A végzős hallgatók ötöde külföldre menne dolgozni, míg az itthon maradók töredéke vállalna vidéken munkát – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Karrierterv kutatásából.
A megkérdezett egyetemisták többsége a saját vállalkozás létrehozását tartja a legvonzóbb jövőképnek. A tanulók számára az életben a legfontosabb értékeknek a jó anyagi körülmények, a családi élet, a szakmai karrier és megbecsültség számítanak. A tanulmányaik előrehaladtával Budapest népszerűsége egyre növekszik, a külföldi munkalehetőségek pedig egyre kevésbé vonzók a hallgatók körében.
Az alapszakon végzős hallgatók 22 százaléka tervezi, hogy a diploma után külföldön vállal munkát, míg 73 százalékuk Budapesten kezdené meg karrierjét a METU Karrierterv kutatása szerint. A felmérés évente vizsgálja az intézményben 2014-ben, BA szakon elsősként kezdett nappalis aktív hallgatók karrierrel kapcsolatos elvárásait és terveit.
A saját vállalkozás vonzóbb, mint a multi
A most harmadéves hallgatók egyharmada (38 százalék) már az alapképzés első évében dolgozott, idén ez az arány 65 százalék közelébe emelkedett. Amellett, hogy a hallgatók egyre nagyobb arányban vállalnak munkát a képzés előrehaladtával, a fiatalok munkával töltött ideje is hosszabbodik. Míg 2014-ben az átlagos heti munkaidő 17,6 óra volt, ez 2015-re 20,1 órára, 2016-ra pedig már 24,8 órára növekedett.
Változatlanok ugyanakkor a saját vállalkozás létrehozásával kapcsolatos tervek, a hallgatók számára a 2014-es első kutatás óta továbbra is ez a legvonzóbb jövőkép. Az elmúlt évek alatt az évfolyam tagjai szerint a második legnépszerűbb munkahellyé a kis- és középvállalkozások váltak, megelőzve a multinacionális cégeket.
„Az oktatási intézményeknek innovatív megoldásokkal kell előállniuk annak érdekében, hogy megfeleljenek a hallgatók egyre növekvő elvárásainak. A METU a felmerülő igényekre a Metropolitan Startup Programmal válaszolt, amelynek keretében az egyetem bármely aktív hallgatója üzleti tervvel pályázhat a támogatásra. A legutóbbi díjazottak között található Gottlieb Réka, aki saját, kiegészítőkkel és ékszerekkel foglalkozó márkáját építette fel, illetve Tóth Lambert, a Nemundir szerepjáték megalkotója. Ugyancsak a piaci trendekhez igazodva hozta létre a METU a kis-és középvállalkozás specializációt a Gazdálkodási és menedzsment, valamint a Kereskedelem és marketing alapszakokon, ami a KKV-szektor specialitásaira készíti fel a hallgatókat..” – mondta Major Szilvia, a Metropolitan KarrierCentrumának vezetője.
A végzősök Budapesten dolgoznának
A Karrierterv kutatás nyomán az is kiderült, hogy a képzés három éve alatt folyamatosan nőtt a fővárosban elhelyezkedést tervezők aránya, míg a külföldi munkavállalás iránt érdeklődők száma látványosan csökkent. Az akkor elsős évfolyam több mint harmada külföldön kezdte volna meg karrierjét 2014-ben, és csupán az egyetemisták 57 százaléka tervezett Budapesten munkába állni. Idén mindössze a hallgatók 5 százaléka képzeli el vidéken a karrierjét.
Mi van a diploma mögött?
A METU hallgatóinak diplomaszerzéssel kapcsolatos legfontosabb várakozásai között az első helyen a tudás, a műveltség megszerzése szerepel, míg a magas jövedelem csupán a második helyet foglalta el. A diplomával szembeni legfőbb elvárás emellett a vezetői pozíció betöltésének lehetősége és a munkanélküliség elkerülése. Változatlan ugyanakkor, hogy a válaszadó hallgatók 2014 és 2016 között is a legfontosabb értékként a jó anyagi körülményeket, a családi életet, a szakmai karriert és a szakmai megbecsültséget jelölték meg.
„A Karrierterv kutatás célja, hogy reális képet adjon az aktív hallgatók munkaerő-piaci elvárásairól, és folyamatosan monitorozza a képzés alatt bekövetkező változásokat. A kérdőívben az egyetemisták a Metropolitan Egyetemmel kapcsolatban a következő pozitívumokat említették leggyakrabban: gyakorlatias oktatás és a képzés színvonala, továbbá a hallgatók az elismert, szakmabeli oktatókat, illetve a fejlődő, modern, innovatív és fiatalos hozzáállást értékelték a leginkább” – hangsúlyozta a szakértő.
Elindult a keresztféléves felvételi időszak
A keresztféléves felvételi időszak október 15. és november 15. között zajlik, így nem kell jövő szeptemberig várnia azoknak, akik idén nem kezdték meg tanulmányaikat az intézményben. November 3-án a METU a kommunikáció, turizmus és üzleti képzéseit nyílt nap keretén belül mutatja be az érdeklődőknek.