A magyarok közel háromnegyede tett már úgy, mintha értene valamilyen technológiai kifejezést. A wifi, az emoji, és a felhő tartozik a Magyarországon leggyakrabban félreértett szakszavak közé - derül ki a Samsung felméréséből.
A technológia legújabb vívmányai – így a VR headsetek, önjáró autók, vagy az okoshűtők – kétségtelenül lenyűgöző élményt kínálnak a felhasználóknak. A Samsung 18 európai országot érintő, 10 ezer megkérdezett bevonásával készült felmérése azonban arra is rámutat, hogy a fejlődés ütemének gyorsulása mellett az európai lakosok egyre nehezebben tartanak lépést a technológiai szaknyelv változásaival. A kutatás arra figyelmeztet, hogy bár az emberek lelkesednek a legújabb technológiák iránt, fennáll a veszélye annak, hogy a bonyolult szakkifejezések elijesztik a potenciális vásárlókat.
A magyarok is élvezik a digitális forradalmat: 53 százalékuk (európai átlag 52 százalék) saját bevallása szerint sokkal többet használja a modern technológia vívmányait, mint két évvel ezelőtt, sőt 8 százalékuk (európai átlag 13 százalék) egyenesen azt állítja: már nem is tudna élni nélkülük.
Az Európa-szerte 10 ezer megkérdezett több mint a fele válaszolta, hogy érdeklik az újkeletű technológiai megoldások, mint például a felhő alapú megosztás, vagy a Dolgok Internete (IoT). Meglepő ugyanakkor, hogy közel háromnegyedük (72 százalékuk) beismerte: gyakran csak tetteti, hogy érti a legújabb technológiai szakszavak pontos jelentését.
Amikor a technológiai kifejezésekről van szó a magyarok egy kicsit kevésbé magabiztosak az európai átlaghoz képest: a válaszadók 74 százaléka mondta, hogy gyakran tetteti, hogy ismeri ezeket a fogalmakat. Az indoklás persze érthető: szeretnék elkerülni, hogy butának vagy tájékozatlannak tűnjenek a partnerük, a barátaik vagy épp a kollégáik előtt.
Hogy mennyire komoly problémáról van szó, arra egy másik adat mutatott rá: a magyarok negyede állítja, hogy a bonyolult kifejezések elriasztják őket egy-egy termék használatától. 40 százalékuk vallotta, hogy legalább egy olyan készüléke van, amelyik többet tud annál, mint amire szüksége van.
„A kutatásunkból kiderül, hogy a mai technológia által használt szaknyelv számos fogyasztónak gondot jelenthet. A Samsung Electronics éppen ezért jelentős erőfeszítéseket tesz ennek megszüntetése érdekében: törekszünk az általunk használt nyelvezet egyszerűsítésére, és Európa-szerte 400 000 fiatal számára biztosítunk lehetőséget a digitális ismereteik kibővítésére. Magyarországon mindemellett még a Smart School programunkkal is hozzájárulunk a digitális tudás növeléséhez” – nyilatkozta Törökné Nagy Monika, a Samsung Electronics délkelet-európai régiójának marketing igazgatója.
„Ahogy a mobil, digitális és TV technológia határai egyre kijjebb tolódnak, úgy az iparágnak már nem csak arról kell gondoskodnia, hogy a technológia előnyei mindenki számára elérhetővé váljanak, hanem arról is, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik nem mozognak olyan magabiztosan például a felhő alapú megosztás vagy a Dolgok Internetének világában. Minden felhasználónk fontos számunkra, ezért is fordítunk kiemelt figyelmet arra, hogy valóban okos, egyszerű és fogyasztóbarát termékeket gyártsunk, amelyek biztonságosan és könnyen használhatóak. Ezen túlmenően a szakértőkből álló ügyfélszolgálati csapatunk online, viszonteladói partnereinknél pedig személyesen is az ügyfeleink rendelkezésére áll” – tette hozzá Törökné Nagy Monika.
A felmérést a Samsung Electronics Europe 18 európai országban, több mint 10 ezer ember részvételével készítette el azzal a céllal, hogy megvizsgálja, miként változik a technológiához fűződő viszonyunk. Az eredményt látva a vállalat összeállított egy praktikus kiadványt “The Plain Tech Guide” (Tech Útmutató) címmel, amelyben elmagyarázza a legújabb kifejezések jelentését, és bemutatja, hogy azok miként segítik életünket.
A Samsung célja, hogy Európa-szerte 400 000 fiatalt segítsen az emelt szintű digitális tudás elsajátításában. Ezt a célt szolgálják a Samsung Smart Classroom és a Tech Institutes programjai, amelyek Magyarországon Samsung Smart School és Samsung Smart Academy néven futnak nagy sikerrel. A Smart School projekt keretében a Samsung a legmodernebb technikai újdonságokkal szereli fel általános iskolák tantermeit, így ezek az eszközök az oktatás mindennapos részévé válnak. Magyarországon ma már négy oktatási intézményben működnek ilyen tantermek. Egy korábbi felmérésből* kiderült, hogy a programban részt vevő diákok 95 százaléka jobban élvezte az órát és könnyebb volt számára a tanulás tableteken, és 72 százalékuk érezte úgy, hogy a társaival való közös munka is egyszerűbb és hatékonyabb volt így. A Samsung Smart Academy pedig egy 3 hónapos, felnőttek számára meghirdetett akkreditált tanfolyam, amely során a digitális eszközök használatát sajátíthatják el a résztvevők, ezzel segítve a munkahelyi elhelyezkedésüket.
A magyarok imádják az emojikat, de még sokan nem tudják, mi a wifi
Miközben a technológiai nyelvezet folyamatosan fejlődik, mi egyre szívesebben választunk vizuális módszereket a gondolataink és az érzelmeink kifejezésére. Az emojik, vagy hangulatjelek lényegében már egy új nemzetközi nyelvet alkotnak. A Samsung kutatásából ugyanakkor fény derült arra, hogy a legtöbb embernek gondot okoz megfejteni, mit is jelentenek tulajdonképpen ezek az új karakterek. A magyarok 19 százaléka bevallotta: előfordult már, hogy úgy tett, mintha többet tudna az emojikról, mint valójában.
Ennél is érdekesebb, hogy habár egy gyakran használt kifejezésről van szó, minden ötödik magyar számára még mindig nem tiszta, mi is pontosan a wifi.
A leghasznosabb appok
A kutatás kitért arra is, az európaiak mely applikációkat tartják a leghasznosabbnak. A kontinensen élők életére a térképes alkalmazások vannak a legnagyobb hatással, ezek azok, amelyek leginkább megkönnyítik az emberek mindennapjait. A megkérdezettek 66 százaléka tartotta a térképes applikációkat a leghasznosabbnak, ezeket követik az időjárással kapcsolatos alkalmazások 56 százalékkal, és a telefonba épített fényképezők alkalmazásai 51 százalékkal.
Ahogy Törökné Nagy Monika, a Samsung Electronics délkelet-európai régiójának marketing igazgatója hozzátette: „Inspiráló látni, hogy az európaiak eddig sosem látott módon használják ki a technológia adta lehetőségeket. Örömmel tölt el, hogy az emberek 55 százaléka izgatottan várja az olyan legújabb innovatív készülékeinket, mint a Galaxy S7 és Galaxy S7 edge. Az eladási számok bizonyítják, hogy több tízezer magyar csatlakozott hozzánk, amikor azt mondtuk a legújabb csúcskészülékeink kapcsán: „felejtsd el, amit a telefonról gondoltál!” A Samsungnál folyamatosan arra törekszünk, hogy a lehető legszebb, leghasznosabb és leginkább felhasználóbarát megoldásokat alkossuk meg. A kutatás eredményei emlékeztetnek minket arra, hogy sosem szabad hagyni, hogy egy komplex technikai nyelv az innováció és a haladás útjába álljon.”
ÉRTELMEZŐ TECH-SZÓTÁR: az öt leggyakrabban félreértett technológiai kifejezés magyarázata