A taxisok és az Uber közötti ellentét rendezésére a kormány nyáron tette közzé az új taxirendeletet, amelynek értelmében üzletszerűen személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást vállalkozást folytathat, utast pedig kizárólag a jogszabályban előírt feltéteknek megfelelően szállíthat.
Az infokommunikciós eszközön rendelhető Uber és a taxisok közötti viszony nem nevezhető zökkenőmentesnek. Év elején mintegy 300 sárga taxis tartott demonstrációt, hogy az Uberre is kiterjesszék azokat a feltételeket, amelyeket tőlük is megkövetelnek fuvarozáskor.
A taxitársaságok vezetői nem a konkurencia kizárását akarták elérni, hanem azonos jogi feltételeket, versenyt és ellenőrzést követeltek a jogalkotótól. A viszály rendezésére született meg az új taxirendelet, de az álláspontok közötti ellentétek továbbra sem rendeződtek megnyugtatóan.
Bírságolt a NAV
Korábbi sajtóhírek szerint a taxirendelet augusztus 7-i hatályba lépése óta több száz alkalommal végeztek ellenőrzést a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) dolgozói a főváros útjain fuvarozókkal szemben. Többször ellenőrizték az Uber-sofőröket is, akik általában nem tudták igazolni a jogszabályban meghatározott tevékenységi engedély meglétét, nem rendelkeztek személyszállítói vezetői igazolvánnyal, illetve kocsijuk nem felelt meg a kritériumoknak. A hiányosságok megállapítását követően a BKK bejelentést tett az illetékes hatóságoknál.
A Nemzeti Adó- és Vámhivtal a hirado.hu megkeresésére a nyár folyamán végzett ellenőrzésekről közölte: az adóellenőrök azt tapasztalták, a szállítást végzők egyike sem rendelkezett adószámmal, illetve a viteldíjról nem bocsátottak ki adóügyi bizonylatot. Azon magánszemélyeknél, ahol egyértelműen megállapítható volt, hogy mint jövedelemszerző tevékenységet, üzletszerűen végzik az ellenőrzési cselekmények lezárulását követően hatósági eljárás indult, és a jogsértés miatt mulasztási bírságot szabtak ki, mivel az érintettek bejelentés nélkül folytattak adóköteles tevékenységet. Az érintettek a mulasztásukat elismerték, és az ügyekben perek nem indultak, mivel a határozatok első fokon jogerőre emelkedtek – tette hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
Az Uber tovább folytatja
Az utazásmegosztással foglalkozó Uber a rendelet hatálybalépését követően leszögezte, hogy folytatja működését Budapesten az új jogi környezetben is. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója a hatályba lépést követően azt kifogásolta, az Uber mintegy ezer autós felhasználója számára nem elegendő 30 nap ahhoz, hogy beszerezzék a szükséges engedélyeket, de azért az Ubert használó autósoknak igyekeznek megadni minden támogatást, ideértve a jogi segítségnyújtást is.
A társaság kommunikációjáért felelős ügynökségtől ennek kapcsán azt a tájékoztatást kapta a hirado.hu, hogy elkötelezettek egy olyan, modern szabályozás kialakítása mellett, amely biztosítja a budapestieknek a hozzáférést a biztonságos és kényelmes utazáshoz, ezzel együtt az állam számára is biztosítja az adóbevételeket.
Szoftvert fejlesztenének az adóhatósággal együttműködve
Az adózási kérdésekkel kapcsolatban Európa-szerte folytatnak tárgyalásokat az illetékes hatóságokkal. Legutóbb az észt adóhivatallal állapodtak meg egy közös rendszer kiépítésében, amit a reményeik szerint a rohamosan növekvő, megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) minden szereplője használhat majd. „Nagyon örülünk annak, hogy más EU-s tagországok esetében is látunk hajlandóságot egy hasonló rendszer kifejlesztésére. Magyarországon is folyik kommunikáció a döntéshozókkal és a hatósággal, de mivel ezek folyamatban lévő tárgyalások, a fejleményeket egyelőre nem kívánjuk kommentálni” – tette hozzá Bíró Bori PR-tanácsadó.
MTI / hirado.hu