A virtuális valóság (Virtual reality, vagy röviden: VR) idén eléri az egymilliárd dolláros forgalmat; a világ 100 legnagyobb szoftvergyártójából több mint 80 várhatóan integrálni fog termékeibe olyan kognitív technológiákat, mint a gépi tanulás, a természetes nyelvfeldolgozás vagy a beszédfelismerés; a 18-24 évesek pedig az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek, mintsem helyettesítőinek látják – állapítja meg a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs Előrejelzések című kiadványának legfrissebb kiadása.
A Deloitte által évente összeállított „TMT Előrejelzések” 15. kiadása 2,5 milliós forgalmat jósol a VR (virtuális valóság) headsetek, 10 milliós forgalmat pedig az eladott játékapplikációk piacán. A kutatás szerint elsősorban a nagyobb játékrajongók fognak virtuális valóságra költeni, míg az alkalmi játékosok kevésbé. Ez azt jelenti, hogy bár minden okostelefon-tulajdonos ki tudja majd próbálni a VR egy változatát, a tekintélyes VR-bevételeket 2016-ban csupán pár tízmillió felhasználó fogja generálni.
A Deloitte előrejelzése szerint a VR-technológia 2016-ban először éri el az évi 1 milliárd dolláros forgalmat, amiből 700 millió dollár a hardverértékesítésnek, a többi pedig a tartalomszolgáltatásnak tudható majd be.
„Habár a virtuális valóság 2016-ban fontos mérföldkőhöz érkezik, hosszú távon csak nehezen érheti el az okostelefonok, a PC-k vagy a tévékészülékek általános elterjedtségét. A virtuális valóságban való teljes elmerüléshez szükséges technológia fejlődésével párhuzamosan azonban kétségkívül elképzelhető, hogy a későbbiekben világszerte szélesebb körben fogják használni. Emellett jelentős növekedési tendenciát látunk a kognitív technológiák, például a számítógépes látás, a természetes nyelvfeldolgozás és a gépi tanulás piacán is. Idén 100 vállalati szoftver gyártóból 80 várhatóan forgalomba fog hozni kognitív technológiákat, szemben a tavalyi 64-gyel, ami 25%-os növekedést jelent. Mindez szabadjára eresztheti a Dolgok Internetében rejlő hatalmas potenciált, ami idővel átalakíthatja a számítástechnika ma ismert világát is. Annak ellenére, hogy a felhasználók kevesebb közvetlen figyelmet szentelnek a kognitív technológiáknak, mint a VR-fejlesztéseknek, a kognitív technológia hosszabb távon sokkal fontosabb lehet mind a vállalati, mind az egyéni felhasználók számára” – részletezte Antal Lajos, a Deloitte Zrt. kiberbiztonsági tanácsadás üzletágának vezetője Magyarországon és Közép-Európában.
A jelentés arra is rámutat, hogy míg az Y-generáció az okostelefonok generációja, 2016-ban várhatóan a 18 és 24 év közöttiek alkotják majd a leginkább PC-párti korcsoportot.
„A Deloitte által 13 fejlett országban végzett kutatás szerint 2015-ben a 18 és 24 év közötti lakosok átlagosan 85%-a fért hozzá laptophoz. Norvégia és Finnország kivételével ez az arány a vizsgált hat korcsoport közül egyértelműen ebben a korcsoportban volt a legmagasabb. Ez az adat is azt támasztja alá, hogy a 18-24 évesek az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek és nem helyettesítőinek látják, ami részben az alacsonyabb költségvonzatnak tudható be, részben pedig a PC-k nagy képernyőinek, illetve a billentyűzettel, egérrel vagy touchpaddel könnyedén megoldható adatbevitelnek. A technológiai vállalatoknak ezért nem szabad kizárólag csak a mobilpiacra és -fejlesztésekre koncentrálniuk” – hangsúlyozta Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója.
A Deloitte legfontosabb 2016-os előrejelzései a technológia, a média és a telekommunikáció terén:
Technológia
- Nők az informatikában: Az oktatás a kulcs – 2016 végére a fejlett országok informatikai pozícióinak kevesebb mint 25%-át töltik be informatikai munkakörben dolgozó nők. A nemi diverzitás a szektorban komoly társadalmi és gazdasági kérdést jelent, de az eredmények egyelőre nem mutatnak számottevő fejlődést. Középiskolai és felsőoktatási adatok is azt mutatják, hogy egyre kevesebb lány végez szakirányú tanulmányokat, de problémát csak komplex, az oktatáson túl a HR-rel és a bérezéssel kapcsolatos anomáliák tisztázásával lehetne elindítani a megoldás felé vezető úton.
- Érintőképernyős kereskedelem: Felgyorsul a mobil online fizetés – A mobil eszközökön, okostelefonokon és tableteken történő vásárlások során harmadik fél által nyújtott érintésalapú fizetési szolgáltatást igénybe vevő személyek száma 2016-ban várhatóan 150%-kal nő, és eléri az 50 millió rendszeres felhasználót. Az érintőképernyős kereskedelem segítségével a kiskereskedők kihasználhatják a vásárlók bővülő mobileszköz-használatát olyan webshopok felkutatására, ahol az ügyletszám főként a nehézkes fizetési procedúra miatt marad alacsony.
- Grafén: Kutass most, kaszálj a következő évtizedben! – Míg a grafénanyagok piacának értéke 2016-ban várhatóan csupán néhány tíz millió dolláros lesz, a K+F kiadások várhatóan több száz millió dollárra rúgnak majd. Középtávon a grafén beépülhet évi több milliárd dolláros forgalmú termékekbe, de évtizedekig tarthat, míg teljesen kiaknázzák az anyagban rejlő potenciált.
Média
- Mobilreklám-blokkolók: Megment minket egy applikáció? – A mobileszköz-tulajdonosoknak várhatóan csupán 0,3%-a fog 2016 végére mobilreklám-blokkolót alkalmazni. Ez az okostelefonokon és tableteken közzétett reklámok 70 milliárd dolláros piacának nagyságrendileg 100 millió dolláros részét fogja veszélyeztetni.
- Mobiljátékok: Még piacvezetők, de már nem olyan nyereségesek – A szoftverbevételek alapján 2016-ban az okostelefonok és tabletek lesznek a játékok vezető platformjai, és várhatóan 35 milliárd dollár forgalmat fognak generálni, ami 20%-kal több mint 2015-ben. Ezzel szemben a PC-n használt játékok és a játékkonzolok esetében várt 32, illetve 28 milliárd dolláros bevétel csupán 5, illetve 6 százalékkal haladja meg az előző évi adatokat.
- Videojátékverseny-közvetítések: Több néző, ám kevesebb esemény, mint gondolnánk – A videojátékverseny-közvetítések 2016-ban globálisan 500 millió dollár bevételt fognak generálni, ami a 2015-ös 400 millió dollárhoz képest 25%-os növekedést jelent. Ez a becsület adat azonban csupán töredéke annak, ami olyan fontosabb sporteseményekből gyűlik össze, mint az európai vagy amerikai futball-, kosárlabda-, baseball-, vagy jégkorongligák mérkőzései, melyek bevételei 4 és 30 milliárd dollár között mozognak.
- Az európai foci 30 milliárd dolláros piacot jelent – Az európai foci bevétele várhatóan a 2016/2017-es szezonban fogja először elérni a 30 milliárd dollárt, ami a 2011-2012-es értékhez képest 8 milliárd dolláros, azaz összességében évi 7%-os növekedést jelent.
- Kasszasikerek a digitális média fényében – 2016-ban a mozibevételek az Egyesült Államokban és Kanadában várhatóan 3%-kal, körülbelül 10,6 milliárd dollárra csökkennek, ami hozzávetőlegesen 1,3 milliárd eladott mozijegyet jelent.
- Amerikai TV: Rogyadozik, de még áll – Az amerikai hagyományos televíziózás, a világ legnagyobb televíziós piaca, 2016-ra becsült 170 milliárd dolláros árbevétellel, legalább öt területen számíthat visszaesésre: kábeltévé-előfizetők száma; kábeltévé-előfizetések aránya a teljes lakosságszámhoz viszonyítva; átlagos havi televízió előfizetési díj; egyre több fogyasztó vált műholdra; élő és időeltolásos megtekintés a teljes lakosságra vetítve, különösen a 18 és 24 év közöttiek korcsoportjában.
Telekommunikáció
- A Gigabit Internet kor hajnala: Minden bit számít – A másodpercalapú (Gbit/s) gigabitinternet-kapcsolatok száma az év végére várhatóan tízmillióra ugrik. Ez tízszeres növekedést jelent, aminek 70%-át várhatóan a lakossági internetkapcsolatok teszik ki. A növekedő keresletet a bővülő elérhetőség és a csökkenő árak mozgatják. A becslések szerint 2020-tól körülbelül 600 millió előfizető használ majd gigabitalapú számlázást alkalmazó hálózatot, ami az internetet használó háztartások többségét jelenti.
- Használt okostelefonok: 17 milliárd dolláros piac – 2016-ban a felhasználók körülbelül 120 millió használt okostelefont fognak eladni vagy új telefon vásárlásához beszámíttatni, ami több mint 17 milliárd dolláros piacot jelent. Ez jelentős növekedés a 2015-ben 11 milliárd dollár értékben eladott 80 millió okostelefonhoz viszonyítva. A 2016-ban vásárolt prémium okostelefonok 10%-ának elavulás előtt várhatóan három vagy több tulajdonosa is lesz.
- Képmegosztás: Trilliók és egyre több – 2016-ban várhatóan 2,5 trillió fotót osztanak meg vagy tárolnak online, ami az előző évhez viszonyítva 15%-os növekedést jelent. E fotók több mint 90%-át nagy valószínűséggel okostelefonnal készítik, a többit digitális SLR-ekkel, kompakt kamerákkal, tabletekkel vagy laptopokkal. (Ez a becslés nem tartalmazza azt a sok trillió fényképet, melyek az eszközök memóriáin maradnak tárolva.)
- A mobil adatforgalom növekedése – A becslések szerint a fejlett országok piacain az okostelefon-használók körülbelül 26%-a nem fog hagyományos telefonhívást kezdeményezni. Ezek az „adatforgalom-használó” személyek nem hagytak fel a kommunikációval, csak inkább over-the-top üzenetküldő felületekkel (pl. WhatsApp, Line, Google Hangouts, Messenger), vagy hang- és videoátviteli szolgáltatásokkal váltják fel a hagyományos hanghívásokat.
- VoLTE / VoWiFi: Kapacitás, elérés és teljesítmény – 2016 végén világszerte 100 mobilszolgáltató fog legalább egy hangszolgáltatást kínálni szolgáltatási csomagjában, ez a duplája az előző évi, és hatszorosa a 2015 eleji értéknek. A tanulmány becslése szerint körülbelül 300 millió fogyasztó fog használni WiFi-n (VoWiFi) és/vagy LTE-n keresztüli hangszolgáltatást (VoLTE), ami kétszer annyi, mint év elején és ötször annyi, mint 2015 elején.
###
A Deloitte Global kiadásában immáron tizenötödik alkalommal megjelenő „TMT Előrejelzések” éves kiadvány a technológia, média és telekommunikáció területén megfigyelhető legfontosabb trendeket vizsgálja egy-másfél éves időtávban. A „TMT Előrejelzések” teljes változata a
www.deloitte.com/tmtpredictions címen érhető el.