Digitális átalakulás kérdőjelekkel

forrás: Prím Online, 2016. január 20. 15:46

Európa cégvezetői egyetértenek abban, hogy a digitális átalakulás a jövőbeni siker kritikus előfeltétele, ugyanakkor egy Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Svédországban és Németországban végzett felmérés közzétett eredményeiből az is kiderül, hogy a vállalatok többsége nem rendelkezik egyértelmű stratégiával e cél megvalósításához. Sőt, a legtöbben még mindig hazárdjátéknak tartják a digitalizálást.

Az iparági szakértők közül sokan a „digitális átalakulás éveként” jellemzik 2016-ot. A Gartner elemzője, Michael Burkett szavait idézve: „A digitális üzletvitel az IT-vezetők és a digitalizálásban élen járó vállalatok stratégiai jövőképéből egyre inkább valódi versenytényezővé alakul.” A szervezetek háromnegyede egyetért abban, hogy a digitális átalakulás stratégiai fontosságú üzleti prioritás, de a válaszadók ugyanilyen arányban bizonytalanok digitális döntéseik helyességében. 

 

A több mint 600 felsővezető és IT-költségvetésért felelős döntéshozó nézeteit vizsgáló felmérés tanúsága szerint az iparágban többnyire optimistán ítélik meg a digitális átalakulás kilátásait. A vezetők biztosak abban, hogy a szervezetük képes lesz lebonyolítani az átalakulási programot, és túlnyomó többségük szeretne akár gyorsabban is haladni. Abban is egyetért a többség, hogy a megfelelő gyorsaságú digitalizálás hiánya komoly hátrányokat okozhat pl. a produktivitás, az üzleti reagálókészség, valamint az ügyfélhűség és -megtartás terén. 

 

 

„A felszínt kicsit megkapargatva nem tűnik megalapozottnak a digitális átalakulással kapcsolatos üzleti optimizmus” – mutat rá Duncan Tait, a Fujitsu vezérigazgatója, alelnöke és a EMEIA-régióbeli vezetője. „A felmérés alapján a vezetőknek csupán egynegyede biztos a digitális átállással kapcsolatos döntései helyességében, míg kétharmaduk kockázatosnak tartja a digitális átalakulási projekt sikerét.” 

 

Bár széles körben elismerik, hogy a digitális átalakulás befolyásolja, mennyire képes egy szervezet értéket teremteni ügyfeleinek, a Fujitsu felmérése komoly különbségeket azonosított a digitális projektek stratégiai prioritásai terén. Főbb megállapítások: 

•A válaszadók egyharmada nyilatkozott úgy, hogy a digitális prioritások tökéletesen össze vannak hangolva egymással szervezetükön belül. 

•A vezetők fele úgy véli, hogy a digitalizálás feladatát legjobb az IT-szervezetre bízni. 

•A cégvezetők egyharmada szerint már eddig is túlköltekeztek a digitális projektek terén. 

•Csak a megkérdezettek egynegyede „tökéletesen biztos” abban, hogy helyesen választott. 

 

Tait hozzáteszi: „A digitális átalakulás egyre fontosabb szerepet játszik a társadalom és a gazdaság stabilitásának fenntartásában. A fejlődéshez a vállalatoknak gyorsabban kell ötvözniük egymással a technológiát és az új ötleteket. A felelősségi körök tisztázatlansága és az egymásnak ellentmondó prioritások azonban hátráltatják a sikert. A Fujitsu mindent megtesz azért, hogy támogassa ügyfeleit a digitális átalakulás útján, és segíti őket a megfelelő egyensúly megteremtésében a digitális világban való sikeres működés, és a zökkenőmentes átalakulás érdekében.”

 

A Fujitsu definíciója szerint az átalakulás lényege a digitális szakadék áthidalása az új ügyféloldali élmény és az alapvető operatív folyamatok és információk integrálásával. Ez a folyamat kulcsfontosságú a jövőbeni sikerhez, ugyanakkor sok vállalat nem méri fel kellőképpen a gyengén előkészített megvalósítás kockázatát. Minden ügyfélnél máshol van az egyensúly. Nem lineáris a folyamat, és nincs egyetlen kizárólagos és üdvözítő megoldás.

 

A valóban digitális működéshez fontos, hogy a digitális technológia végponttól-végpontig támogassa a szervezet folyamatait. Ki kell alakítani a digitális ügyfélélményt, és ezt zökkenőmentesen össze kell kapcsolni a támogató backend-rendszerekkel és -infrastruktúrával.