A digitálisjáték-ipar a 2010-es évek elejére a tartalomszolgáltató kulturális iparágak legnagyobb szegmensévé vált, ennek fontosságát számos nyugati országban felismerték már, Magyarországon most indul először ilyen típusú képzés.
A kilencvenes években a játékipar autodidaktákkal indult el, akik saját nyolc-tíz éves tapasztalataikat alkalmazták a munkában. A szektor elképesztő mértékben növekszik, s már rég megelőzte a filmes iparágat, beleértve Hollywoodot is.
A technika fejlődése folytán az elmúlt években számos szakma létjogosultsága kérdőjeleződött meg, miközben új munkák is megjelentek, mint például a digitálisjáték-fejlesztő. A jövőt is nagyban meghatározó foglalkozásokra azonban itthon még kevés helyen képeznek szakembereket.
Játéktervezéssel nagyon sokan szeretnének foglalkozni, de hivatalos keretek között eddig nem volt lehetőség megtanulni, mondta el Seres Szilvia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa. Hozzátette: a mai bölcsődés korú gyerekek közül felnőttkorukban tízből hatnak a programozással lesz kapcsolatos a foglalkozása.
Az informatikai szektorban munkaerőhiány van, és nagyon kevés még a női munkavállaló. A játékszektor azért is nagyon izgalmas kitörési lehetőség, mert vissza tud hatni egy teljes ország informatikai iparágára, magyarázta az adjunktus.
Nagyon sok lehetőség van benne, a probléma azonban az, hogy mivel a fiataloknak nincsen projekttapasztalatuk, és nem létezik olyan minősített képzés, amellyel a szektorban el tudnak helyezkedni, ezért többnyire a Magyarországon található nemzetközi cégek nevelik ki az utánpótlást, és az ott dolgozók ezután – különösen, mivel globális piacról van szó – nagy számban mennek külföldre dolgozni, tette hozzá Seres Szilvia.
A játéktervezők nem csupán a szórakoztatóiparban helyezkedhetnek el. A játéktervezés a későbbiekben kihathat a szimuláció világára vagy akár az oktatásra is. A játékok ma már megjelennek az ügyfélkapcsolati kommunikációban, a marketing- és reklámszektor is alkalmazza őket.
A játéktervezők és -elemzők Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen induló képzése az elméleti tudás mellett nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatra is, tette hozzá Seres Szilvia. A hallgatók megtanulják a játékipar történetét, lesz felhasználóiélmény-tervezés, játékelmélet, produkciós ismeretek, technológiai platformok, programozás.
Bár a játékfejlesztés hallatán legtöbben a digitális játékokra gondolnak, a kategóriába beletartoznak az analóg társasjátékok is, amelyek ma reneszánszukat élik.
Forrás: Hirado.hu