A Management Planning and Control (MPC) termékeiben az egységes és integrált vállalatvezetési szemléletet következetesen érvényesítő Comshare specialistái elsősorban az internet döntéstámogató és tervezőeszközök fejlesztési irányvonalára gyakorolt hatását helyezték előadásaik középpontjába. Emellett szó esett még termékeik a költségvetés tervezésében, a vállalati eredményesség mérésében, a döntési, tervezési folyamatok modellezésében és az eredmények analizálásában kihasználható előnyeiről is. A felhasználók esettanulmányaival egyetemben arra igyekeztek kézzelfogható bizonyítékot szolgáltatni, hogy a versenytársakéhoz képest első pillantásra kissé borsos licencárú költség- és üzlettervezést, döntéshozást támogató eszközeik "ellenszolgáltatásként" rövidebb implementálási és betanulási időt ígérnek. Ez - a konferencián elhangzott hazai Comshare-felhasználók előadása alapján úgy tűnt - az üzleti folyamatokkal tisztában lévő felhasználók esetében be is tartható.
A magyarok a közép-európai régióból egyedülálló létszámban vettek részt, és tartottak előadást Comshare-eszközökkel megvalósított üzletiintelligencia-alkalmazásaikról. Ezek egyik, idehaza nem elhanyagolható előnye, hogy alkalmazóik gyorsan függetleníthetik magukat mind a bevezető cég, mind saját szervezetük IT-munkatársaitól. A Miskolc Városi Közlekedési Rt.-től Pelcz Ildikó a vállalati kontrollingrendszert támogató Integrált Információs Rendszer két, egymásra épülő fázisban történt kialakítását ismertette. A cég teljes gazdálkodását lefedő, a fejlesztési stratégiának megfelelően kialakított információs rendszer moduljai ma már integráltan működnek. Az alkalmazásokhoz definiált adatbázisokban a számítógépes rendszerben rögzített - a divíziószintű elszámoláshoz szükséges - minden adat a legalsó szintig elérhető, és tételesen mutatja a gazdálkodás eredményeit. A BKV Rt.-nél évek óta működő, a közlekedési vállalat által az élet kívánalmai szerint folyamatosan módosított, illetve újabb modulokkal bővített Comshare VIR (Vezetői Információs Rendszer) alkalmazás szempontjából is komoly változást jelentett a sajtóból már jól ismert TransIT projekt keretében lezajlott SAP R/3-bevezetés. Az ezzel járó adatforrás-, valamint kontrollingfilozófia-változás átvezetéséről a Comshare VIR alkalmazására Molnár Katalin tartott előadást. A közel 20 leányvállalatból és társult vállalkozásból álló Matáv-csoport tervezési mechanizmusának könnyítését célzó projektről a vállalat üzleti tervezési osztályvezetője, Imréné Kártyik Zita beszélt (ld. keretes cikkünket).
A konferencián bejelentett termékújdonságok mindegyike a vállalati menedzsmentfolyamatok egyetlen központi adatbázison, választhatóan Microsoft-, Oracle- vagy IBM DB/2 relációs adatbázis-kezelővel történő, egységes és integrált kezelését szolgálja. Az üzleti stratégia tervezéséhez új termékként a Comshare Planninget, illetve a Comshare Budgetinget, a jelentés- és elemzéskészítéshez a Comshare MRA-t (Management Planning & Reporting), míg a konszolidációhoz a Comshare Consolidationt ajánlották a résztvevők figyelmébe.
Tudásban az üzlet
Közel 270 (köztük öt magyar) előadás hangzott el idén a SEUGI-n, és már a nyitóesten megszólalók - köztük az ír miniszterelnök-helyettes asszony, a SAS Institute elnöke és egyik alapítója, az Amerikából érkezett dr. James Goodnight és az EMEA-térség elnöke, Art Cooke - sem hagytak semmi kétséget afelől, hogy a konferencia gyújtópontjába az e-világ, illetve az ügyfélközpontúság kerül.
Az üzletiintelligencia-rendszerek piacán zajló, már idehaza is érezhető verseny szintén amerikai szereplője, a SAS Institute, mint hallhattuk, 2003-ra meg szeretné duplázni 1999-es 1,02 milliárd dolláros bevételét. A szoftverház idei SEUGI-n bejelentett újdonságai sejtetni engedték, hogy mire alapozza eme nagyra törő terveit. A CRM és az e-business területét érintő üzlet- és termékfejlesztések három olyan eredményéről hallhattak a résztvevők, amelyek átalakulása során komoly segítségére lehetnek a működésközpontúból tudásközpontúvá váló világnak. Egyikük az e-Value, a SAS meglévő e-intelligencia megoldásainak a legdinamikusabban fejlődő e-business területre, a B2B-üzletekre is kiterjesztett, többek között a szabadabb kereskedelmipartner-választás kockázatát is csökkentő megoldása. Egy másik, a SAS portálstratégiáját érintő bejelentés az üzleti intelligenciának és az általános célú portáloknak is helyet adó új architektúráról szólt. Harmadikként pedig a SAS Institute - amely eddig elsősorban az úgynevezett analitikus CRM-megoldások terén jeleskedett - SEUGI-ra időzített ama bejelentése szolgált, miszerint partnerkapcsolatra lép az operatív - röviden definiálva: a napi ügyfélkapcsolat-tartást, -kezelést támogató - CRM-megoldásokat fejlesztő Intrinsickkel. Reményeik szerint ezáltal képesek lesznek a továbbiakban ügyfeleik minden típusú CRM-igényét kielégíteni.
Hogy miért van szükség az említett megoldásokra, illetve a kétféle CRM egyesítésére, arról többek között Phil Winters, az EMEA-térségen belüli marketingért, illetve az ugyanezen a területen az e-stratégiáért felelős alelnök, Allan Russell beszélt. Bár Winters a Forrester Researchre hivatkozott, de bármely más piackutató elemzései is alátámasztják, milyen kevés ma még az e-világban tevékenykedők között a "nem sötétben tapogatódzó", a kitaposatlan úton nem csupán benyomásaira, megérzéseire támaszkodva előrehaladó cég. Ezek sincsenek - mint ahogy az a hagyományos "tégla-habarcs" vállalkozások jelentős hányadánál is tapasztalható - tisztában sem a lehetőségeikkel, sem a céljukkal, sem az oda vezető úttal, vagyis az üzletüket meghatározó folyamatokkal. A mindennapi ügymenetre koncentrálva nem áldoznak a továbblépéshez irányt adó üzleti, piaci elemzésekre, ami az üzlet számára igen rövid idő alatt meglehetősen veszélyessé válhat. Az e-Value-t alkalmazva viszont a szervezetek ellenőrzésük alatt tarthatják vevői és beszállítói kapcsolataikat, és az ezekből származó hatalmas mennyiségű tranzakciós adatot információvá alakítva a legmagasabb értéket (s nem a legalacsonyabb árat) kínáló beszállítókra koncentrálhatnak, és a számukra hoszszú távú jövedelmezőséget biztosító vásárlókat is meghatározhatják.
Russell a SAS új üzletiintelligencia-portáljáról szólva kiemelte: azzal, hogy a felhasználók testre szabott webinterfészeken keresztül érhetik el a SAS által kínált teljes üzletiintelligencia-funkcionalitást, nő az ismeretanyaggal dolgozók hatékonysága, az információmegosztás és a kezelés költsége pedig csökken. A személyre szabható böngészőfelület és a kiszolgáló alapú információelosztás-felügyelet, vagyis az egy forráshelyen nyilvántartott és onnan biztonságosan és méretezhetően elosztható információ, valamint a vállalati architektúrákkal, az együttműködő és a megjelenítő platformokkal való összekapcsolhatóság kényelmi és biztonsági célokat egyaránt szolgál.
Az e-minensek
A SEUGI előadásai alapján manapság hat frekventált SAS-felhasználói csoport létezik (valós, illetve potenciális, üzleti, illetve tudományos szempontok által vezérelt, valamint az állampolgárok közérzetének javítása, a hivatali munka célzottabbá tétele által motivált csoportok). Az üzleti területek csaknem mindegyikére igaz a 80/20-as arány, vagyis a nagy üzleti felhasználók a teljes ügyfélszám mintegy 20 százalékát adják, ám tőlük érkezik a bevétel 80 százaléka. Közöttük is első helyen a telkom cégek állnak, amelyek hazai képviselői közül a Westel Mobil Kft. munkatársa, Torda Éva Adattárház a zsebben címmel tartott előadást. Szót ejtett például a már alkalmazott CRM- és elvándorlásanalízis-kezelésről, az eddig csak webbrowseren elérhető információk WAP-ra tereléséről. Utóbbi révén 400-nál több felhasználójuk juthat WAP-on keresztül internet alapú információkhoz. A másik élenjáró üzleti terület a pénzintézeteké. Az innen érkező magyar előadó, Csikós Dániel, a Generali Providencia munkatársa az ügyféladatbázistól a vállalati adattárház-megoldásig vezető útról beszélt. A "listavezetők" után a közlekedési vállalatok, elsősorban a vasutak következnek, majd néhány ipari cég - ma még elsősorban pénzügyi területen alkalmazott - adattárház-megoldásai zárják a sort.
Olyan, SAS-megoldásokra támaszkodva profitábilissá vált internetes vállalkozásokkal is megismerkedhettek a résztvevők, mint a SAS Enterprise Computing díját elnyerő Xelector, amely a páneurópaiak közül elsőként kínál - tervei szerint hamarosan Európa-szerte - interneten keresztül SAS e-Intelligent megoldással támogatott, így a felhasználói szokásokat kiismerve testre szabott pénzügyi szolgáltatást. A német Deutsche Banknál az online üzletág profitképességének növelésében, az olasz Trelefónica I+D-nél a forgalom alapján történő ügyfél-szegmentációban segítettek a SAS-implementációk.
A több ország - így hazánk - adó- és statisztikai hivatalainál alkalmazott SAS-megoldások is igazolták, hogy a nagy mennyiségű adatok információvá transzformálásakor hasznos eszköznek bizonyulnak az adattárház-, adatbányász-technikák. Idehaza a 2001-es népszavazás adatainak a hivatalok, állami szervek számára emészthető információvá alakításában segédkeznek, míg a finneknél a rendőrség pénzügyi jelentéseinek értékeléséhez használnak - ahogy azt a SEUGI résztvevői is megtudhatták - web alapú adattárház-megoldásokat.
A már említett Xelectoron túl a svájci - két évvel ezelőtt egy összeolvadáson átesett, s ezért felhasználóit ismét "rendezni kényszerülő" - UBS AG is SAS Enterprise Computing Díjjal térhetett haza. Az ügyfélkapcsolatai kiépítéséhez és kezeléséhez SAS CRM-megoldást alkalmazó cég vállalati adattárháza 4 millió felhasználójuk mindegyikének mintegy 1200 tulajdonságát tartalmazza, és minden felhasználói csatornát - beleértve az e-bankinget is - hasznosít.