A Fehér Házból a Rózsaszín Házba

Wesselényi Andrea, 2000. október 22. 23:14
Free Agent Nation - egy forró téma, egy elsöprő gyorsasággal terjedő mozgalom, egy website és egy készülőben lévő sikerkönyv címe is egyben. A várható sikerre pedig garancia a szerző, aki amellett, hogy Amerikában a téma egyik legismertebb guruja, évek óta kutatja az új típusú gazdaság új típusú munkavállalóinak szokásait, igényeinek és életének változásait.
Nem másról van szó, mint az információs kor hatásainak köszönhetően felgyorsult tempóban terjedő szabadúszó-mozgalomról, az amerikai munkavállalók egyre nagyobb hányadának független vállalkozóvá válásáról. Dan Pink élete is gyökeresen megváltozott, amikor az alkalmazotti létből átnyargalt a szabadúszóvilágba. Nyilvánvalóan személyes meggyőződésének, kitűnő írás- és előadókészségének köszönheti, hogy a "free agent" mozgalom szószólójává vált Amerikában. Volt szerencsém egy előadását személyesen is végighallgatni, hiszen meghívott előadóként részt vett a londoni Telework 2000 konferencián. A konferencia legszórakoztatóbb, leginkább magával ragadó előadója volt, az egyetlen, aki prezentációját PowerPoint-diaképek mellőzésével (és azok kigúnyolásával) tartotta, s így is képes volt arra, hogy mindvégig lekösse, szórakoztassa hallgatóságát.

Elgondolkodtató volt hallani érvelését, amely szerint a XXI. században a szervezetek élete rövidebb, egy egyén jól felépített karrierje viszont hosszabban tartó lehet. Saját képességeinkre, tudásunkra és a felhalmozott referenciákra kell építkeznünk, miközben a szervezetek, vállalatok jönnek, csúcsra jutnak, majd eltűnnek körülöttünk (erre kiváló például szolgált a Netscape-sztori).

Dan Pink karrierje felfelé ívelt, utolsó fix állását nem rosszabb helyen, mint a Fehér Házban töltötte be. 1995 és 1997 között ő fogalmazta Al Gore alelnök beszédeit.

Erre az időszakra így emlékezett vissza Pink:

"Látszólag kitűnő pozícióm volt, biztos fizetéssel, ranggal, kiváltságokkal, sokan irigyeltek érte, mindenki igyekezett a közelembe férkőzni. Valójában egy idő után nyomorultul éreztem magam ebben a szerepben. Ráadásul a napi 10-15 óra munka, a hétvégi túlórázások és az állandó stressz mellett alig volt alkalmam arra, hogy nyugodtan együtt legyek a családommal. Egy napon aztán úgy döntöttem, otthagyom Fehér Házat, és ekkor átköltöztem a Rózsaszín Házba.

Önállósodásának kezdeteként alapította meg a Fast Companyt, és ráérezve egy erősödő trendre, rávetette magát a szabadúszópiacra. Saját tapasztalataiból kiindulva kezdett hozzá a jelenség kutatásához, és első cikkeinek sikere nyomán sorra kapta a megbízásokat; rendszeresen írt a témáról a New York Timestól a Washington Monthlyig több, nagy példányszámú lapnak, magazinnak. Dan Pink az elmúlt két év alatt több száz, szabadúszókat és külsősöket foglalkoztató céget interjúvolt meg egy intenzív és tudatos egyéni kutatómunka során. Az interjúkból összeállt anyagot a "Free Agent Nation - avagy hogyan változtatják meg életünket Amerika új független dolgozói" című könyvben készül megjelentetni.

Reális becslések szerint a szabadúszók tábora Amerikában ma már mintegy 30 millióra tehető, beleértve a függetlenné vált egyéni vállalkozók mellett a mellékállásban megbízásokat vállaló egyéneket is. Az új munkavállalói kategóriára egyébként már számos új kifejezés született. Megpróbálva lefordítani a témában gazdagodó amerikai szlenget, a free agentnek számos szinonimája lehet: szabadúszó, guru, szólista, portfóliómunkás, egyéni vállalkozó, szerződő, független szakértő, mikrovállalkozó, külsős, vándormadár, szellemi szabad, kölcsönözhető fegyver, stoppos stb.

Dan Pink weblapján is erre az egy témára fókuszál. A www.FreeAgentNation.com deklarált célja a szabadúszó-mozgalommal kapcsolatos információk megosztása. Online kérdőíven keresztül gyűjt további hasznos adalékokat az arra járó szabadúszók szokásairól, igényeiről, ígérve, hogy az online felmérés eredményét is közzéteszi a készülő anyagban.

Saját honlapján, illetve a napilapokon és magazinokban közölt publikációk, interjúk mellett Dan Pink rendszeres cikkíróként és rovatvezetőként hozzájárul két új típusú munkaközvetítő, a FreeAgent.com és a Guru.com állandó tartalomfejlesztéséhez is; tanácsaival a megbízásos alapon munkát keresőket segíti.

A szabadúszó-mozgalom erősödésének jelei azok a start-up cégek is, amelyek e növekvő méretű célcsoportra számítva születtek az interneten. Egyetlen év alatt alig követhető módon szinte egy időben bukkantak fel az új típusú online munkaközvetítők, amelyek segítségével nem az állást keresők és kínálók, hanem a projekt alapú megbízásokat ajánló cégek és független szabadúszók találhatnak egymásra. Csak néhány név a nagyobb fejlesztések közül: eWork, SmarterWork, FreelancersNet, SkillsVillage, WorkExchange, Ants.com, Elance, Guru.com, Career Flex, TalentX. Cikkünk folytatásaként e szolgáltatások működésébe, a projekt alapú megbízások közvetítésébe, az online munkaszerzés és portfólióépítés világába pillantunk be.