Deloitte előrejelzés: jön a VR, rogyadozik a TV, még ne temessük a PC-t

forrás: Business Online, 2016. március 31. 11:53

A virtuális valóság (Virtual reality, vagy röviden: VR)  idén eléri az egymilliárd dolláros forgalmat; a világ 100 legnagyobb szoftvergyártójából több mint 80 várhatóan integrálni fog termékeibe olyan kognitív technológiákat, mint a gépi tanulás, a természetes nyelvfeldolgozás vagy a beszédfelismerés; a 18-24 évesek pedig az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek, mintsem helyettesítőinek látják – állapítja meg a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs Előrejelzések című kiadványának legfrissebb kiadása.

A Deloitte által évente összeállított „TMT Előrejelzések” 15. kiadása 2,5 milliós forgalmat jósol a VR (virtuális valóság) headsetek, 10 milliós forgalmat pedig az eladott játékapplikációk piacán. A kutatás szerint elsősorban a nagyobb játékrajongók fognak virtuális valóságra költeni, míg az alkalmi játékosok kevésbé. Ez azt jelenti, hogy bár minden okostelefon-tulajdonos ki tudja majd próbálni a VR egy változatát, a tekintélyes VR-bevételeket 2016-ban csupán pár tízmillió felhasználó fogja generálni. 
 
A Deloitte előrejelzése szerint a VR-technológia 2016-ban először éri el az évi 1 milliárd dolláros forgalmat, amiből 700 millió dollár a hardverértékesítésnek, a többi pedig a tartalomszolgáltatásnak tudható majd be.
 
„Habár a virtuális valóság 2016-ban fontos mérföldkőhöz érkezik, hosszú távon csak nehezen érheti el az okostelefonok, a PC-k vagy a tévékészülékek általános elterjedtségét. A virtuális valóságban való teljes elmerüléshez szükséges technológia fejlődésével párhuzamosan azonban kétségkívül elképzelhető, hogy a későbbiekben világszerte szélesebb körben fogják használni. Emellett jelentős növekedési tendenciát látunk a kognitív technológiák, például a számítógépes látás, a természetes nyelvfeldolgozás és a gépi tanulás piacán is. Idén 100 vállalati szoftver gyártóból 80 várhatóan forgalomba fog hozni kognitív technológiákat, szemben a tavalyi 64-gyel, ami 25%-os növekedést jelent. Mindez szabadjára eresztheti a Dolgok Internetében rejlő hatalmas potenciált, ami idővel átalakíthatja a számítástechnika ma ismert világát is. Annak ellenére, hogy a felhasználók kevesebb közvetlen figyelmet szentelnek a kognitív technológiáknak, mint a VR-fejlesztéseknek, a kognitív technológia hosszabb távon sokkal fontosabb lehet mind a vállalati, mind az egyéni felhasználók számára” – részletezte Antal Lajos, a Deloitte Zrt. kiberbiztonsági tanácsadás üzletágának vezetője Magyarországon és Közép-Európában. 
 
A jelentés arra is rámutat, hogy míg az Y-generáció az okostelefonok generációja, 2016-ban várhatóan a 18 és 24 év közöttiek alkotják majd a leginkább PC-párti korcsoportot. 
 
„A Deloitte által 13 fejlett országban végzett kutatás szerint 2015-ben a 18 és 24 év közötti lakosok átlagosan 85%-a fért hozzá laptophoz. Norvégia és Finnország kivételével ez az arány a vizsgált hat korcsoport közül egyértelműen ebben a korcsoportban volt a legmagasabb. Ez az adat is azt támasztja alá, hogy a 18-24 évesek az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek és nem helyettesítőinek látják, ami részben az alacsonyabb költségvonzatnak tudható be, részben pedig a PC-k nagy képernyőinek, illetve a billentyűzettel, egérrel vagy touchpaddel könnyedén megoldható adatbevitelnek. A technológiai vállalatoknak ezért nem szabad kizárólag csak a mobilpiacra és -fejlesztésekre koncentrálniuk” – hangsúlyozta Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója.
 
A Deloitte legfontosabb 2016-os előrejelzései a technológia, a média és a telekommunikáció terén:
 
Technológia

 

Média
 
Telekommunikáció
 
 
 
###
 
A Deloitte Global kiadásában immáron tizenötödik alkalommal megjelenő „TMT Előrejelzések” éves kiadvány a technológia, média és telekommunikáció területén megfigyelhető legfontosabb trendeket vizsgálja egy-másfél éves időtávban. A „TMT Előrejelzések” teljes változata a www.deloitte.com/tmtpredictions címen érhető el.