PWC tanulmány a DOT.COM hibák okairól

Fekete Gizella, 2000. szeptember 15. 23:06
Csekély a valószínűsége, hogy a kezdő internetes vállalkozások többsége hosszú távon is sikeres lesz, mivel tulajdonosaik általában figyelmen kívül hagyják a rövid távon elérhető haszon érdekében a hagyományos üzleti alapelveket.
Ez a PWC megbízásából a Simpson Carpenter angliai kutatóügynökség felmérése (415 megkérdezett dot.com illetve hagyományos "tégla és habarcs" cégből 350 az egyes országok Dun & Bradstreet 100-as listáján szerepel) alapján készült PricewaterhouseCoopers tanulmány egyik legfontosabb megállapítása.

A tanulmányból továbbá az is kiderül, hogy a dot.com cégek nem ügyfeleik igényeinek kielégítésére (a megbízások teljesítésére és website-juk minőségére), hanem elsősorban stratégiai szövetségek kiépítésére, a piacvezető cím megszerzésére összpontosítanak. A megkérdezettek csupán 15%-a gondolta úgy, hogy rövidtávú sikerei elérésében a megbízások teljesítése is fontos szerepet játszik. Ezzel szemben a hagyományos vállalatok 31%-a a megrendelések első osztályú teljesítését, az intenzív reklám- illetve marketingtevékenységet, valamint a megfelelően megtervezett honlapot tartotta a dot.com cégek azonnali sikerét elősegítő legfontosabb tényezőnek.

A hagyományos cégek közül minden második rendszerint rövidtávú gondolkodással és nyereségszerzéssel vádolta az európai dot.com vállalkozókat. Az amerikai dot.com cégekről pedig még többen, csaknem a megkérdezettek kétharmada állította, hogy azokat rövidtávon elérhető bevétel motiválta vállalkozók működtetik. Meglepő módon maguk a dot.com cégek (57%) a hagyományosoknál (49%) sokkal inkább hajlottak az európai dot.com vállalkozások vezetése "rövidlátónak" minősítésére. Minderre némi magyarázattal szolgál, hogy - mint a tanulmányból kiderül - a dot.com cégeknek viszonylag rövid idő alatt kell jövedelmezővé válniuk. A válaszadók 61%-a vallotta, hogy azoknak - azt megelőzően, hogy a hagyományos árfolyam/nyereség aránnyal kezdenék mérni őket - maximum 3 év alatt már nyereséget kell termelniük és mindössze 15%-uk szerint van öt évük, vagy ennél is hosszabb idejük a bizonyításra.

Az újgazdaságban a hagyományos cégek annak ellenére - derült ki a felmérésből -, hogy nem rendelkeznek a dot.com cégekre jellemző tulajdonságokkal, egy sikeres internetes vállalkozás létrehozásához jobb helyzetben vannak a pusztán dot.com vállalkozásként üzemelőknél, mivel a sikertényezők között piaci és pénzügyi erejük, üzleti gyakorlatuk nagyobb súlyt képvisel, mint a dot.com cégek újszerű gondolkodása, agilitása és nagyobb műszaki szakértelme.