Mi a közös a világbajnok német fociválogatott, az internetre kötött autók és az okos étel-ital automata között? A válasz, hogy mindegyikük teljesítményéből óriási adatmennyiség nyerhető ki. A 21. század technológiái közül a big data és az erre épülő üzleti elemzés előbb-utóbb itthon is a mindennapok részévé válik.
A technológia már adott ahhoz, hogy egy focicsapat, ha okosan él vele, akár a világelsőségig is eljusson. Erre utal az SAP szoftvercég és a német labdarúgószövetség (DFB) együttműködése a legutóbbi világbajnokságon. Az SAP HANA megoldása képes arra, hogy a korábbi mérkőzések adataiból összehasonlító elemzéseket készítsen, és nemcsak a csapat, hanem az összes játékosnak valós idejű, egyéni kimutatást adjon, mellyel jobbá tehető a csapat összteljesítménye, a következő meccsre való felkészülése. A nemzetközi média a csapat 12. játékosaként hivatkozott eme alkalmazásra.
Ezt a terméket 39 hasonló társával egyetemben Budapesten is megismerhették az új technológiák iránt érdeklődők a héten egy átalakított kamionban. A német szoftvercég ugyanis Európa-szerte bemutatja, miként alakul át a körülöttünk lévő világ az egyre gyorsabban termelődő adatok, a big data jelenség miatt. Ezen adatokat nemcsak az emberek hozzák létre pl. a közösségi média, az internet használatával, hanem az egymással kommunikáló gépek is ontják magukból. Amerikában például minden harmadik gyermek már azelőtt rendelkezik digitális személyazonossággal, mielőtt megszületne.
Az elérhető információk elemzésével hatékonyabbá tehető például a taxiközlekedés, az egészségügy, a vállalatok működése, de így kapunk például személyre szabott ajánlatokat is a legismertebb online piactéren.
Magyarországon a big datát egyébként már ma is többféle területen érdemes hasznosítani. Az online pénztárgépek óriási mennyiségű adatai az adózási csalások felderítését segítik, de élhetnek vele a bűnüldöző szervek is. Segíthet a kereskedelemnek a vásárlói szokások elemzésében, abban, hogy adott terméket, illetve promóciót miként érdemes kitenni az áruházak területén belül, vagy akár modellezni, hogy hány matematika tanárra lesz szükség öt év múlva.
Két év múlva már 210 millió - szenzorokkal felszerelt - autó lesz összekötve egymással és az internettel a világon. Erre épít a másik bemutatott big data alkalmazás, amely üzleti előnyt hozhat nemcsak az autógyártók, hanem a jövendő autóvásárlók számára is. Az alkalmazást használhatják az autókölcsönzők, autómegosztó (carsharing) vállalkozások, de hasznosíthatja a rendőrség, vagy a nagyobb flottával rendelkező egyéb szervezetek.
A szenzorok sokféle dolog mérésére alkalmasak, legyen szó üzemanyag-fogyasztásról, megtett út hosszáról, sebességről, az autók műszaki állapotával kapcsolatos tájékoztatásról. A szenzorok központi adatbázisba küldött adataiból lehet valós idejű elemzéseket végrehajtani, vagy akár forgalmi előrejelzést készíteni.
Az alkalmazás jól jöhet az eddig bonusz-malusz rendszert használó biztosítóknak is, mivel alkalmas arra, hogy elemezze egy-egy autós vezetési szokásait, és az ezek figyelembe vételével kialakított pontrendszer lehet a tényleges díjszabás alapja. Vagyis aki túl gyorsan hajt, erőteljesen fékez, az a biztosító számára emelt szintű kockázatot, így magasabb díjat jelent, míg egy nyugodt sofőr „veszélyességi szintje” és így biztosítási díja is jóval alacsonyabb lehet.
A világon az összes vásárlás 67 százaléka már digitálisan történik. Erre építenek a jövő étel-ital automatái. A kamionban bemutatott okos étel-ital automata képes beazonosítani a vevőt, korábbi tranzakciói alapján ismeri annak vásárlási szokásait, így azonnal testre szabott termékajánlatot is megjelenít. Van a rendszerben kívánságlista, amelyen a sok szavazatot elnyerő termékek előbb-utóbb bekerülnek az adott automatába. A smart vending machine összeköthető a facebook közösségi oldalával.
A rendszer segítségével a vevő jellemrajzot készíthet magáról, hogy az automata ennek alapján is ajánljon neki szóló termékeket. Az alkalmazással videóüzenet kíséretében ajándékot küldhetünk a barátainknak, családtagjainknak. A rendszer mobilon értesíti a megajándékozottat, akinek a legközelebbi automata megtalálásában egyaránt segít.
A készülékbe épített intelligens szoftver folyamatosan tájékoztatja az üzemeltetőt a készletek alakulásáról, figyelmeztetést küld neki, de arra is képes, hogy a keresletnek megfelelően befolyásolja az egyes termékek árát.
Az SAP szakértői optimisták, szerintük akár 2-3 éven belül megjelenhetnek az első ilyen okos automaták az országban. A technológia legalábbis már készen áll.