2005 óta először csökkent a dolgozói elkötelezettség, a munkavállalók magabiztosabbak lettek és könnyeben váltanak, mint korábban – ez derül ki az AON Hewitt Legjobb Munkahely Program kutatásából.
A 91 hazai cég 44 ezer munkavállalójával végzett felmérése alapján a vállalat 16. alkalommal adta át az Aon Legjobb Munkahely Díjat. Az idei 10 győztes vállalat a gyógyszeripar, a kereskedelem, valamint az IT és a telekommunikációs szektor képviselői közül került ki. A legjobbakat az erős dolgozói elkötelezettségen kívül a vonzó munkáltatói márka, a felsővezetés őszinte kommunikációja és a kollégáknak biztosított ígéretes jövőkép különbözteti meg az átlagtól.
Magabiztosabbak és kritikusabbak a munkavállalók
Az elmúlt 5 év adatai alapján egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 61%-a elkötelezett a cége felé. Ők azok a munkavállalók, akik szívesen ajánlják a munkahelyüket másoknak, nem terveznek állást változtatni és elváráson felül teljesítenek a vállalat céljai érdekében. Bár ez meghaladja mind az európai (55%), mind a globális szintet, mégis csökkenő tendenciát mutat. Idén először ugyanis megfordult a sokéves trend.
„A dolgozók a felmérés szerint 2016-ban már sokkal határozottabbak, magabiztosabbak lettek a munkahely váltást illetően – mondta Venesz-Kormos Judit, az Aon Hewitt Elkötelezettség üzletág vezetője. Ez azt jelenti, hogy a munkavállalók határozottabbak abban, hogy könnyebben találnának munkát, mint egy évvel korábban. Idén a kollégák 48%-a úgy nyilatkozott, hogy nem fél kimenni a munkaerő-piacra. Ez jelentős emelkedés a korábbi évekhez képest. Ezzel párhuzamosan gyengült a kötődés a jelenlegi munkahelyükhöz, 38%-uknak egyáltalán nem okoz lelki válságot a váltás.”
Csökkent az elégedettség mind az erkölcsi mind az anyagi elismerés tekintetében az átlagos magyar munkahelyen dolgozóknál. Mindössze 40%-uk ért egyet azzal, hogy az elvégzett munkájuk és felelősségük arányos a fizetésükkel és úgy látják, hogy a környezet, amiben dolgoznak és a munkavégzéshez biztosított felszereléseik is kevésbé támogatják a hatékonyságukat.
Az átlag magyar vállatok dolgozói egyre kritikusabbak. A munkaerőpiacon kevésbé tudnak vonzóak lenni a rátermett jelöltek számára, a korábbi évekhez képest nehezebben tudják elérni, megtartani és ösztönözni a tehetségeket és a jó munkaerőt.
A legjobb munkahelyek tovább erősítik pozíciójukat
Az Aon Hewitt humánerőforrás-tanácsadó vállalat 16. alkalommal készítette el a Legjobb Munkahely Programjának keretében a dolgozói elkötelezettséget vizsgáló kutatását. Idén 91 cég 44 000 munkavállalója válaszolt a kérdésekre. A felmérés azokra a mutatókra koncentrál, amelyek a munkavállalói elkötelezettséget és a kulcsfontosságú folyamatokkal való elégedettséget – például a karrier, szakmai fejlődés lehetősége, a közvetlen- és felsővezetésbe vetett bizalom - nézi.
„Ma már a vállalatok többsége felismerte, hogy üzleti sikerességének egyik alapköve a munkatársak elkötelezettsége. A Legjobb Munkahelyeken mért magas dolgozói elkötelezettség az üzleti mutatószámok alakulásán is látszik. Ezek a vállalatok magasabb pénzügyi eredményre képesek a bennük rejlő potenciálhoz képest, ügyfeleik elégedettsége és ajánlási valószínűsége magasabb, valamint jobbak a tehetséges munkatársaik megtartásában, a felsővezetés megítélésben és a teljesítményarányos ösztönzésben az átlagos elkötelezettségű vállalatokhoz képest” - mondja Köcse Bálint, a Legjobb Munkahely Program projektvezetője.
A hazai vállalatok 3 méretkategóriában nyerhették el az Aon Legjobb Munkahely címet. Idén a gyógyszeripar, a kereskedelem, valamint az IT és telekommunikáció területén működő cégek kaptak elismerést.
A 250 fő alatti kategóriában Aon Legjobb Munkahelyek:
A 250 és 1000 fő közötti cégek legjobbjai:
Az 1000 főnél többet foglalkoztató cégek:
A legjobb munkahelyek 25-30 százalékponttal eredményesebbek a magyar átlagnál. A legnagyobb különbség az, hogy hogyan vélekednek a saját vállalatuk tehetségvonzó képességéről. Míg a legjobbaknál a megkérdezettek 72%-a vallja, hogy a tehetségeket könnyebben megszerzik és a nyitott pozíciók betöltése nem jelent számukra gondot, addig az átlagnak mindössze 43%-a mondhatja el magáról ugyanezt. A Legjobb Munkahelyek a felsővezetést is sokkal pozitívabban értékelik. 84%-uk ért egyet azzal, hogy a felsővezetők eredményesen vezetik a vállalatot és az embert tekintik a legértékesebb erőforrásnak. Ezek a cégek jobban elismerik a kiemelkedő teljesítményt, a munkavállalók úgy vélekednek, hogy a teljesítményük közvetlen hatással van a javadalmazásukra, tehát ha jobban dolgoznak, többet is keresnek. Elégedettebbek azzal is, hogy fizetésük mennyire van arányban a munkájukkal és a rájuk bízott felelősséggel. A vállalatot vonzó munkáltatóként értékelik és pozitívabban ítélik meg a munkaerőpiacon betöltött szerepét is.
“Az Aon Legjobb Munkahely Programban azok a vállalatok vesznek részt, akik már felismerték, hogy az Employer Branding, vagyis a munkáltatói márkaépítés nem a külső kommunikációnk javításáról szól, hanem a falakon belül kezdődik – mondta Uzsák Éva Virág, az Aon Hewitt Innováció és PR vezetője. Kemény munkával nap, mint nap tesznek azért, hogy munkatársaikat elkötelezetté tegyék. A Legjobb Munkahely cím hozzájárul az elkötelezett kollégák büszkeségének növeléséhez és egyértelműen megkülönböztet a piacon. Azt hitelesíti a külvilág felé, hogy a vonzó ígéretek nem csupán szavak, hanem a mindennapok során beváltásra is kerülnek.”
A legjobb munkahelyek az átlaggal ellentétben folyamatos növekedést tudnak felmutatni, a dolgozók 85%-a elkötelezett a cég felé és azt vallja, hogy mindent megtesz azért, hogy a lehető legjobban teljesítsen.