Az Európai Bizottság EASEL programjának keretében magyar és külföldi szakemberek olyan avatart alkottak, amely képes a gyerekek reakcióit értelmezni, és válaszokat adni a kicsik által megoldott feladatokra. Zénó egy fizikai robot, amely teljes testmagasságában egy kisfiút ábrázol. Nincs Magyarországon, a magyar csapat feladata ezért, hogy virtuálisan megjeleníteni őt.
A tervezők feladata az európai projektben, hogy a virtuális robottal segítsenek a gyerekeknek, az mint egy társ, tanár legyen velük. Nem az a cél, hogy ő tanítson, hanem, hogy az oktatási tartalmakat együtt gyakorolhassák.
A gyerekek a szemüvegen keresztül a kiterjesztett valóságot látják. A virtuális Zénó kezelőfelületén különböző diszkek vannak, ezek a virtuális robot más-más testrészét mozgatják. Ha a gyerekek jól végzik el a feladatot, Zénó bólogat és örül, ha nem, szomorú lesz az arca. Közben kamerarendszer figyeli a gyerek reakcióit, és folyamatosan rögzíti az arcmozgását is.
A cél, hogy a robotok képesek legyenek felismerni azokat az érzelmi állapotokat amelyek partnerében megjelennek. Ehhez viszont meg kell őket tanítani, milyen módon lehet érzelmeket kifejezni. Ebben segíthet az a pisai "arcrobot", amelyen 36 elektromotor mozgatja a bőrhöz hasonló textúrát az arcon: el tudja húzni mosolyra a száját, haragosan össze tudja ráncolni a homlokát, és még a szemeket is nagyra tudja tárni meglepetésében.
A robot autista gyerekeknek is segítséget nyújthat, hiszen képes türelemmel kommunikálni, fel tudja kelteni az érdeklődést, illetve kapcsolódni tud az autista gyermek játékához. Semmi sincs, ami fárasztaná és nincs olyan játék, amiben hamarabb elfáradna, mint egy tanár vagy egy szülő.
Forrás: M1/Minden tudás / hirado.hu