Az AT&T korábbi történetének legnagyobb jelentőségű "átlényegülése" 1984-ben következett be, amikor a trösztellenes törvény alapján elrendelték a telefonszolgáltató mammutvállalat feldarabolását: az AT&T "csak" a távolsági telefonszolgáltatást tarthatta meg magának, a helyi telefonszolgáltatásra pedig regionális Bell utódvállalatokat ("baby-Bell" cégeket) hoztak létre. A mostani "osztódással szaporodást" az AT&T két év alatt akarja megvalósítani.
Az AT&T feldarabolása lényegében C. Michael Armstrong vezérigazgató eddigi stratégiájának teljes csődjét bizonyítja. Armstrong az elmúlt évben - összesen mintegy száz milliárd dollár értékben -sorra vásárolt fel kábel- és mobilvállalatokat, hogy nagy sávszélességű hang-, kép- és adatáramoltató behemótvállalatot tudjon kialakítani. Miután azonban a távolsági telefonszolgáltatásban az egymással versengő szolgáltatók hallatlanul lenyomták az árakat, az új üzletágak nem voltak képesek arra, hogy lépést tartsanak a veszteségek pótlásával. Az AT&T január óta 70 milliárd dollárt veszített értékéből a tőzsdén.
A mostani döntés lényegében arra hivatott, hogy az AT&T-ből leválasztandó üzletágak - vagyis a kábel- és a mobilüzlet - megszabaduljanak a pótlólagos tőkeforrások keresése során eddig tapasztalt azon nehézségtől, ami abból fakadt, hogy az AT&T-t mindenki "alapvetően" távolsági telefonszolgáltatónak tekintette.
A kommunikációs iparág egyik szakértője szerint az AT&T várhatólag a távolsági telefonszolgáltatásban megpróbál majd árakat emelni, és igyekszik jobban élni azzal a helyzeti előnyével, hogy saját maga hatalmas vonalkapacitás fölött rendelkezik. Az eddigiek során főként olyan kisebb telefonszolgáltató vetélytársak ellenében veszített teret, amelyek csak bérelnek vonalakat, maguk nem rendelkeznek kiterjedt hálózattal.
Az üzleti és az egyéni fogyasztói telefonszolgáltatás üzletágának - nem teljes leválasztást eredményező, de azért az elkülönített részvényjegyzés lehetőségét megteremtő - elhatárolása megadja majd a befektetőknek azt a lehetőséget, hogy válasszanak: az üzleti, avagy az egyéni fogyasztói ágazatba akarnak-e invesztálni. Vagyis az AT&T igyekszik megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy a piac pontosabban kijelölje, mely üzletágának van, és melyiknek nincs nagy jövője.