Hálózatra kapcsolt eszközök, szenzorok és rendszerek milliárdjaira terjeszti ki az adatok mélyelemezését lehetővé tevő kognitív számítástechnika újításait az IBM új, müncheni globális központja. A dolgok internetére (Internet of Things – IoT) és Ipar 4.0 fejlesztésekre szakosodott egység új szolgáltatásokkal és innovációkkal egészíti ki az IBM ökoszisztémát, a mesterséges intelligenciát alkalmazó, felhőalapú IBM Watson IoT Cloud platformon.
A müncheni létesítmény a Watson IoT szolgáltatás globális központja, Európában az IBM első Watson-innovációs központja lesz. Az új főhadiszálláson 1000 fejlesztő, tanácsadó, kutató és tervező dolgozik majd, innovációs laborként az adatok feldolgozásával foglalkozó kutatók, mérnökök és programozók együttműködése emeli új szintre a hálózati technológiákat. A müncheni központ – amely az utóbbi 20 év legkomolyabb európai IBM-beruházása – 8 globális fejlesztő központ munkáját hangolja majd össze.
Az IBM nyílt, felhőalapú platformját az ügyfelek – startupok, kutatók és egyéb IoT-partnerek – közvetlenül érhetik el. A rendszer lehetőséget ad az adatelemző IoT-alkalmazások tesztelésére és továbbfejlesztésére. Az alkalmazások előreláthatóan számos vezető autóipari, elektrotechnikai, egészségügyi és biztosítási ügyfél internetre kapcsolt eszközét segíti majd az összefüggések és trendek mélyebb megértésében. A rendszer fejlődésének felgyorsítása érdekében az IBM speciális alkalmazásprogramozási szolgáltatásokat, Watson API-kat is megoszt a Watson IoT Cloud Platformon, ezzel is segítve az ügyfeleket a rohamosan bővülő adatmennyiség elemzésében:
· Az új alkalmazásprogramozási szolgáltatások között szerepel a természetes nyelvfeldolgozást bármilyen alkalmazásban lehetővé tevő Natural Language Processing API, amely a gép és ember közötti, emberi nyelven folytatott kommunikációra ad módot. Ha például egy karbantartó egy gépen dolgozva furcsa vibrációkat érzékel, megkérdezheti, hogy "Mi okozza a rezgést?" – a nyelvi és a szenzorok által adott adatok alapján a rendszer képes azonosítani a legvalószínűbb hibaforrást.
· A mesterséges intelligencia tanulási képességére alapozott Machine Learning Watson API automatikussá teszi az adatfeldolgozást és az elemzési szempontok tanulását. Az eszközzel rendszerek és berendezések aktuális és jövőbeni állapota mérhető fel automatikusan, illetve képes javaslatokat is adni a felmerülő problémák megoldására.
· Mozgó- és állóképek elemzésére szolgál a Video and Image Analytics, amely például biztonsági kamerák felvételeiben képes bizonyos események összekötésére. Ha például egy üzemben egy targonca a számára lezárt területen jelenik meg, majd néhány nap múlva csökkenni kezd az ott található eszköz teljesítménye, akkor a rendszer képes azt feltételezni, hogy a jármű valamilyen kárt okozott a berendezésekben.
· A Text Analytics API hatalmas és rendezetlen szövegekben mutat ki összefüggéseket, legyen szó akár az ügyfélszolgálati telefonhívások leiratáról, szerelési naplókról, a közösségi médiában megjelenő kommentekről és bejegyzésekről – kiszűrve például az egy-egy adott terméktípusra vonatkozó visszatérő hibajelzéseket.
„A dolgok internete hamarosan a legfontosabb adatforrássá válik, a begyűjtött információnak azonban közel 90 százalékát egyelőre nem tudják felhasználni a vállalatok vagy a kutatók” – mondta Harriet Green, az IBM Watson IoT és Education vezérigazgatója. „ Watson lehetővé teszi a vállalatok, kormányzatok és egyének számára az adatok valós idejű felhasználását, illetve a korábban begyűjtött számok összehasonlítását, a mély összefüggések felfedezését. A korrelációk gyakorlatilag végtelen száma és eddig nem látott összefüggései hatalmas hasznot hozhatnak nemcsak az üzleti életben, de a társadalom egésze számára is” – tette hozzá.
A müncheni mellett az IBM nyolc új Watson IoT Client Experience Centert nyitott, többek között Pekingben, Boeblingenben, São Pauloban, Szöulban, Tokióban, Massachusetsben és Texasban.