Bővülő online piac a német lapkiadásban és a zeneiparban

MTI Sajtóadatbank, 2015. július 15. 09:52

 Lendületesen bővül az online üzletág a német lapkiadó vállalatoknál, és a zeneiparban is egyre fontosabb értékesítési csatorna az internet a szakmai érdekképviseletek kedden kiadott adatai szerint.

 A német lapkiadók szövetségének (BDZV) kimutatása alapján a fizetős online szolgáltatásokat kínáló újságok száma a tavalyi 107-ről az év végéig várhatóan 120-ra emelkedik, és a lapkiadók már 600-nál is több mobiltelefonos alkalmazást vezettek be. A digitális formátumban értékesített újságok (e-paper) száma az idei első negyedévben 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, így 733 ezer volt, és az országos lapoknál az eladott példányok több mint 10 százaléka e-paper.

 
A digitális üzletág egyre inkább "a növekedés motorja", és felfutása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy tavaly stabilizálódott a lapkiadók bevétele - emelte ki Hans-Joachim Fuhrmann, a BDZV kommunikációs osztályának vezetője a jelentés bemutatóján. Megjegyezte, hogy az újságolvasók egyre inkább belátják, hogy "a jó újságírás az interneten is pénzbe kerül".
 
Németország a legnagyobb európai piac a lapkiadás területén. A BDZV tagvállalatainak bevétele tavaly 7,76 milliárd euró volt, csupán 0,6 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. 2013-ban még 4,4 százalékos volt a visszaesés.
 
A zeneiparban is mind fontosabb az online üzletág a német zeneipari vállalkozások szövetségének (BVMI) statisztikája szerint, amelynek alapján az idei első fél évben az fizikai hanghordozók eladásából és a digitális értékesítésből együttvéve 686 millió euró bevétel keletkezett, 4,4 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A legnépszerűbb formátum továbbra is a CD, részaránya a teljes bevételben változatlanul meghatározó, 60,6 százalékos, ugyanakkor a CD-eladásból származó bevétel 3,3 százalékkal csökkent.
 
A növekedés a hagyományos hanglemez - a vinil-lemez - ismét növekvő népszerűsége mellett elsősorban az online zenehallgató - streaming - szolgáltatásoknak tulajdonítható, ezen a területen 87,4 százalékkal emelkedett a bevétel, amely így az összesített bevétel 12,8 százalékát teszi ki, szemben az egy évvel korábbi 7,7 százalékkal.
 
A streaming "most indul be igazán" - emelte ki Florian Drücke, a szövetség ügyvezetője, rámutatva, hogy a tavalyi első fél évben még csupán 1,8 százalékkal nőtt az ilyen szolgáltatásokból származó bevétel. (A zenemű streaming az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület meghatározása szerint interneten vagy mobilhálózaton hozzáférhetővé tett zeneművek tartós másolatkészítést lehetővé nem tevő szolgáltatását, vagyis a zeneművek meghallgatásának biztosítását jelenti.)