváló tényezőként jelenik meg.
Meglepő vagy sem, a felhasználókat nem különösebben izgatják a különböző színváltozatokban megjelenő készülékek, a megkérdezettek 30%-a például teljesen átsiklik felettük. Tízből mindössze ketten állították, hogy kifejezetten színes gépre vágynak és kerülik a fekete vagy fehér modelleket.
Egyébként a nőknél a fehér és a rózsaszín a nyerő (kb. 46,3°% – 46,9%), a pasik pedig a kék színt imádják (81,2%).
Ha a színek frontján nem is vagyunk annyira nyitottak, a technológiai újdonságokat bizony tárt karokkal fogadjuk. Egy leválasztható érintőkijelzővel szerelt, notebookként és tabletként is használható 2 az 1-ben készülékeket például a válaszadók 71,3 százaléka fogadna el szívesen, s átlagban 15 ezer forint felárat fizetnének a modern, kényelmesebb használatot biztosító újításokért. Érdekesség, hogy a hölgyek körében még többen választanának Ultrabook helyett kiterjesztett funkcionalitással bíró 2 az 1-ben készüléket.
Az érintőképernyő is pozitív fogadtatásban részesült, mint új elem a laptopok világában: átlag 11 600 forint felárért a válaszadók 76,5 százaléka vásárolna ilyen megjelenítővel felvértezett modellt.
Bár az Ultrabook megfelel a legfőbb felhasználói elvárásoknak (gyors, mobil és modelltől függően érintéssel vezérelhető), nem sokan vannak ezzel tisztában, s a tájékozott felhasználók többsége a férfiak közül kerül ki.
Annak dacára, hogy a magyar piac köztudottan árérzékeny, a kutatás eredményei alapján nemtől függetlenül csak a harmadik legfontosabb szempont (10/8,9 pont) egy új laptop vásárlásakor. Az első helyen ugyanis a teljesítmény áll (10/9,1 pont), amit a processzor követ 10/9 ponttal. Ez roppant érdekes, hiszen elsőre azt hihetnénk, hogy a nőket főként a készülék külső megjelenése, dizájnja fogja meg, s nem az erőt, a teljesítményt tartják szem előtt.
Miközben az ár csak a harmadik legfontosabb szempont a magyarok szemében laptop vásárláskor, csupán 20,9 százalék válaszolta, hogy 190 ezer forintot meghaladó összeget költene álmai gépére. Nem meglepő módon a nőket alig izgatják a kütyük (9%), míg a férfiak szeme viszonylag könnyen megakad egy-egy érdekes eszközön (34,3%).
Egyre gyakrabban futunk bele manapság abba a szófordulatba, hogy a mobil eszközeink klasszikus funkcióik mellett az önkifejezés eszközei is. Az Intel felmérése is igazolja ezt a jelenséget: tízből 3 nő, illetve két férfi fontosnak tartja, hogy notebookjával kifejezze egyéniségét. Míg a hölgyek előszeretettel hordják színes, egyedi, ízléses notebook táskában készüléküket – ezáltal egyéniségükre szabva azt –, addig a férfiak zöme egy sima hátizsákkal is beéri.
Bár a csapból is az új trendet jelentő viselhető kütyük folynak – például okos karórák, melltartók, szemüvegek, karkötők stb. –, egyelőre kevés felhasználót érdekelnek.