A nyomtatott és a digitális ügyviteli környezet közötti átjárás, a digitális tartalom és az üzleti folyamatok közötti interakció megteremtése, a dokumentumkezelési folyamatok automatizálása, a komplex ügyviteli folyamatok ügyfelektől való átvállalása, illetve az ügyviteli szolgáltatási területek bővítése lehet a dokumentumkezelési ágazat jövője - mondta el David Dyas, a Xerox Corporation Ltd. közép- és kelet-európai regionális igazgatója újságíróknak adott tájékoztatójában Budapesten.
Kifejtette, hogy a számítástechnikai felhőtechnológia, az üzleti folyamatok kiszervezése, az alkalmazások digitalizálása, az interneten elérhető információ sokasodása megköveteli a digitális és a nyomtatott tartalom közötti interakció megteremtését, a folyamat automatizálását. Mindehhez megszámlálhatatlan kézi folyamatot kell még automatizálni, adatokat archiválható digitális formátumba kell átalakítani. Meg kell teremteni az adatok és az információ szabványosítását, biztonságos, de könnyű kezelhetőségét.
Mindezek a követelmények egyértelműen jelzik, hogy a dokumentumkezelési ágazatnak szolgáltatások nyújtása felé kell bővítenie tevékenységét.
Az igazgató elmondta, hogy a Xerox értékesítési árbevételének már most is több mint 50 százalékát dokumentumkezelési szolgáltatásokkal termeli ki.
A szolgáltatásokra való átállás kényszere azonban még nem jelenti azt, hogy a hagyományos nyomtatási piac a végét járná. A globális nyomtatási piac zsugorodik ugyan, de korántsem olyan mértékben, mint arra a szakértők számítottak. Az évi két százalékos csökkenés még sok üzleti lehetőséget rejt, mivel a technológia komplexitása egyre növekszik, csakúgy, mint az úgynevezett managed print, azaz a szolgáltatásként végzett nyomtatási feladatok iránti vállalati igény.
A managed print szolgáltatási piac az amerikai IDC piackutató vállalat felmérése szerint évi 7-8 százalékkal növekszik. Ez a növekedési ütem 2012 és 2017 között az előrejelzés szerint 10 milliárd dollár többletbevételi lehetőséget kínál. A Xerox 29 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik ezen a téren - mondta a regionális igazgató.
Ahhoz, hogy a managed print szolgáltatások megfizethető áron álljanak az ügyfelek rendelkezésére az alacsony készülékár kategóriában is, meg kell teremteni az egyszerűbb és bonyolultabb készülékek közötti kompatibilitást a teljes termékpalettán.
A dokumentumkezelési ágazatban az üzlet nem csak az értékesítésről szól, hanem a piaci részesedés biztosításáról is az eladások után, mivel egyre kevésbé az értékesített berendezésekből származik a vállalatok nyeresége - mutatott rá David Dyas, a Corporation Ltd. közép- és kelet-európai regionális igazgatója.
Novák Miklós, a Xerox Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a vállalat tavaly mintegy 8 milliárd forint értékesítési árbevételre tett szert. A magyar piac legnehezebb éve a 2009-es volt, amikor 100 millió dollárról 60 millió dollárra csökkent a forgalom, ami 2012-re mér 45 millió dollárra csökkent. A magyar piac azóta már "kiéhezett" a pótlásra.
A Xerox Magyarország a szűk évek után várhatóan fellendülő kormányzati beszerzések mellett a managed print szolgáltatásokban látja az forgalomnövekedés lehetőségét Magyarországon. A Xerox jelenleg 10-15 ezer készüléket lát el szolgáltatásaival Magyarországon. A Xerox üzleti kapcsolatban áll a managed print szolgáltatásokra igényt tartó nagy magyar vállalatoknak több mint kilencven százalékával.
A Xerox emellett Magyarországon is nagy fejlődési lehetőséget lát a nyomdai Offset minőségű nyomtatási szolgáltatások nyújtásában.
A negyedik, Magyarországon is fejlődőképes üzletág a különféle szolgáltatási tevékenységek bővítése. A Xerox által 2010-ben 6,4 milliárd dollárért megvásárolt amerikai ACS például számos lehetséges magyarországi kezdeményezés tervével foglalkozik, közöttük egy, a régiót kiszolgáló call center létesítésével egy távközlési vállalat számára.
A Xerox Corporation Ltd. 2013-ban, fennállásának 75-ik évében 21,4 milliárd dollár értékesítési árbevételt és 1,2 milliárd dollár nyereséget ért el a 600 milliárd dollárra becsülhető világpiacon. Az amerikai székhelyű Xerox több mint 140 ezer alkalmazottjával a világ 160 országában szolgálja ki ügyfeleit dokumentumkezelési berendezésekkel, eljárásokkal és szolgáltatásokkal. A Xerox bevételének 32 százalékát termelte ki tavaly az Egyesült Államokon kívül.