A Net Research Center Internet Marketing Tanácsadó és Piackutató Kft. még nyár elején készítette el első felmérését a magyarországi online recruitment piacáról. Ennek során személyesen keresték meg a piacon működő cégek vezető munkatársait, és kérdőíven vették fel az egyes vállalkozásokra jellemző adatokat. A felkért 15 cég közül 11 válaszolt részletesen az interjúban feltett kérdésekre, és a felmérés résztvevői már megkapták az elkészült kutatási összefoglalót.
Mivel a kutatás a nyár folyamán folyt, és a piac időközben produkált néhány változást (például a korábbi számunkban olvasható Munkafórum-CV Online összeolvadást), sok információ érdekes lehet azok számára, akik figyelemmel kísérik az álláshirdetési piac átrendeződését.
A felmérésben vizsgált állásközvetítő cégek nagy többsége 1999 végén vagy az idei év elején jelent meg az interneten - ma már tudjuk, hogy ez volt az alapítási hullám csúcsidőszaka. A cégek tulajdonformája a HVG Rt./Jobline kivételével valamennyi esetben kft., többségük magyar tulajdonban van, de ehhez máris hozzátehetjük: érezhető tendencia a külföldi tőke egyre nagyobb arányban való megjelenése. Az online állásközvetítők hazai piacán eddig történt tőkebevonások a többségi tulajdonrész átadásával jártak együtt.
A cégek népszerűségének egyik mércéje nyilvánvalóan weboldalaik látogatottsága, erre vonatkozóan azonban a kutatók sem tudtak auditált adatokat szerezni. A bevallott látogatottsági adatok semmiképpen nem összehasonlíthatók, hiszen a cégek egyrészt más-más statisztikaszolgáltatót vagy programot, másrészt eltérő mértékegységet (találat, oldalmegtekintés, egyedi látogató) használnak. A látogatottság összehasonlítása csak egy közösen elismert harmadik fél, egy független auditor bevonásával válna lehetségessé.
Ennél informatívabbak az úgynevezett "top of mind", vagyis az ismertségi adatok. A kutatók a piaci szereplők spontán ismertségét vizsgálták: ki milyen más online állásközvetítő szolgáltatást ismer?
A kérdésfeltevő azt vizsgálta, milyen sorrendben említi meg az adott cégvezető versenytársait, külön rögzítve az első, a második és az összes többi említést. A válaszok szerint a legmagasabb az ismertségi aránya a Job4smarts.com, a Jobline.hu és a Karrierexpressz.hu szolgáltatásnak. Az interjút készítő külön rákérdezett arra is, melyeket tartja e cégek közül bevallottan is saját konkurenciájának.
Ez utóbbi kérdésre a válaszadók egy része több nevet sorolt fel. Azok közül, akik megnevezték legfőbb konkurensüket, legtöbben a Jobpilot nevét említették.
Az állásközvetítéssel foglalkozó site-ok tevékenységének másokkal való megismertetése céljából a megkérdezett cégek általában két médiumot használnak: az internetet és a sajtót.
Valamennyi vállalat kihasználja az internetes hirdetés lehetőségeit, emellett kiemelkedő szerepet játszanak a nyomtatott sajtóban megjelenő reklámok. Van ugyan példa a televízió és a rádió igénybevételére is, de az arány százalékosan elenyésző. A hirdetési kiadási tételekben jelentős szerepet játszik az önerős finanszírozás.
A látogatottság, az üzleti siker alapja a tartalom, azaz a szolgáltatás funkcionalitása és a megjelenő aktuális álláshirdetések száma, valamint a növekedés üteme. Erre vonatkozóan is történt adatgyűjtés.
A válaszok összesítése után láthatóvá vált, hogy a megkérdezettek több mint 90%-ánál lehetséges a több szempont szerinti keresés az adatbankban, továbbá a feladott álláshirdetések 24 órán belül meg is jelennek az adott oldalon. A megkérdezett cégek 80%-ánál lehetőség van a hirdető számára részletes céginformáció, illetve reklám vagy logó elhelyezésére a honlapon.
Az álláskeresők számára nyújtott legalapvetőbb szolgáltatás az önéletrajzok elhelyezése a vállalatok adatbázisában. Az online keresési és jelentkezési lehetőség szintén majdnem az összes site-on biztosított.
Kevésbé elterjedt szolgáltatás az "értesítő robotok" által elküldhető értesítő e-mail, a nemzetközi álláskeresési lehetőség, illetve a személyre szabott online karrier-tanácsadás. Az általános szolgáltatásokat illetően a cégek mindegyike rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, és gyakori az online ügyfélszolgálat fenntartása is. A jelentkezéseket megkönnyítő egységes formátumú önéletrajzi sablon szintén minden vállalkozásnál rendelkezésre áll, azonban a személyes konzultációs lehetőség már csak az online állásközvetítő cégek felére jellemző.
A felmérés megállapításai között szerepelt, hogy az online álláshirdető szolgáltatások árai azonos tevékenységi kör esetén is jelentősen eltérhetnek egymástól. Az interneten megjelenő álláshirdetések számát vizsgálva megállapítható volt, hogy az adott hónapban különböző mértékben, de minden egyes cégre az ajánlatok bővülése volt jellemző. A felmérés készítői a begyűjtött adatok alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az interneten régebben is elődforduló vállalatok az álláshirdetések számát illetően nem tudták előnyükre fordítani a korábbi megjelenést.
Érdekes volna megismerni hasonló kutatási adatokat a B2C (business-to-consumer), azaz az online álláskereső szolgáltatásokat használó hirdetők és álláskeresők viszonylatában is. Amennyiben lesz ilyen irányú felmérés, annak eredményéről beszámolunk.