Saját hazájuk gazdaságára a svéd nőknek van a legnagyobb befolyása, őket közvetlenül követik a magyarok, megelőzve például a norvég és osztrák nőket – derül ki egy idei felméréséből.
A svéd vállalatok Magyarországon is az otthoni mintát követve építik és gondozzák munkatársaik karrierjét. Tapasztalataikat és már bevált gyakorlataikat vitatták meg a Svédország Nagykövetsége, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint vezető svéd vállalatok által szervezett Innovative Women Workshop-on.
A Bisnode nemzetközi cégminősítő által készített kutatásból az is kiderül, hogy minél nagyobb vállalatot vizsgálunk, annál kevesebb nőt látunk a vezetők között. Épp ezért több Magyarországon működő svéd vállalat dolgozott ki átfogó foglalkoztatási programot. A női foglalkoztatás kiemelt fontossággal bír nemzetközi szinten is, hiszen az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ig a tőzsdén jegyzett európai vállalatok vezetésében 40 százalékot kell elérnie a nők arányának.
„A kormány és a vállalatok közös célja, hogy megkönnyítsék a munkahelyi teendők és a családi élet összeegyeztetését, amely alapvető érdeke a munkaadóknak, hiszen kiegyensúlyozott munkaerővel jóval hatékonyabban lehet dolgozni; a munkavállalóknak, mivel családi életük és munkájuk harmonikusabbá, életük kiegyensúlyozottabbá válik; s közvetetten az egész társadalomnak - hiszen a gyarapodó családok és az értékteremtő munka a nemzet két legfontosabb erőforrása. A családbarát szemléletmód mellet fontos, hogy a vállalatok a nőkre teljes értékű munkavállalóként tekintsenek. Éppen ezért meg kívántuk teremteni a választás lehetőségét, hogy az édesanyák eldönthessék, minél hamarabb visszatérnek a munkaerőpiacra vagy pedig otthon maradnak gyermekükkel akár annak hároméves koráig.” – mondta Dr. Pacsay-Tomassich Orsolya, Nemzetközi és Európai Uniós ügyekért felelős helyettes államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A fent említett kutatás 10 országot vizsgált az alapján, hogy az adott országban élő és céget vezető nők milyen befolyással vannak hazájuk gazdaságára. A cég által létrehozott index alapján átlag felett sorban Svédország, Magyarország, Ausztria, Lengyelország és Szerbia teljesített. Átlag alatt rangsorolta Norvégiát, Belgiumot, Horvátországot, Csehországot és Szlovéniát.
Őexc. Niclas Trouvé, Svédország magyarországi nagykövete a sajtótájékoztatón egy ismert svéd mondást említett: “kvinnor kan”, melyet magyarra úgy fordíthatunk, hogy “a nők meg tudják csinálni”. „Meg vagyok győződve arról, hogy nem lehet teljes értékű egy olyan társadalom, melynek működésében a nők nem vesznek részt száz százalékban.” – tette hozzá a Nagykövet Úr.
Jó példával járnak elől
Svédországban a legtöbb vállalat a nemek közötti esélykiegyenlítésre törekedve igyekszik a nőket nagyobb arányban foglalkoztatni a magasabb pozíciókban is.
„A sokszínűséget világszerte az innováció egyik elemének tekintik, amiben a nőknek is nagy szerepe van. Az Ericsson vállalása, hogy 2020-ra minden harmadik munkatársunk hölgy lesz a vállalat vezetői szintjein is. Számos kezdeményezésben veszünk részt, így például a Lányok Napjában, de szervezünk lányoknak szóló programozói táborokat és diáknapokat valamint speciálisan nőknek szóló workshopokkal, tréningekkel segítjük a nálunk foglalkoztatott hölgyeket, hogy teljes és sikeres karrier utat járjanak be. Ennek is köszönhetjük, hogy idén mi lettünk az egyik legjobb női munkahely Magyarországon.” – mondta Dibuz Sarolta, Főosztályvezető, K+F Központ Budapest, Ericsson Magyarország.
Egyre több hazai és nemzetközi fórumon foglalkoznak a nők helyzetével, várhatóan a jövőben a hölgyek szerepe tovább fog nőni a cégvezetésben. Ahhoz, hogy a vállalatok elinduljanak ezen az úton, olyan fontos kérdésekre kell megtalálni a választ, mint hogy hogyan tud a vállalat abból profitálni, hogy női vezetőt alkalmaz. A közép- és felső vezetői szinten alkalmazott nők munkában elért sikerei másoknak is példát mutathatnak, amivel így tovább bővíthető a hölgyek száma más pozíciókban is az adott cégben.
„A Sigma Technology Magyarország Kft. mérnöki szolgáltatásokat nyújt nemzetközi K+F vállalatok számára. IT középvállalatként azt gondolom, egyedülállóak vagyunk abban, hogy a felső vezetés kétharmada jelenleg is nőkből áll, és a tágabb értelemben vett menedzsmentpozíciók felét szintén nők töltik be a vállalatnál. Mindez nem valamiféle pozitív diszkrimináció következménye: csak a teljesítményt értékeljük és ismerjük el most is, és a jövőben is. Sosem törekedtünk „ideális” arányokra a nemek között, mégis sokatmondó, hogy a világ 11 országában jelen lévő Sigma csoportban így is 35% a női munkavállalók aránya” – mondta Nagy György, a Sigma Technology Kft. Ügyvezető Igazgatója
Dr.Kaszás-Korén Andrea, az Autoliv Kft. HR vezetője szerint „a nők foglalkoztatását érintően a munkaerő-piacon ki nem használt tartalékról van szó. Hiszek abban, hogy a legjobb üzleti eredményeket kiegyensúlyozott munkavállalók tudják nyújtani hatékony munkavégzésük és lojalitásuk révén, amely alacsonyabb fluktuációt és a munkaadói márka javulását is eredményezi. A családbarát szemléletben élenjáró szervezeteknél a releváns intézkedések (el)ismertté teszik a vállalatot, a worklife balance kérdés kiemelten fontos, és a munkavállalók ezt kedvezően értékelik. Mindez a vezetők elkötelezett támogatása nélkül nem valósul meg.
Az Autoliv Kft-nél különös hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző vezetői pozíciók betöltése során a kompetencia-alapú, nemsemleges megközelítés érvényesüljön; és kiemelt figyelmet szentelünk arra, hogy a női dolgozóink teljes értékű anyák és munkavállalók is lehessenek, az ezt támogató intézkedéseink révén.”
A program fő támogatói az Ericsson, a Sigma Technology és az Autolív. További partnerek a Skanska, az IKEA, a Logiscool, a Duelbox, valamint a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont Nonprofit Kft.