Hollandia kifejlesztette első intelligens biciklijét, amelyet egy sor elektronikai készülékkel szereltek fel, hogy csökkentsék a magas baleseti rátát az idősebb biciklisták között a kétkerekű járgányokat imádó országban.
A Holland Alkalmazott Tudományos Kutatások Szervezete által a kormánynak kifejlesztett intelligens kerékpár prototípusa elektromos, a kormány alatt előretekintő radarral, a hátsó sárhányónál kamerával. A bicaj a várakozások szerint két éven belül a piacra kerülhet, 1700-3200 eurós összegért.
Az első és hátsó érzékelő készülékeket a tesztbringán fedélzeti számítógép kapcsolja össze egy vibráló figyelmeztető rendszerrel, amelyet nyergébe és kormányába építettek, hogy riasztani tudják tulajdonosát a közelgő veszélyre. A nyereg berezeg, amikor hátulról más biciklisek közelednek, miközben a kormány ugyanígy tesz, ha a biciklis elölről számíthat akadályokra.
Helyet kapott rajta egy keret is, amelybe tablet illeszthető, vele a tulajdonos vezeték nélkül csatlakozhat és „beszélhet” a járművel egy erre szolgáló alkalmazás révén. A tablet emellett élénk jelzést villant fel, ha a biciklista haladási irányában közeledő akadályt - például lámpaoszlopot vagy hátulról érkező és mellette elhaladni készülő társat - észlel.
Maurice Kwakkernaat, a kutatás egyik szakembere kifejtette, a biciklistákkal gyakran történnek balesetek, amikor hátrapillantanak vagy amikor megrettennek, ha valaki gyorsan halad el mellettük. A fedélzeti rendszer olyan technológiát alkalmaz, amelyet már jelenleg is használnak az autóiparban - tette hozzá. Elmondása szerint a készülékek hasznosak lehetnek azoknak is, akik a kerékpár elektromos motorját veszik inkább igénybe, melynek csúcssebessége óránkénti 25 kilométer.
Egyre több idős ember választja a kétkerekű járgányt, és nem is csak rövid távolságokra - mondta Melanie Schultz van Haegen a holland infrastruktúraügyi és környezetvédelmi miniszter. „Erre a típusú biciklire tényleg szükség van Hollandiában, mert segít csökkenteni a balesetet szenvedő idősek számát évente, és lehetővé teszi, hogy ők is élvezzék a biciklis közlekedést” - fejtette ki.
Hollandiában a 17 millió fős lakosságnál egymillióval több kerékpár van, és jelenleg mintegy 25 ezer kilométer bicikliút áll rendelkezésre az országban. A számok valószínűleg nőni fognak, ahogyan egyre többen választják a kétkerekű közlekedést, ami dugókhoz és a sérülések megnövekedett kockázatához vezet.
Tavaly 184 biciklis halt meg az országban, 124 közülük hatvanöt évnél idősebb ember volt. Egy évvel korábban 200-an hunytak el hasonló balesetekben, nagy részük szintén idős.
A jelenlegi prototípus 25 kilogrammot nyom, de a kutatók már ügyködnek a fedélzeti rendszerek megkisebbítésén.
Forrás: DiscoveryNews / hirado.hu - Fotó: Getty Images