Ma már úgy is tudjuk szabályozni az otthonunk hőmérsékletét, hogy közben az irodában tartózkodunk. Az autó képes a navigációt a garázsban is frissíteni. A reggeli bögre teát úgy is fel tudjuk melegíteni, hogy közben még az ágyban vagyunk. Mindez az IoT (Internet of Things) és a Big Data konvergenciájának köszönhető.
De ez a történetnek csak az egyik része. Manapság a vállalkozásoknak hatalmas lehetőség van a kezükben arra, hogy működésüket hatékonyabbá, produktívabbá és áramvonalasabbá tegyék. Ha a Big Datát összekötjük az érzékelőkkel, akkor a vállalatok valósidejű információt kaphatnak arról, mi is történik, sőt, ami még fontosabb, hogy hol történik – ahelyett, hogy próbálnák megjósolni azt, hogy vajon mi is fog történni.
Az IoT mára álomból valósággá vált. A Gartner elemzése szerint az IoT 26 milliárd eszközt foglal majd magába 2020-ra, míg ez a szám 2009-ben mindössze 900 millió volt. Az az ötlet, hogy a Big Data információit kössük össze az IoT-vel, nem csak a fogyasztók életét változtathatja meg, hanem az üzleti világot is. A vállalatok, amelyek érzékelőket kapcsolnak a különféle technológiákhoz, a továbbiakban nem csupán becslésekre lesznek képesek, hanem távolról tudják monitorozni folyamataikat és okosabb megoldást tudnak adni a problémákra.
Éppúgy, ahogy a közösségi média létrehozta az információfolyamokat, az IoT a folyamatos adatáramlást hozza létre. Ennek a folyamatosságnak az elsődleges haszna, hogy a szervezetek trendeket és mintázatokat határozhatnak meg, és valós időben képesek a folyamatokon változtatni. Például, ha érzékelőt helyezünk el az ajtón, akkor az valósidejű információt ad arról, hogy a szobát milyen gyakran használják. Vagy, ha érzékelőt teszünk az üzemben egy gépre, akkor monitorozhatjuk, hogy az mennyire melegszik fel működése alatt. Az információk és a tapasztalatok a feldolgozás során időről időre összegződnek, így nagyon pontos képet kaphatunk a tényleges folyamatokról. Amennyiben helyesen elemezzük ezeket az adatokat, a vállalatok hatékonyabbak lehetnek az erőforrások allokációját illetően, és biztosíthatják befektetéseik megtérülését.
A digitális korban, ahol egyre erősebb a verseny, apró részletek nagy különbséget eredményezhetnek. Egy ilyen környezetben a Big Data-ból kinyert megfelelő információ által támogatott magatartás-változás jelentheti a különbséget a fennmaradás vagy a bukás között. A University of Oxford Saïd Business School tanulmánya alapján a pénzügyi intézetek 71%-a véli úgy, hogy a Big Data igazi versenyelőnyt jelenthet – míg két évvel ezelőtt mindössze 36%-uk vélte így.
Nagy Adat, nagy Változás
A Big Data kétség kívül nagy hatással van az üzleti világra. Az IoT sikerét meghatározó három legfontosabb tényező, a szabályozás, a fogyasztó érdeklődése és azok alkalmazása az üzleti világban. Az üzleti életben alkalmazva az IoT megmondja, hogy mely üzleti folyamatok nem működnek, vagy azt, hogy hol lassul le az információáramlás, hol nincs megfelelő információ védelem a folyamat során. Ez azt jelenti, hogy a Big Data arra is használható, hogy figyelmeztesse a vállalatot, ha a termékét vagy szolgáltatását veszély fenyegeti. És ez azért fontos, mert a korai felismerés lehetővé teszi, hogy még azelőtt elejét vegyük a problémának, mielőtt tényleg nagyobb baj lenne.
A vezető IoT szereplőknek szorosan együtt kell működniük a vállalkozásokkal, hogy minél jobban megértsék, a vállalkozásoknak pontosan mire van szükségük, hogy ezáltal a leginkább megfelelő technológiát kínálhassák. Amikor döntenünk kell arról, hogy melyik folyamatot elemezzük, akkor általános szabályként elmondható, hogy minél nagyobb a bizonytalanság a kimenetelnél, annál nagyobb a várható költség- és hatékonyságjavulás. A vállalatoknak meg kell találniuk a legjobb elemzési platformot és eszközt, amely lehetővé teszi számukra, hogy hozzájussanak a szükséges adatokhoz, elemezhessék azok tartalmát, majd gyorsan intézkedhessenek is. Azonban amíg a rendelkezésre álló választék bőségesnek tűnik, igazából korlátozott azoknak a rendszereknek a száma, amelyek megfelelnek az IoT követelményeinek.
Ha az információ-kezelést IoT analitikai eszköz végzi, az javíthatja a szolgáltatásokat az adatok áramlási útvonalának, tárolásának és elemzésének felfedése által. A Lexmark MPS Process Analytics egy olyan szolgáltatás, amely adatelemzéssel és helymeghatározó szolgáltatással azonosítja a javítandó területeket az adott vállalat dokumentumkezelési folyamataiban. A nyomtatóhasználati szokások adatait összegyűjtve és elemezve az alkalmazás képes azonosítani a szokatlan magatartást, elemezni ennek jelentőségét, valamint meghatározni, hogy a vállalat miként tudja erre a leghatékonyabb választ kidolgozni. Ezt követően a Lexmark konzulensei feltérképezik a vonatkozó üzleti folyamatokat és megoldásokat javasolnak a folyamatok áramvonalasítására, a variancia csökkentésére.
Az adatok elemzésével a vállalatok javíthatják folyamataikat, áramvonalasabbá tehetik a munkafolyamatokat, így nagyobb hatékonyság érhető el. Ebben az értelemben a Big Data folyamatosan fejlődik. Már nem csak a megszerzett adatok mennyiségéről van szó, sokkal inkább arról, hogy azokat képes legyen a rendszer összevetni más információkkal, amely így számottevő eredményekhez vezethet. Ha olyan technológiákkal kombináljuk, mint az IoT, a Big Data képes minimalizálni a gyenge hatékonyságot és maximalizálni a megtérülést. Az IoT és a Big Data összekapcsolása segít megérteni azt, hogy mi az, ami egy adott munkahelyen ténylegesen működik.
Tények és számok
Lexmark MPS – Managed Print Services
Lexmark Predictive Service
Lexmark MPS Process Analytics