CES 2017: A csapból is önvezető autó folyik...

Laszlo Horvath, 2017. február 1. 21:43

Amerikai tudósitónk, Horváth László, ezen a héten cikksorozatban tekint vissza  január legnevezetesebb informatikai eseményére, az idei CES-re. A kijelzők, tévék illetve a biztonsági kérdések majd a magyar startup-ok jó szerelésének bemutatása után a most az autóiparról, illetve annak informatikára támaszkodó teljes megújulásáról elevenít fel néhány CES-pillanatot.

A régi és az új világ sosem csatázott ilyen szépen a szemünk előtt. A Szilícium völgy technológus titánjai megunták a totojázó, szklerózisos feudális rendszert, amit a maffia gyökerű szakszervezetek, több generációs, nagyon gyenge üzleti vezetőség, és szavazatokért hazudozó korrupt kormányok jellemeznek. Elindult a Tesla, az Uber, a Lyft, és mindeközben csak lassan ébredezett a régi rend. Persze a hagyományos autóipar attól még nem változik meg, hogy miközben a fiataljait a Stanford-ra küldi okosodni abból, hogy az itteni újítok mit tudnak kitalálni, azonközben máshol azon dolgoznak, hogy minél védettebben működhessen a tektonikus zárt piaci rendszerük.

Az sem segít a reputációjuknak, hogy a VW az hivatalosan egy bűnszövetkezet, akik az amerikai környezetvédelmi hivatal törvényei ellen “véletlenül” beszereltek egy hazudó robotot minden dízel autójukba.

Arról nem is beszélve, hogy csak az Államokban 30,000 fölötti a baleseti halálozások száma – amit a technológia már évtizedek óta nullához közeli számra tudna csökkenteni – ha hagynák. Inkább jogi kifogásokat, késleltetést keresnek mintsem életmentést – ilyen kemény ez a játszma, amiben már régóta nem szerepel a felhasználó a központban.
Ezt az okosabb városok felismerték – és Palo Alto például koordinálja a közlekedési lámpákat a forgalomtól függően, a Synchrogreen technológia intelligens forgalom pattern felismerő algoritmusával elkerülve a dugókat – ugyanígy San Jose is éppen most kapcsolja fel a rendszert.
 
Ez a háttere a CES egyik leglátványosabb – most már hagyományosan – szeletének, az autóiparnak.
 
Az önvezető autók (amik már fel sem tűnnek itt a Menlo Park környéken), rendszeresen szállítanak utasokat Pittsburgh-ben, a Google Waymo (Chrysler Pacifica minivan-jére építve) is szépen tesztelget, miközben Detroit és a többiek próbálnak gyorsítani. Itt a környéken az önvezető minibusz március 30-án fog debütálni a helyi Mobility summit-on.
Az új jövevények közül a Faraday, a Lucid és a Nio a kedvenceim: gyönyörű design, hosszú utakra elegendő erös akkumulátor és - az EP9 versenyautó esetében - 194 óránkénti mérföldes sebesség határ. Tehát lehet valaki elektromos és szupergyors! És a gyorsaságon nem csak a végsebességet értem: a Nio 2015-ben alakult, és mára az elektromos szuperautó kategória vezetője lett. Fél év alatt egymilliárd dollárt kaptak befektetőktől, akik arra fogadnak, hogy a Szilícium völgy tempója nyer a szklerózisos és korrupt hagyományos autógyárakkal szemben.
 
Még egy érdekesség: a Corning cég teljes egészében üvegből készített egy Concept car-t, amit nagyon nehezen lehetett csak megközelíteni a tömegérdeklődés miatt (hál istennek sikerült bejutni a közelbe némi közelharc árán).
 
 
Végül de nem utolsó sorban, a nagyon az árnyékban működő – Commsignia-t is érdemes megemlíteni, akik Magyar gyökerekkel próbáljak felvenni a szilícium völgyi tempót egyedülálló technológiájukkal, amit bármelyik Smart City vagy autógyáros azonnal betehet a terveibe. Minden késlekedés nélkül működik, amit nem mondhatnak el a versenytársaik.