Suhajda Attila: - A kialakított országos rendszer szereplői a könyvkiadók, a könyvesboltok, illetőleg a rendszer logisztikáját biztosító Magyar Posta. A kiadók kiadványaikat időről időre felveszik a rendszerbe, az adatok automatikusan bekerülnek a raktári és pénzügyi nyilvántartásba. Ettől kezdve a könyvesboltok benyújthatják vásárlási igényüket, s a kiadók regisztrációja után a Magyar Posta a raktárból az ország bármely területére 24 órán belül szállítja az igényelt könyveket. Mindezek a funkciók az internet és a könyvdisztribúciós rendszer révén valósulnak meg. A rendszer nagy előnye, hogy a könyvek a kiskereskedelmi árnál olcsóbban és rendkívül rövid határidővel kerülnek a boltokba. A leggazdaságosabban működő logisztikai cég, a Magyar Posta közbeiktatásával még hatékonyabbá vált az IBM által megtervezett könyvdisztribúció. Teljes megoldást készítettünk az ügyfél által elképzelt és hosszú egyeztetések során közösen csiszolt üzleti modell alapján.
B. O.: - Miért az IBM-re esett a választás, és milyen eszközöket integráltak a rendszerben?
S. A.: - Úgy gondolom, az IBM e téren meglévő referenciái (Európában hasonló rendszereket alkalmaznak pl. a DaimlerChrysler, a CharlesSwab és az Ostergaard cégnél), valamint az IBM saját belső beszerzési rendszere is jó példa, hiszen az e-procurement bevezetése után fél éven belül több millió dolláros megtakarítást tudtunk realizálni. Az átfogó tervezés mellett az IBM olyan szintű támogatást tud adni egy ilyen rendszer üzemeltetéséhez, amely az e-businesst folytató vállalatoknál alapkövetelmény. A rendszer alapját képező hardverelemek kivétel nélkül IBM-eszközök (RISC szerverek, Netfinity PC-k). A használt szoftverek döntő része (a háttérben a DB2, a felhasználói felületen a NetCommerce, az adatkommunikációban az MQ Series, amely az adatbázisok közötti adatküldést kontrollálja) szintén IBM-termék. A logisztikát a Magyar Posta által kifejlesztett, Oracle alapú rendszer végzi, míg a back-office rendszer a magyar fejlesztésű SBS.
B. O.: - Mennyi idő alatt hozták tető alá a projektet?
S. A.: - Bár ügyfelünk nagyjából tudta, mit akar, a tervezésnél mégis sok időt elvettek a közösen kialakított pontosítások. Az így elvégzett konzulensi munka eredményeként elkészült pontos rendszerspecifikációnak köszönhetően rekordidő, négy hónap alatt végeztük el a teljes fejlesztést és a rendszer implementálását. Vagyis a szerződés aláírását követő négy hónap múlva a rendszer - hardver- és szoftverelemeivel, a hálózattal, az ERP-rendszer bevezetésével együtt - használatra készen állt. Lényegében a NetCommerce-ben alapértelmezett e-business vállalati modell testre szabását kellett elvégeznünk. A könnyen használható fejlesztőeszköz következtében ez viszonylag rövid idő alatt megvalósult. A háttérben lévő vállalatirányítási rendszer szintén könnyen volt paraméterezhető, eredetileg is magyar környezetre fejlesztették, a magyar jogszabályokat tökéletesen tartalmazva; így a Sunbooks speciális igényeit könnyen, gyorsan lehetett a rendszerbe integrálni. A rendszer további részét képezi az IBM DB2 adatbázis-kezelője, amelynek megbízhatóságát, azt hiszem, nem kell bemutatni, az adatbázis-kezelők között kulcsszerepet játszó MQ Series pedig olyan üzenetküldő rendszer, amelynek pillanatnyilag nincs alternatívája.
B. O.: - Milyen szakmai tapasztalatot szereztek a bevezetéssel?
S. A.: - A nyugati példákat Magyarországon egy az egyben nem lehet adaptálni. A kintihez képest alaposabban kell - az ügyféllel közösen - a megvalósításra előkészülni, sokkal több konzulensi munkát igényel az előkészítés. Amíg a nyugati felhasználó cégek eljutottak az e-business installálásáig, addig egy organikus fejlődésen (belső hálózat, elektronikus levelezés, honlap, adatbázis-szolgáltatás stb.) mentek keresztül. Nálunk ez a típusú fejlődés nem létezik, ezért a projekt megvalósítása során sokszor "nagy ugrást" kell tenni, és ez mind a tervezés, mind az oktatás, mind a felhasználók előkészítése szempontjából nagyobb odafigyelést követel meg.