A termékek az internetre költöznek, majd vissza a boltokba

Vén Márton Vén Márton, 2000. október 23. 15:44
Az utóbbi években egyre élesebben különülnek el azok a vásárlói csoportok, akik egy terméket hagyományosan a boltban, vagy az interneten vásárolnak meg. Van azonban olyan helyzet is, amikor a két módszert érdemes ötvözni.
Amerikában az elmúlt években minden jelentősebb kiskereskedő cég létrehozta internet áruházát, amelyben a hagyományos boltoknál jóval nagyobb termékválasztékot kínál. Az online boltok katalógusainak feltöltésére óriási pénzeket költöttek, így végül olyan bőséges termékinformációkat tartalmazó katalógusok készültek el, amelyet a vásárlók szívesen használtak.

Amerika egyik legnagyobb irodai eszközöket árusító bolthálózata, a Staples gondolt rá először, hogy ezek az elektronikus katalógusok a cég boltjaiban is kitűnően használhatók lennének. Mivel a kisebb boltok a Staples teljes termékkínálatának csupán töredékét tartalmazták, a vásárlók által már megismert internetes katalógus nagy segítséget nyújthatott abban, hogy minden boltban a teljes árukészlet értékesíthető legyen.

A Staples idén többezer kisebb boltjába állított be internetes terminálokat, amelyeken a cég online áruházában böngészhetnek a vásárlók, így akár a lokális árukészletnél tízszer több termék közül választhatnak.

Az ötlet különösen érdekes lehet itthon is, hiszen Magyarországon legtöbbször csak a fővárosban és a megyeszékhelyeken található boltok kínálnak jelentősebb árukészletet, a kisebb vidéki városokban és falvakban lehetetlenség hozzájutni gyakran alapvető termékekhez.

A lehetőséget alátámasztja, hogy vidéken az internet hozzáféréssel rendelkezők száma is alacsonyabb, így otthonról nem tudják igénybe venni az online boltok előnyeit. Ha azonban a vidéken lakók az internetes megrendelést olyan helyi boltokban intézhetnék, amelyek iránt bizalmuk van, a helyi eladók segíteni tudnak az elektronikus katalógus használatában, a megrendelés kifizetését helyben elintézhetik, úgy a rendszer sikere valószínű lenne.

A kereskedők nagyrészének azonban egyáltalán nincsenek vidéken boltjaik, ám megoldás az ő számukra is lehet, ha szövetkeznek egy olyan kiskereskedelmi hálózattal termékeik lokális-elektronikus továbbértékesítésére, amely vidéken jelentős lefedettséggel bír.

A legkiemelkedőbb ilyen kereskedőcég Magyarországon a Coop, amely kétezer helyen található meg az országban, főként vidéken. Amennyiben ez a rendelési forma itthon is gyökeret ver, a Coop-hoz hasonló kereskedőkenk nagy jövője lehet a vidéki hálózattal nem rendelkező cégek viszonteladó partnereként. Ilyen lokális terminálokkal ugyanis bármilyen termék forgalmazható, a könyvek, elektronikai, lakásfelszerelési cikkek csak néhány termékcsoport azok közül, amelyek kínálata vidéken csak nyomokban érhetők el.

Bár ez a rendszer csak ideiglenes, mégis jónéhány évre (talán évtizedre) jelenthet megoldást, hiszen az olcsó otthoni internet hozzáférés elterjedésére, de leginkább az online rendelés, mint kereskedelmi forma megszokottá válására még nagyon sokat kell várnunk.