Az internet és az e-business világa alapvetően egy olyan világméretű interaktív kommunikációs közeg, amelyben a kommunikációval egy időben a személyre szabott vásárlás is megtörténhet, sőt egyre inkább meg is történik - utalt rá bevezetőjében Lengyel Emőke, a TNS Modus ügyvezető igazgatója. Amíg a marketingkutatók a hagyományos megközelítésben átlagfogyasztóról beszélnek és célcsoportokat vizsgálnak, addig az interneten lehetőség van minden egyes vásárló megismerésére, a vele való interaktív kapcsolatra, akkor és olyan formában, amikor és ahogyan a fogyasztónak leginkább megfelel.
A sikeres e-businesshez nagyjából ugyanarra van szükség, mint minden más jellegű kereskedelemhez. Érdemes azonban áttekinteni Lengyel Emőke összegzését: a végső fogyasztóra kell koncentrálni, meg kell ismerni igényeit, szokásait és viselkedését a vásárláskor, erre érdemes felépíteni a kommunikációs és értékesítési csatornát, tájékoztatni kell a vásárlót, hogy a rendelt áru vagy szolgáltatás éppen hol tart, mikor, hol és hogyan férhet hozzá, meg kell nyerni és lojálissá kell tenni a vevőt, személyre szabott ajánlatokkal újabb vásárlást lehet generálni, sőt az elégedett vevő újabb vevőt hozhat. A sikeres elektronikus üzletvitel nem nélkülözheti a megalapozott és megbízható piackutatást, amely figyelembe veszi az internet és az internetes fogyasztó specifikumait, amely a folyamat minden fázisában segíti a vevő igényeinek feltárását, szokásainak vizsgálatát, véleményének megismerését és viselkedésének folyamatos nyomon követését. Ehhez a hagyományos piackutatási módszerek mellett immár az újabb, speciálisan az internethez kapcsolódó módszerek is igénybe vehetők. Az internet új lehetőségeket teremt az adatgyűjtésre, új közeget nyújt a fogyasztók megkérdezésére, megfigyelésére, továbbá új lehetőségeket kínál az adatok, elemzések átadására.
Az internetezők elérésének ez a hatékony módja gyors, akár egyidejű adatszolgáltatást nyújthat, amely független a földrajzi távolságtól, kényelmesebb a vizsgálatba bevont embernek, hiszen ő dönthet a válaszadás idejéről, és mellesleg olcsóbb a megbízónak. Persze ma még vannak hátrányai is a hagyományos piackutatással szemben, például alacsony az internetezők száma Magyarországon, a megbízható mintavétel nagy szakmai körültekintést igényel, és kicsi a piacelemzők internetes kutatási gyakorlata. Mindemellett azt is megjegyezte az előadó, hogy sajnos sokan végeznek megalapozott szakmai ismeretek nélkül is internetes piackutatást.
Az előadók további érdekességekről tájékoztattak, és hasznos adalékokkal szolgáltak az online és az offline világ szimbiózisáról, az online kvalitatív technikákról és kvantitatív módszerekről. A Magyar Reklámszövetség Internet Tagozatának elnöke, Novák Péter pedig áttekintette a hazai online marketingkommunikáció fejlődését, és ismertette az MRSZ felmérését az online reklámpiac nagyságáról és jellemzőiről. Előadásában azt jósolta, hogy ezen a piacon a következő évben jelentős változások várhatók. Mindez pedig megerősíti a szeminárium szervezőinek véleményét: érdemes felfedezni az internet nyújtotta marketingkommunikációs értékesítési és piackutatási lehetőségeket.