Rekordszámú látogatóval és több mint 200 előadással zajlott hazánk legnagyobb digitális fiesztája, az Internet Hungary. Az október 14-15-én megrendezett, idén tizenötéves konferencia a legforróbb hazai és nemzetközi tech illetve netes trendeket szedte ízekre.
A több mint 1400, új ismeretre szomjazó konferencia-résztvevő olyan tudáskoktélt fogyaszthatott a kétnapos szakmai rendezvényen, amivel könnyedén felugorhat a jövő technológián alapuló bizniszeinek száguldó szupervonatjára. Az Internet Hungary több mint 320 előadóval – köztük rekordszámú külföldi szakemberrel - 17 szekcióval, 5 teremben várta az érdeklődőket.
A konferencia egyik hájp témája a robbanásszerűen terjedő automatizácó, illetve M2M (gépek közötti kommunikáció) volt. A szenzorok már képesek a legkülönbözőbb változásokat is érzékelni, legyen az a talaj nedvességével, a hőmérséklettel, a darabszámmal vagy éppen a szarvasmarha egészségének megőrzése miatt fontos bélgáz-összetétellel kapcsolatos. Ezekkel az indikátorokkal van tele a világ, már 66 milliárd gépbe tudunk szenzorokat építeni, hogy képessé váljanak az adatkommunikációra. Jelenleg az M2M technológia három fő területének – a nyomkövetés, a személyes megfigyelés és a flottamenedzsment – ugrásszerű növekedése zajlik. A mobilitásra, a szélessávra és a felhő rendszerű tárolásra fókuszál a digitális evolúció legújabb szintje. A technológia készen áll, már csak azok az üzleti modellek hiányoznak, amelyek hosszú távú létjogosultságon alapulnak.
A konferencián nem csak beszéltek a gépek közötti kommunikációról, hanem élesben is használtak néhány M2M alkalmazást. A Vodafone jóvoltából hőkamerás módszerrel folyamatosan nyomon követhető volt a termek telítettsége, M2M technológiával mérték a sörfogyasztást az esti partin, illetve a siófoki szállodák és a konferenciahelyszín között ingázó minibuszok mozgását is folyamatosan figyelemmel kísérhették az érdeklődők.
Nem újkeletűek a megosztásra alapuló üzleti modellek, gondoljunk csak a kalákákra, vagy a már napi rutinná vált fájlcserélésre. A már most 110 milliárdosra becsült piac magmaszerűen forrong jelen pillanatban és óriási fejlődés előtt áll. A fő hajtóerő az Y és a Z generáció, melynek tagjainál már biológiai funkció a megosztás, és számukra nem egy-egy tárgy – pl. autó, fúrógép, bicikli, nyaraló – birtoklása a fontos, hanem a hozzáférhetőség. Erre az igényre a megosztás alapú bizniszek egész garmadája épül: például az Airbnb a szállodaiparban, a taxikkal rivalizáló Über, vagy a Wundercar, a zene és tévés tartalom megosztására specializálódott Spotify illetve Netflix.
Az új üzleti modellek több területen már komolyan veszélyeztetik a tradicionális mamutcégek létét, ezért a hagyományos nagyvállalatok is innovációra a kényszerülnek. A Marriott szállodalánc szabad kapacitásait coworking irodaként értékesíti, a BMW már bérbe is ad autót, a Walmart pedig kísérleti szinten saját sofőr helyett kedvezményekért, bolti vásárlóival szállítatja ki a neten rendelőknek az árut. De vajon mit hoz a jövő? Lehet, hogy nem lesz szükség többé egyetemekre, hiszen annyi platformon lehet tudást adni és kapni? Vagy közösségi kölcsönadó spermadonorok alakulnak ki? Netán még hatékonyabbá válhat a környezetvédelem, ha már most önszerveződnek az egy környéken lakók a MiUtcánk.hu-nak köszönhetően, és együttesen vállalkoznak faöntözésekre például? Izgalmas kérdések…
A digitális forradalom hatására a munkaerőpiac is átalakulni kényszerül: bizonyos munkakörök megszűnése, a jelenlegi szerepek megváltozása miatt új pozíciókat is teremt az Oszd meg, hogy uralkodj! kora. A közösségi média-menedzserekre már évek óta szükség van, de lehet, hogy lassan agilitás-menedzsereket, adatszemét-menedzsereket, és adat kapcsolat-menedzsereket is keresni fognak, a digitális elvonókúrákat végző terapeuták mellett. A vállalatok sikere abban is áll, mennyire tudnak a női elemekkel – úgymint érzelmek, intuíciók, kreativitás, odafigyelés, EQ, coaching és innovációk, valamint időmenedzsment – számolni, a férfi elemekre - racionalitás, cselekvés, döntéshozatal, stratégiai tervezés - koncentrálás mellett.
A networking a szabadidőnknek is szerves része. Éppen ezért a magánélet nagy kérdéseire is választ kaphattunk az Internet Hungary-n. Egy Tinderen végzett kutatásból megtudhattuk, hogy a nők megfontoltabban, míg a férfiak bevállalósabban, több vasat a tűzben tartva ismerkednek, illetve a férfiakra még hatnak az egyszerűbb marketing eszközök is. A legnépszerűbb férfikarakterek bizony a magas jövedelmet és egzisztenciát elért urak, a legkelendőbb nők pedig a kacér és a „legjobb nő” fotócímkével rendelkező hölgyek. A tanulság, hogy kreatív felhasználással mindenből tudunk adatelemző eszközt varázsolni, és a jó marketing mindig segít, még a magánéletben is.
Képek: internethungary