- Mennyiben és hogyan van jelen az életében, a munkájában az internetmarketing?
- Még a Magyar Marketing Szövetség sem vetemedett arra, hogy pontosan definiálni merje ezt a fogalmat. Ugyanakkor magát a szót egyre több helyen és egyre több mindenre használják, de szerintem ez nem baj, jó dolog, hogy a hazai vállalati szakemberek beépítik saját gyakorlatukba. A hazai netizeneket nem a meghatározások érdeklik, hanem a netes lehetőségek: a könnyebb információgyűjtés, a kötetlenebb, gyorsabb vásárlás, az egyszerűbbé váló kommunikáció. Az internetmarketing nem egyszerűen a modern marketing netre való leképzése, több annál: egy valódi virtuális életforma van kialakulóban, bár az online és offline lét párhuzamosan halad, fej fej mellett. Ez természetesen igaz a vállalati gyakorlatra. A cégek marketingeseinek fel kell ismerniük, hogy hogyan használhatják a marketing gyakorlatában a net nyújtotta eszközöket. Egy biztos: az internetmarketing nem egyenlő csupán a webdesignnal, a bannerreklámmal, de a kéretlen e-mailes spamkampánnyal sem, vagy a levelezőlisták és hírlevelek garmadájával. Inkább ezeknek az elemeknek a vállalati stratégia szolgálatába állított, a kiterjesztett és magasabb rendű kommunikáció lehetősége a fogyasztók felé. Az internet nem egyszerűen egy új médium, hanem egy újfajta fogyasztói társadalomhoz vezető út első lépcsőfoka, máshonnan nézve pedig egy generációs szakadék túlpartja.
- Az Internetmarketing Klub létrejötte nyilván a netes üzleti szférához kapcsolódik. Mi volt az eredeti inspiráció?
- Már évek óta téma volt a Magyar Marketing Szövetségen (www.marketing.hu) belül, hogy az internet adta lehetőségek milyen komoly méreteket öltenek. A múlt évben egy alkalommal mintegy tízen összeültünk, hogy megbeszéljük egy klub beindításának lehetőségét. A többi szövetségi klub mintájára alapítottuk meg a Magyar Marketing Szövetségen belül az internetmarketinges klubot. Fő célja, hogy élő, IRL (in real life) előadások keretében megmozgassuk a vezető vállalati szakemberek fantáziáját különböző előadásokkal, mintegy eszközt adva a kezükbe az internet vállalati alkalmazásához. Alapszabályunk megtalálható a neten: imk.webmarketing.hu. Az alapítók között volt médiatulajdonos, légiforgalmi szakember, vezető utazási iroda igazgatója, marketingügynökség vezetője, lapkiadó, vezető könyvelőcég tulajdonosa, távközlési és műszaki fejlesztő vállalat ügyvezetője, de volt hardvergyártó és megoldásszállító is.
- Milyen gyakorisággal zajlanak a rendezvények, és mik az eddigi tapasztalatok?
- Havonta, másfél havonta vannak a rendezvények; 99 őszén indultunk, lassan egy éve. Mindig hétköznap délután találkozunk, általában hétfői napokon három órakor kezdünk. Két-három óra alatt több előadás hangzik el egy-egy adott témában, egy kis beszélgetéssel, vitaindítóval fűszerezve. 90-120 fő az állandó létszámunk. Sok a visszatérő, de folyvást bővülünk újakkal is. Az Internetmarketing Klub tagsága ugyan nem nagy, de a kör, amelyből érkezik, többezres. Nem az az elsődleges célunk, hogy nagy fizető tagságot toborozzunk. Voltaképpen mi is átvesszük a Magyar Marketing Szövetség gyakorlatát: a tagdíjakból rendelkezésre áll a megfelelő összeg. Az Internetmarketing Klubnak bárki tagja lehet, és mindenki talál megfelelő infót a klubunkról a neten. Nagyon sok támogatónk van, és elsősorban nem pénzbeli támogatásra van szükség, hanem kommunikációs segítségre. Nagyon sokat segítenek az offline és az online média újságírói is a rendezvényeinkről szóló híradásokkal. Az pedig gesztusértékű, hogy a Hotel Erzsébet gyakorlatilag ingyen ad helyet a rendezvényeknek, így mindig nagyon kulturált körülmények között tudunk találkozni.
- Melyek voltak az eddigi témák?
- Rögtön belevágtunk a közepébe. Legelső előadásunk témája ugyanis az e-business volt, tavaly október közepén. Decemberben az online bankokról beszélgettünk. Idén már volt két WAP-napunk; olyan gyorsan fejlődik mindez, hogy februárban és áprilisban is foglalkoztunk a mobiltelefonos internetezéssel. Tartottunk egy érdekes kerekasztal-beszélgetést a portálokról, amikor is a hazai portálok 18-20 képviselője volt jelen. Júniusban az internet jövője volt a témánk, a következő klubnapunk pedig a nyári szünet után, szeptember 18-án délután háromtól lesz. Ezúttal a fő téma a technológia és a kommunikáció. Nagy kommunikációs és távközlési cégek mutatják be, hogyan bonyolítottak le adott kampányokat, és azokhoz milyen technikát, eszközöket alkalmaztak. Például a Vianovo képviselője bemutatja a közelmúltban lezajlott kampányukat. De saját rendezvényeinken kívül részt vállalunk a témakör átfogóbb szervezeteinek munkájában is. A Magyar Marketing Szövetség idén november 15. és 17. között Siófokon, az éves rendes konferenciáján külön szekcióban foglalkozik a high-tech marketingeszközökkel. Megemlíteném még, hogy hivatalos együttműködésünk van a Magyar Reklámszövetség Internetmarketing Tagozatával, valamint a Miniszterelnöki Hivatallal és az Informatikai Tárcaközi Bizottsággal.
- Szerepet kap az internetmarketing a klubdélutánok szervezésében is?
- Azért az offline eszközöknek is megvan még a hatásuk: a Magyar Marketing Szövetség bevált gyakorlatának megfelelőn hagyományos postai levélben valamennyi tagját értesíti aktuális rendezvényünkről. A második módszer az, hogy a már meglévő címlistánkba bejelentkezett érdeklődőknek e-mailben mi küldünk értesítést - teljesen természetes, hogy ebben a körben mindenkinek van e-mailje. Az offline és online média újságíróinak is küldünk értesítést, ezt is kizárólag e-mailben. A Prím Online Prímposta rendszerének keretében működtetünk egy levelezőlistát is az internetmarketing témájában, amely a weblapunkról szintén elérhető az érdeklődők számára. Az internetmarketing a jövő, és a jó marketinges a jelenben él, de a jövőben gondolkozik.