Önvezető Uber-taxik és más "autós" hírek

Laszlo Horvath, 2016. december 15. 11:58

Bár év végén már csendesedni szokott az innováció is, az idén - úgy tűnik - még Karácsony előtt is egymás érik a műszaki újdonságokról szóló hírek: az Uber már önvezető autókkal szállítja utasait, Trump technológiai tanácsadó csapatához csatlakozott a Tesla-vezér, Elon Musk, és - ha már autók - a GM új márkájából már az első nap huszat eladtak, és több százat előjegyeztek. Nézzük a híreket részletesen!

Az első hír az arról szól, hogy a robotautók elkezdtek embereket szállítani San Franciscoban, miután az Uber sikeresen tesztelte Pittsburghben önvezető járműveit.
 
 
Persze vannak, akik még idegenkednek a robotsofőrtől, nem is kötelező egyelőre egyelőre ezt választani, ha valaki a gyengébb képességű homo sapiens-t részesíti előnyben, akkor csak jeleznie kell, de a technika bizonyosan utat tőr magának, ráadásul ezt segíti korunk Facebook-kultúrája is, bizonyosan "cult item" lesz abból, hogy selfie-ket csinálhatnak majd az önjáró Uberrel közlekedő utasok. Egyelőre még két mérnök utazik a robotautóval, az egyik kötelező Kalifornia törvényei szerint, hogy "felügyelje" az embernél sokkal figyelmesebb, pontosabb, és soha nem fáradó gépsofőrt – a másik pedig aki a laptopjáról figyeli az önjáró autót, és annak döntéseit.
 
Az autóipar új központjának, a Szilícium völgynek a mérnökeit nagy büszkeséggel töltötte el – és ez nemcsak az Uber-re, hanem az éppen most külön céggé vált Google Car-ra, a Waymo-ra is vonatkozik, míg a másik három előrehaladott robotpilótás autóról nem lehet még részleteket tudni – az a tény, hogy már a bicikliseket is kiválóan tudja kezelni az AI (Artificial Intelligence) ezekben a robotautókban. Ez nagyon fontos San Franciscoban, ahol a bicikli az egyik legnépszerűbb edzésforma – és talán kevésbé fontos Pittsburgh-ben, ahol a Carnegi Mellon egyetem körül majd hónapok óta zajlik a tesztelés.
 
Mitől lett a vízióból valóság? A kulcsszó az Otto nevű startup, akiket 680 millió dollárért vett meg az Uber. A 2016 januárban (!) alakult startup alapítói a Google autós csoportjából "ugrottak ki", tehát több éves gyakorlatot vittek magukkal, és stratégiát nemcsak arról, hogy hogyan lehet a totojázós, zavarodott, kommoditizálódott autóipart, amelyiket nem zavarja a 30,000-nél több halott az utakon (csak Amerikában), hanem azt is hogy hogyan kell ezt villámsebességgel végrehajtani. A másik kulcsszó a képesség arra, hogy pillanatok alatt végrehajtsanak egy tervet. Alig alakult meg a cég, a teherautóik Nevadában és Colorádóban máris futották a teszteket, nagyon jó eredményekkel. Így kell pillanatok alatt eredményt teremteni.
Mert Szilícium völgyben nem elég jó csapatnak lenni, nem elég jó terméket előállítani – hanem globális hozzáadott eredmények ígéretét is kell hozni, gyorsan, bemutatva, hogy nagyot tud a csapat alakítani, annak ellenére, hogy az ipar amiben dolgoznak kissé lassabb tempóban működik. Ebből lesz a $680 millió dollár nyolc hónap alatt. 
 
Az intelligens autók közül nekem mindenképpen a hibrid Volvo XC90 tetszik a legjobban, azután a régi Lexus GoogleCar változata, a radar mini toronnyal a tetején, amiből egyre kevesebbet látni a környéken. Ezt követi a Ford Fusion robot változata az Uber színeiben, míg a Google Waymo-ja sajnos engem a Disneyland játékautóira emlékeztet – nem csúnyák ugyan csak nagyon olyanok, mint az emberi fogyasztásra alkalmatlan Swatch, a Mercedes Smart autó (mert ugye, ha valamit Smartnak kell hívni akkor az ugye szegény... és a délkelet-ázsiai riksák sznob változatai, bocsánat azoktól, akiknek ez tetszik az autó design-ban). Pedig hát nem kell teljesen rondának és lassúnak lenni ahhoz, hogy valaki gyors és elektromos legyen, lásd Tesla.
 
===
 
Apropo Tesla. Elon Musk-hoz kapcsolódik a második hír, ami nagyon fontos: Trump kormányának második technológiai nagy ágyúja - a hatalmas tiszteletnek örvendő, de nem mindig népszerű Peter Thiel mellé -Musk is csatlakozott mint technológiai tanácsadó.
 
 
Ekkora vizionárius, praktikus, sikeres, végtelenül tehetséges tanácsadója még nem volt az elnöknek: Obama leginkább a háttérben kérté a tanácsát a Szilícium völgynek és a nagy cégeknek, mint például a GE vezérének, a Jeff Immelt-nek. Trump úgy tűnik, hogy a legnagyobbaktól, legendás gondolkodóktól kapja majd a tanácsot . Számomra nagyon biztató, hogy ilyen gigantikus formátumú emberekkel veszi körül magát az új elnök, mert az biztos, hogy az Elon Musk és a Peter Thiel véleménye számít, különösen, ha ezen a területen is nagyot akar lépni. Bill Gates tegnap JFK-hez, Kennedy elnökhöz hasonlította Trump-ot, akinek a holdutazást köszönheti az emberiség. Remélem, hogy ebből Mars utazás lesz, hiszen ha elfogynak a Föld erőforrásai, akkor valahova át kell költözni.
 
===
 
A harmadik helyi hír a klasszikus autó szerelmeseinek szívmelengető: a Chevy Bolt–ot most kezdték árulni az egyik San Francisco Bay Area-beli dealernél. A GM hihetetlen mennyiségű tudást sűrített az elektromos autójába, amelyik nem a szuper elegáns, sportautó stílusú Tesla design-t veszi célba, hanem az átlag sedan-t. 
 
 
Jelenleg Kalifornia útjain fut az amerikai elektromos autók (530,000 összesen) kb. fele. A Bolt a bajnok 2egy feltöltéssel 238 mérföldet tud menni, (ami majdnem négyszeres a BMW elektromos autója 80 mérföldes rádiuszának) és az ára 37,500 dollár, ami egy szinten van az ebbe a kategóriába tartozó Tesla Model 3-mal, ami 2017-ben kerül piacra.
 
És miért szívmelegítő ez a hír? Mert azt mutatja, hogy behemót és évszázados óriás cégeknek sem muszáj dinoszauruszként kihalniuk. Ha a GM kepes arra hogy a Teslaval versenyezzen, akkor van remény arra, hogy az óriások is – IBM módjára – megújuljanak.
 
===
 
A technológia hozza tehát a formáját, ami elkeserítő, hogy eközben Aleppóból is érkeznek hírek emberi szörnyűségekről, ártatlanok kiírtásáról, amiről a fejlett Nyugat valószínűleg hosszú és érzelmes beszédekkel fog megemlékezni, Szrebrenicára és Rwanda-ra begyakorlott mű-felháborodással.
 
De attól tartok, ezt a problémát, az emberi tényezőt, a Szilicim völgy még néhány évig nem fogja megoldani.