2016-ban minden hetedik jegyet online, okostelefonon vagy közösségi médián keresztül értékesítenek majd, de több légitársaság már most is digitális csatornákon kommunikál utasaival. A cégek árrése folyamatosan csökken, miközben az utasok igényei nőnek – a versenyt az nyeri, aki az új technológiák alkalmazásával kényelmesebbé és élményszerűbbé teszi a repülést.
A légiközlekedés folyamatos fejlődése megköveteli, hogy annak technológiai háttere is egyre korszerűbb legyen. Ez azért is fontos, mert a légi iparban hatalmas változások indultak az elmúlt években. Miközben csökkent a légitársaságok által elérhető árrés, a verseny egyre fokozódott, a növekvő vásárlói igények, valamint az új digitális és informatikai eszközök együttesen minden eddiginél nagyobb kihívást jelentenek a légitársaságok számára. Ezt támasztja alá az is, hogy egyes kutatások szerint a különböző digitális csatornákon, okostelefonon és a közösségi médián keresztül értékesített jegyek aránya 2016-ra eléri a tizennégy százalékot, míg a hagyományos módon, utazási irodákban, pénztárakban vásárolt jegyek aránya egyre csökken.
Mindezek alapján elmondható, hogy a légitársaságoknak minden téren lépést kell tartaniuk a technológiai fejlődéssel annak érdekében, hogy megőrizzék pozíciójukat. Az IBM, amely több mint ötven éve partnere a légi közlekedési ágazatnak, nagy tapasztalattal rendelkezik ezen a téren, hiszen hardveres és szoftveres megoldásokkal egyaránt segíti az érintett vállalatokat versenyképességük megőrzése érdekében. Az új, intelligens technológiák és megoldások alkalmazása ugyanis nemcsak az ügyfelek irányába szervezett kommunikációt javítja, hanem az üzemanyag-fogyasztás, a karbantartás és az üzemeltetés optimalizálásában is segíti a légitársaságokat.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az IBM több légitársasággal együttműködve egyedi, jól működő technológiai megoldásokat dolgozott ki a vásárlói élmény javítására és a költségek optimalizálására. A személyre szabott kommunikáció ma már elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez. Az Air-France KLM például az IBM technológiájának segítségével dolgozta ki saját, valós idejű tájékoztatáson alapuló rendszerét. A légitársaság utasai e-mailben vagy SMS-ben automatikus értesítést kapnak, ha például késik a járatuk vagy más beszállókaput kell használniuk, mint amit előzetesen jeleztek számukra. Emellett javították a helyfoglaláshoz, a törzsutas programhoz, a szálloda- és bérautó foglaláshoz kapcsolódó szolgáltatásokat is. A fejlesztések hatására csökkentek a társaság költségei, az ügyfelek pedig gyakrabban veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat.
A FinnAir számára az IBM pedig olyan megoldást fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy a légi utazás a lehető legkellemesebb és legegyszerűbb legyen. A finn légitársaság számára kidolgozott megoldás figyelembe veszi az utasok speciális profilját, így például azt, hogy törzsutas vagy még tapasztalatlan utazónak számít, hány éves vagy hogy milyen különleges érdeklődési köre van. Így az utas mobilalkalmazások segítségével teljes körű támogatást kap az utazás során.