Egy fogyasztóvédelmi csoport panaszt tett a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál (Federal Trade Comission) azzal vádolva a Google-t, hogy nem különíti el a reklámokat az eredeti tartalomtól a YouTube Kids alkalmazásánál.
A YouTube Kids alkalmazással kapcsolatban érte vád a Google-t, mely szerint a keresőóriás több szabályt is megszegett, köztük a kereskedelmi és egyéb tartalmak keveredésére vonatkozó törvényt.
Az egyik szabály például kimondja, hogy ha bizonyos személyek valamilyen terméket bemutatnak, tilos nyilvánosságra hozniuk bármi olyan információt a gyártóval kapcsolatban, ami befolyásolhatja a jelentőségét vagy hitelességét a bemutatónak. Az alkalmazásban szereplő unboxing videók sértik ezt a szabályt. A legnépszerűbbek a játékok, ruhák és frissen vásárolt elektronikai eszközök kibontásáról szóló videók, az elmúlt évben 20 millióan kerestek rájuk.
A YouTube Kid legtöbb ilyen jellegű videója felhasználók által készítettnek tűnik. Néhány azonban valójában kapcsolatban áll a gyártóval. A Disney tulajdonban lévő Maker Studio például öt népszerű YouTube csatornával kötött megállapodást – köztük a DisneyCarToys, HobbyKidsTV, TheEngineeringFamily, ToysReviewToys, és AllToyCollector csatornákkal. A YouTube Kids alkalmazáson keresztül mind az öt csatorna elérhető…
Jeff Chester, a Digitális Demokrácia Központ igazgatója, a panasz egyik aláírója nyilatkozata szerint, azt követelik, hogy a Google minden unboxing videót távolítson el az alkalmazásból, mert azok nagy része rejtett reklám.
A másik probléma, hogy a YouTube Kids alkalmazás nem tartja be az öt másodperces szünetet a reklámok és az egyéb tartalom sugárzása között.
Ezenkívül, bár a Google az alkalmazás irányelvei között szerepel az élelmiszerekkel és innivalókkal kapcsolatos reklámok tiltása, a You Tube Kids-en fut egy McDonald’s által létrehozott csatorna, mely bemutatja a gyorséttermekben kapható ételek eredetét.
A gyerekek még nem veszik észre, hogy az egész csatorna gyakorlatilag reklám – ezt használják ki a szponzorált adók. Jóllehet, az öt perces klip tartalmazza a feliratot, hogy a McDonald’s által támogatott promóciós filmről van szó, ez is a megtévesztő marketing része, mely ezúttal nem a gyerekeknek, hanem a szülőknek szól.
A Digitális Demokrácia Központ vezetője szerint ez a beadvány az első lövés a digitális kor gyermekeiért vívott küzdelemben.
A YouTube bejelentette, hogy a YouTube Kids alkalmazás fejlesztésekor konzultáltak több, a gyermekek jogaival foglalkozó érdekvédelmi csoporttal is. De mindig nyitottak a visszajelzésekre, melyek segítségével jobbá tehetik az alkalmazást.
Forrás: TheVerge.com