SMS Magyarország

, 1999. február 23. 12:05
Az SMS Magyarország Kft. a hazai kórházi informatika piacvezetőjeként kórházak és rendelőintézetek számára kínálja a világ legelterjedtebb megoldását. A világ 3500 kórházában, Európában közel 1000 jelentős egészségügyi intézményben (köztük számos az egyetemi, központi kórház és a regionálisan együttműködő kórházcsoport), ezen belül az Európai Unió 18 országában alkalmazzák eredményesen az SMS rendszereit.
Az 1994-ben alapított magyarországi leányvállalat az öt esztendő alatt 17 hazai kórházban telepítette a moduláris felépítésű Clinicom integrált informatikai rendszert.

Az SMS Magyarország elkötelezett az egészségügyi informatika terén, hiszen a kórházakban nem csak szállítóként, hanem az outsourcing-konstrukció eredményeként befektetőként is jelen van, egyrészt nagy értékű eszközökkel és szoftverekkel – a hazai számítástechnikában az SMS volt az első vállalkozás, amely először 1995-ben outsourcing típusú szerződést kötött. Mindezt azóta hét újabb szerződés megkötése követte, ez évben Kazincbarcikán, a Szatmár-Beregi Kórházban, valamint a Váci Kórházban telepítette a Clinicom rendszert.

Az SMS Magyarország megalapítása óta többször hajtottak végre tőkeemelést, ennek eredményeként a cég mai alaptőkéje több mint 300 millió forint, mely összeg jelentős szerepet játszik jövőbeni kórházi beruházások finanszírozásában. A vállalkozás ugyanis nem szándékozik tőkekivonást végrehajtani, sőt ebből a forrásból kíván jelenlegi és jövőbeni partnereinek pénzügyi segítséget nyújtani abban, hogy kiépíthessék vagy korszerűsíthessék informatikai rendszereiket.

Az eddig outsourcing szerződés keretében telepített rendszereket a kórházak folyamatosan használják, de az SMS nemcsak a tízéves periódusban segíti a kórházakat oktatással, szoftverfrissítéssel és -karbantartással, sőt éppen azzal nyújt egyedi megoldást az egészségügyi informatikai rendszerek piacán, hogy hosszú távú együttműködést kínál.

Nem csak partnerei igényeire, az üzemeltetés közben felmerülő gondokra figyel, de érzékenyen reagál a hazai egészségügy finanszírozási problémáira is. Számos példával igazolható, hogy a Clinicom gazdaságosabbá teszi az egészségügyi intézmények működését, hiszen a bevételek növekedése mellett jelentősen csökkenthetők a kiadások. A hatékonyságnövekedés egyik hazai bizonyítéka, hogy a tatabányai kórházban például egyetlen hónapban közel 6 millió forintos pluszbevételt jelentett a Clinicom optimális működtetése. Mindez nem csupán azt mutatja, hogy Tatabányán megtanulták kihasználni a szoftvercsomagban rejlő előnyöket, hanem azt is, hogy a világszerte eredményesen használt Clinicom egy minden részében jól adaptálható szolgáltatáscsomagot kínál.

A program fejlesztőinek előrelátását bizonyítja, hogy az alkalmazóknak nem kell tartaniuk a 2000. év problémájától, az SMS Magyarország garantálja, hogy az általa forgalmazott informatikai rendszer minden hazai intézményben "2000-álló", s azon kevés cég közé tartozik, amely erről dokumentumot is átnyújt partnereinek.

Közismert azonban, hogy a kórházakban olyan összetett rendszereket használnak, amelyeknek nem minden alkotóeleme képes megfelelően kezelni a hardverek és szoftverek dátumproblémáját. Így például a röntgen- és laboratóriumi berendezések, az automata érzékelők, az altatógépek, a légkondicionálók vagy az intenzív osztályok monitoring rendszerei gondokat okozhatnak a 2000. év első napjaiban, ha addig nem vizsgálják át azokat, illetve nem hajtják végre a szükséges változtatásokat.

Az SMS Magyarország ezzel a problémával sem hagyja magukra a kórházakat. Amennyiben arra igény van, minden olyan kórházi rendszerhez csatlakozó (beágyazott) eszközt megvizsgál, amelyet önállóan vagy a Clinicom programmal együtt üzemeltetnek az intézményben. Amennyiben a partnerintézmény kívánja, a processzorok működésének vizsgálatáig lebontva vállalják a komplett rendszer informatikai auditálását.

A helyzetfelmérés során elsőször a "bedolgozó" eszközök és szoftverek tesztjét hajtják végre – ezek között szerepelnek az orvosi eszközök is –, majd három csoportba osztják a rendszereket: az első csoportba azokat sorolják, amelyeket nem érint a dátumkezelési probléma, mert nem tartalmaznak processzort, vagy olyan lokális felhasználási területen alkalmazzák, amely közömbös a teljes rendszer megfelelőségének szempontjából.

A második csoportba tartozó hardverek és szoftverek gyártóival és fejlesztőivel felveszik a kapcsolatot, majd olyan forgatókönyvet készítenek a probléma megelőzésére, amelyben lépéséről lépésre leírják a megelőzéshez szükséges teendőket, és amennyiben az egészségügyi intézmény igényli, el is végzik az elhárítást.

A harmadik osztályba azok az elemek kerülnek, amelyek problémát okozhatnak, zavart kelthetnek a komplex rendszer működésében. Itt a cseréhez szükséges útmutatást is megadja az SMS szakértői gárdája.

Mindenesetre a Clinicom felhasználói már kitűzhetik a matricát: rendszereik 2000-kompatíbilisek. A hosszú távú együttműködés eredményeként pedig biztosak lehetnek abban is, hogy az SMS Magyarország szinte bármilyen informatikai, számítástechnikai probléma elhárításában magas szintű segítséget biztosít számukra.