Több mint ötödével csökkentek a személyiszámítógép-eladások a második negyedévben az EMEA térségben - közölte az amerikai International Data Corporation (IDC) informatikai és távközlési piackutató.
Az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) térségben 17,2 millió személyi számítógépet (pc) értékesítettek a második negyedévben, 21,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az IDC ennek okát a régió számára kedvezőtlenül alakuló devizaárfolyamokban, a kereslet csökkenésében, valamint a Windows XP rendszeren futó gépek cseréje miatt magas 2014 első félévi bázisadatokban látja. Másrészt az idén a forgalmazó vállalatok is igyekeznek kifuttatni meglévő készleteiket a Windows 10 operációs rendszer bevezetése előtt.
Az EMEA térség minden régiójában csökkent az értékesítési volumen a második negyedévben. Nyugat-Európában 19,3 százalékkal, Kelet- és Közép-Európában 24,3, a Közel-Keleten és Afrikában pedig 25,7 százalékkal.
A negyedévben a lakossági és a vállalati értékesítések egyaránt csökkentek. A vállalati értékesítések 18,9 százalékkal, elsősorban a magas előző évi bázis miatt. A lakossági eladások viszont elsősorban az elosztó csatornák készletcsökkentése miatt estek vissza 24 százalékkal. A csökkenés mértéke mindkét szegmensben meghaladta a várakozásokat.
A második negyedévben a piaci átlagnál kisebb mértékben a HP, a Lenovo és a Dell eladásai csökkentek, az ASUS eladásai pedig az átlagnak megfelelően. Részesedését így a HP, a Lenovo és a Dell tudta növelni a szűkülő piacon.
A legtöbb személyi számítógépet, 3,921 milliót a HP értékesítette a második negyedévben, 17,2 százalékkal kevesebbet. Piaci részesedése 22,8 százalék lett az előző évi 21,6 százalék után. A második legjobb eredményt a Lenovo érte el a második negyedévben, 3,366 millió PC-t adott el, 14,7 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Piaci részesedése 19,6 százalékra emelkedett 18,0 százalékról. Az értékesítési rangsorban harmadik Dell 2,011 millió, a tavalyinál 11,7 százalékkal kevesebb számítógép eladásával 11,7 százalékra növelte piaci részesedését 10,4 százalékról.
Az ASUS eladásai 21,1 százalékkal 1,624 millióra csökkentek, piaci részesedése pedig maradt 9,4 százalék. Az Acer 1,464 millió számítógépet értékesített, 42,2 százalékkal kevesebbet a 2014 második negyedévinél, piaci részesedése pedig 8,5 százalékra csökkent 11,5 százalékról.
A többi gyártó piaci részesedése 28,0 százalékra csökkent 29,1 százalékról, együttesen 4,822 millió, az előző évinél 24,5 százalékkal kevesebb személyi számítógépet adtak el.