A Deloitte előrejelzései szerint a már kirajzolódó trendek tovább erősödnek. Bár még nem tűnnek el a jól bevált, hagyományos módszerek sem, de mindenképpen figyelemreméltó változásokra készülhetünk az idei esztendőben.
Az okostelefonnal végzett bolti tranzakciók száma 2015-ben világszinten több mint tízszeresére fog nőni, bár a „mobil pénztárca” egyelőre nem veszi át a hagyományos tárcák helyét, állapítja meg a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs Előrejelzések című kiadványának tizennegyedik kiadása. A Deloitte várakozásai szerint a nyomtatott könyvek továbbra is uralni fogják a piacot az e-könyvekkel szemben, és mind értékben, mind az eladott darabszámot tekintve az értékesítések 80 százalékát fogják kitenni idén.
A korábbi iparági jóslatokkal szemben, amelyek arról szóltak, hogy az okostelefonok eladásai hamarosan holtpontra juthatnak, a Deloitte előrejelzése szerint 2015-ben a piac továbbra is bővülni fog, és világszerte mintegy 1 milliárd olyan új készüléket adhatnak el, melyeket már meglévőek helyett vásárolnak a fogyasztók.
Szép Péter, a Deloitte Zrt. Tanácsadás üzletágának partnere úgy véli, hogy az okostelefonokat sokan használják számlaegyenlegük lekérdezésére és online utalásokra, de világszinten még nem terjedt el mobil pénztárcaként történő alkalmazásuk. Az előrejelzéseik szerint a 2015-ös lesz az első olyan év, amikor az okostelefonos fizetés összes feltétele adott lesz, így könnyebbé, a felhasználók számára pedig biztonságosabbá válik a használat.
Tavaly óta megfordulni látszik az informatikában egy évtizede megfigyelhető, fogyasztói fókuszú tendencia. Jó példa erre, hogy a fogyasztók körében csak mérsékelten terjedtek el a hordható technológiai eszközök, például az okosszemüvegek. A Deloitte előrejelzése szerint az új fejlesztésű eszközök 2015-ben még inkább a vállalati felhasználásban tudnak majd érvényesülni. A hordható technológiák, a 3D nyomtatás, a drónok és az IoT (Internet of Things, vagyis dolgok internete) terén a fogyasztók helyett a cégek igényeinek kielégítésén lesz a fő hangsúly, és itt várható nagyobb forgalom is.
Technológia
· Letűnőben a fogyasztói fókuszú informatika kora? – 2015-ben ismét a vállalati piac lesz a technológiai újítások első számú színtere, amivel egy évtizedes tendencia fordul meg, hiszen eddig az új technológiák (pl. nagyképernyős okostelefonok és táblagépek) általános elterjedése először a fogyasztók körében volt megfigyelhető.
· A „dolgok internete” valóban a dolgokról, és nem a fogyasztókról szól – 2015-ben a globális szinten mintegy egymilliárd új vezeték nélküli IoT-eszköz több mint 60 százalékát cégek fogják megvásárolni és használni, annak ellenére, hogy a média eddig elsősorban az egyéni fogyasztókat célozta meg üzeneteivel, például azzal, hogy távolról is irányíthatják otthoni világításukat, háztartási berendezéseiket, így a mosógéptől a vízforralóig mindent. Az előrejelzések szerint az IoT-s hardverek terén a forgalom 10 milliárd dollár körül fog alakulni, míg a kapcsolódó vállalati szolgáltatások értéke ennél is jelentősebb, 70 milliárd dollár lesz.
· Elterjedőben vannak a drónok – 2015-ben a drónokat (pilóta nélküli repülőgépeket) számos területen alkalmazzák majd az iparban és a közigazgatásban egyaránt. A Deloitte előrejelzése szerint a nem katonai célú drónok forgalma 300.000 darab körül alakul éves szinten, így a használatban lévő eszközök száma év végére meg fogja haladni az egymilliót. Bár ezek nagy része privát, illetve félprofi használatban lesz, az értékesebb darabokat a vállalkozások fogják vásárolni.
· A 3D nyomtatás forradalmi újítás, csak nem úgy, ahogy gondolnánk – 2015-ben a világon közel 220.000 darab 3D nyomtatót fognak értékesíteni összesen 1,6 milliárd dollár értékben, de vélhetően nem valósul meg az az elképzelés, hogy „minden háztartás önálló gyárrá alakul". A Deloitte becslése szerint ugyanis a 3D nyomtatók mintegy 80 százalékát nem fogyasztók, hanem cégek fogják használni, tehát az igazi forradalom a vállalati felhasználás terén fog bekövetkezni.
· Javulnak az okostelefon-akkumulátorok, de áttörés nem lesz – Az akkumulátorok élettartama várhatóan továbbra is kulcsfontosságú tényező marad az új okostelefon vásárlását tervező fogyasztók számára. Az okostelefonokban megtalálható lítiumionos (Li-Ion) akkumulátorok gyártási technológiája csak kis mértékben fog fejlődni 2015-ben: így egy ugyanolyan méretű és feszültségű 2014-es típushoz képest milliamperórában mérve legfeljebb 5 százalékkal nagyobb kapacitás várható.
· A nanoműholdak elterjedése folytatódik, de a piacot még nem uralják– 2015 végére már több mint 500 nanoműhold (olyan műhold, amelynek tömege nem éri el a 10 kg-ot) kering majd Föld körüli pályán. Ezek az eszközök olcsóbbak és könnyebbek a hagyományos műholdaknál. Megépíteni, tesztelni és fellőni is könnyebb őket, és bár egyre bonyolultabb feladatok ellátására képesek, várhatóan csak a meglévő, hagyományos műholdak kiegészítéseként, és nem helyettük fogják őket alkalmazni.
Média
· Rövid videók: nem ez a televíziózás jövője – Világszintű összesítésben a rövid online videoklipek és egyéb, 20 percnél rövidebb műsorok megtekintésével töltött idő éves szinten az összes megtekintett videó időtartamának kevesebb, mint 3 százalékát teszi majd ki. A Deloitte előrejelzése szerint a rövid online tartalmak nem fogják felváltani a hagyományos televíziózást. Elterjedésük egy tendenciát jelez ugyan, de mégsem ezek jelentik a mozgóképalapú szórakoztatás jövőjét, hiszen a megtekintett órák számát és az árbevételt alapul véve nem valószínű, hogy valaha is ez válna a legnépszerűbb videóformátummá.
· Mégiscsak költ technológiára, médiára és telekommunikációra a „generáció, amely nem hajlandó költeni"! – Mire költ az Y generáció? A Deloitte tanulmánya szerint fizetős tévécsatornákra, zenére, számítógépes játékokra, könyvekre, sporteseményekre, online videónézésre, de még akár hagyományos újságokra is.
· A nyomtatott könyvek felett még nem járt el az idő – Hagyományos könyvekből 2015-ben ötször annyit fognak eladni, mint e-könyvekből, mivel az e-könyvek nem szorították ki a piacról a könyveket úgy, ahogy az a CD-k, az újságok és a magazinok esetében történt. A 18 és 34 év közöttiek még mindig ragaszkodnak a hagyományos könyvekhez, és nagyjából ugyanannyit is olvasnak, mint az idősebb korosztályok, emellett még hajlandóak is megfizetni a könyvek árát.
Telekommunikáció
· Teret nyernek az érintés nélküli mobilfizetési megoldások – várhatóan 2015 végére fog a világ minden táján igazán elterjedni a mobiltelefonnal történő bolti fizetés. Ez lesz az első olyan év, amikor a széleskörű használathoz szükséges összes feltétel teljesülni fog, vagyis rendelkezésre állnak a pénzintézetek, a kereskedők, a vásárlók és az eszközöket biztosító szolgáltatók igényeinek is megfelelő megoldások. 2015-ben világszinten nagyjából minden tizedik okostelefont fogja tulajdonosa legalább havonta egyszer bolti fizetésre is használni, míg 2014 közepén ugyanez a használatban lévő körülbelül 450 millió készülék kevesebb, mint fél százalékára volt igaz.
· 2015-ben a meglévő helyett vásárolt új okostelefonok száma először fogja meghaladni az egymilliárdot – Az új okostelefonok forgalma világszinten várhatóan 1,35 milliárd darab körül alakul majd, de ezek közül több mint egymilliárd készülék olyan vásárlóké lesz, akik meglévő telefonjukat cserélik újabbra. A fogyasztók ugyan várhatóan egyre ritkábban fognak új készüléket vásárolni, azonban a kijelző mérete, a teljesítmény, a tárhely, a szoftver és a kialakítás terén végrehajtott fejlesztések továbbra is ösztönözni fogják őket az újabb típusok megvételére.
· Az internetszakadék szélesedik, miközben ugrásszerűen nő a gigabites internetet használók száma – Globális szinten 2 százalékkal több, összesen 725 millió háztartás rendelkezik majd szélessávú internet-hozzáféréssel, és a várakozások szerint a legtöbb országban 20 százalékkal fog emelkedni a szélessávú internet átlagos sebessége idén. A leggyorsabb és a leglassabb hozzáféréssel rendelkezők közötti szakadék viszont 2015-ben is tovább szélesedik, így az egyes háztartások között meglehetősen nagy különbségek is kialakulhatnak, különösen az olyan, nagy sávszélességet igénylő alkalmazások terén, mint amilyen például az online videók megtekintése.