2014-ben az online vásárlók száma elérte a 3,4 millió főt Magyarországon, ami a rendszeresen internetezők 72%-át jelenti. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok/ajándékok és ruházati termékek kerültek a virtuális kosarakba. Az online vásárláshoz ugyan még a legtöbben asztali számítógépet használnak, de már megjelentek a mobiltelefonnal és tablettel vásárlók is – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásából, amely a hazai online vásárlási szokásokkal foglalkozik.
A fennmaradók közül 12 százalék ugyan vásárolt online, de több, mint egy évvel ezelőtt, 16 százalékuk azonban még soha nem élt ezzel a lehetőséggel. Tavaly a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom elérte a 217 milliárd forintos összforgalmat, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka. A közlemény szerint legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, játékokat, ajándékokat, valamint ruházati termékeket vásároltak.
Az e-vásárlók 69 százaléka a kényelem, 54 százalékuk a kedvező ár miatt választja az online kereskedelmet, de szintén fontos szempont számukra a házhozszállítási lehetőség. Az interneten nem vásárlók többsége bizalmatlan az internetes vásárlással szemben, illetve legtöbbször azt kifogásolták, hogy nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket.
A hazai e-kereskedelmi piacon jelenleg 5400 magyar nyelvű webáruház található, a megkérdezettek az esetek 90 százalékában a szállítási díj mértéke, a termék ára és a termékekről elérhető képek alapján választja ki a számára megfelelőt. Közel azonos fontossággal bír a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat.
Online vásárlásra használt eszközként legtöbben, a vevők 63 százaléka az asztali számítógépet, míg a vásárlók fele a laptopot és notebookot említette. A mobiltelefon és a táblagép inkább ismeretbővítésnél, termékteszt olvasásnál használatos.
A vásárlások az esetek 58 százalékában az e-vásárlók utánvétes, 45 százalékban pedig banki átutalással történő fizetési módot választanak. A szállítási módok közül a vevők 72 százaléka a futárszolgálatokat preferálja, azonban az e-vásárlók közel fele azonban akkor választja a házhozszállítást, ha nincs lehetősége átvenni a megrendelt terméket a boltban vagy átvételi ponton. A szállítási módok közti döntésnél meghatározó szerepe van a szállítási díj mértékének, az online fogyasztók fele pedig a gyorsaságot is fontosnak tartja.
A hazai e-vásárlók 37 százaléka saját bevallása szerint szokott vásárolni külföldi webáruházakból, közülük pedig minden második ember legalább félévente teszi ezt.
A hazai webáruházakkal szemben a külföldiek előnyeként elsősorban a kedvezőbb árakat említették a nemzetközi webshopból rendelők, illetve a nagyobb választék és az itthon nem elérhető termékek beszerezhetőségét is a külföldi online boltok javára nevezték meg.
A webáruházi felmérést az eNET 2014. májusban készítette, a rendszeresen internetező 18 év feletti lakosság körében.