Az Adobe szoftverei immár az alapértelmezett beállításokkal elfogadják az Európai Unió területén működő, bejegyzett szolgáltatók minősített tanúsítványait és időbélyegeit. Ez azt jelenti, hogy a hazai hitelesítés-szolgáltatók által kibocsátott minősített tanúsítványokkal hitelesített PDF dokumentumok (például: e-számlák, szerződések stb.) a megnyitás pillanatában automatikusan ellenőrzésre kerülnek. Ezt korábban csak külön beállításokkal érhették el a felhasználók az Adobe programokban.
„Technikai jellegű változásnak tűnhet ez az előrelépés, de az Adobe döntése túlmutat ezen. Az Európai Unió és az európai szolgáltatók e-kereskedelem területén végzett interoperabilitási törekvéseit is elismeri mindezzel az amerikai gyártó. Az Adobe Reader elterjedtsége miatt, tulajdonképpen globális szolgáltatóvá váltak az európai hitelesítők. Gyakorlati haszna mindennek pedig már kézzelfogható: több tízezer e-számla és dokumentum ellenőrzése vált gyorsabbá és egyszerűbbé. Azt reméljük, hogy ez a változás előre lendíti majd a hazai digitális evolúciót és még több cég tereli majd át a digitális világba az eddig papíron zajló folyamatokat” – mondta el Molnár Ferenc, a NETLOCK Kft. ügyvezetője.
Mit jelent az Adobe döntése?
Az Adobe Reader - alapbeállítás szerint - eddig csak a belső nyilvántartásában szereplő hitelesítés-szolgáltatók által kiadott tanúsítványokkal ellenőrizhető aláírásokat és időbélyegeket fogadta el érvényesként. Külön beállítással megoldható volt, hogy az operációs rendszer hitelesítés-szolgáltató nyilvántartására támaszkodjon a program (ebben már régebben is szerepelt a NETLOCK és magyar kiadók is). Ez a lépés egyrészt kényelmetlen volt, másrészt nem kívánatos mellékhatásokkal is járhatott, mert kellő körültekintés nélkül nem megfelelő biztonságú tanúsítványok is bekerülhettek az elfogadottak körébe. A NETLOCK elfogadásával az általa kiadott minősített tanúsítványok és időbélyegek idén már bekerültek az Adobe belső nyilvántartásába, majd az EU bizalmi szolgáltatói listájának átvételével más európai szolgáltatók is elfogadottá váltak.
Hogyan hitelesíthető egy dokumentum elektronikusan?
A Magyarországon használt elektronikusan hitelesített dokumentumok jelentős részét az egyedi felhasználók (pl. ügyvédek, könyvelők) vagy kisebb vállalatok a számukra készített kártyával és egy, a számítógépre telepített szoftver segítségével írhatják alá. Jogilag pontosan ugyanúgy működik mindez, mint amikor egy pecsétet és aláírást helyezünk el egy szerződésre, csak éppen a folyamat a digitális térben zajlik. A nagyobb szervezeteknél – ahol tömegesen merül fel a digitális hitelesítés igénye - szerver oldali hitelesítési szolgáltatás is létezik. „Minden méretű szervezet és felhasználó számára létezik megoldásunk, amely segítségével ügyfeleink számos üzleti folyamatot terelhetnek át a digitális világba. Az Adobe döntése pedig még tovább egyszerűsíti a folyamatokat és inspirálhatja a vállalatokat, hogy lépjenek egyet a digitális evolúcióban” – tette hozzá Molnár Ferenc.