Így spórolhatna milliárdokat a magyar közigazgatás

forrás: Prím Online, 2016. december 2. 15:05

Észtország a GDP 2%-át - a 2015-ös észt GDP adatok alapján nagyjából 400 millió euró - takarítja meg évente az elektronikus közigazgatással. A digitalizáció kiterjesztése a magyar hivatalokban ma már jogilag és technológiailag sem utópia.

Az iratok kinyomtatását, a papíralapú és személyes ügyintézést döntően a kézzel történő aláírás teszi csupán szükségessé, miközben az elektronikus hitelesítés mindezt biztonságosan kiválthatja: számítógépen, okostelefonon, táblagépen írhatunk alá dokumentumokat teljes jogi bizonyító erővel. 

 

Tízszer több ügyet lehet intézni Észtországban digitálisan, mint Magyarországon

Az észtek a kétezres évek elején indították el a közigazgatás digitalizálását és mára minden állampolgárral kizárólag digitálisan kommunikálnak. „Bár az elmúlt években a magyar közigazgatás digitalizációja is felgyorsult még csak az alagút elejét látni a fejlesztések terén. Míg a magyarorszag.hu-n keresztül nagyjából háromszáz ügyet lehet elintézni digitálisan, az észt kormányportálon háromezret. A különbség fő oka, hogy nagyon magas a papíralapú ügymenetet igénylő folyamatok aránya a hazai közigazgatásban. A megoldás az elektronikus iratkezelés kiterjesztése lehet, melynek alapeleme a megfelelő elektronikus aláírási technológiák alkalmazása. Ebben nagy szerepe lehetne az új e-igazolványnak is.” – mondta el Almási János az elektronikus aláírások gyakorlati alkalmazásával foglalkozó Netlock Kft. szakértője. 

 

Aláírásonként 1 eurót spórolnak

Az észt közigazgatási szakemberek szerint csak a digitális aláírásokkal minden egyes e-aláírással 1 eurót spórol az észt állami költségvetés. „Nemcsak arról van szó, hogy a digitalizációval nyugdíjba küldhetőek a nyomtató flották és több tíz millió oldal nyomtatását spórolhatja meg az ország, hanem arról is, hogy a hivatali ügymenet gyorsabb, nyomon követhetőbb, biztonságosabb, kényelmesebb és lényegesen hatékonyabb lesz. Az elektronikus dokumentumkezelés, archiválás, számlázás vagy közbeszerzés csak néhány terület, ahol az eddig papíron zajló folyamatok digitalizálása jelentősen könnyítené a hivatal-hivatal és a hivatal-ügyfél közti kommunikációt.” – tette hozzá a szakember.  

 

 

E-közigazgatás: kulcs lehet az e-személyi, de fejleszteni kell 

Az új elektronikus személyi igazolványok alkalmasak lennének az e-közigazgatás kiterjesztésére, hiszen a chipkártyákra igényelhető az elektronikus aláíráshoz szükséges tanúsítvány. Azonban jelenleg lényegében még nem létezik olyan terület, ahol az e-igazolványnak ez a funkciója felhasználható lenne. Hiányzik a háttérrendszer és az ügyfeleknél a kártyaolvasásra képes eszközök.

 

Alternatívát kínálhat a webportálon keresztüli e-aláírás?

A technológia ma már ott tart, hogy akár egy okostelefonon keresztül is aláírhatunk dokumentumokat. Az eljárás egyszerű, kényelmes és biztonságos: egy alkalmazáson vagy weboldalon keresztül belépünk az elektronikusaláírás-szolgáltatásba és PIN kódunk megadásával aláírjuk a feltöltött dokumentumot. Hasonlóan működik mindez, mint egy internetes fizetési tranzakció, de még kártyára sincs hozzá szükség, elég a szükséges kódok használata. 

 

Hol segíthetne a leggyorsabban a közigazgatás digitalizációja?

A digitalizáció számos területen hozna javulást, a teljesség igénye nélkül néhány olyan konkrét területet gyűjtöttünk össze, ahol belátható időn belül érzékelni lehetne a változást: