Nekem kétszer sikerült csodát látni a Superbowlon. Egyszer, amikor a sisakja segítségével kapta el a játékos a labdát az utolsó pillanatban. A mostani meccsen is akadt izgalom az utolsó pillanatra, mert a Patriots nagy hátrányból a végére egyenlített és a hosszabbításban győzött, a csoda viszont Edelman-nak köszönhető: Tom Brady dobását három Falcon játékos között, centikre a földtől kapta el. Az ilyen az fizikailag lehetetlen, és mégis több kameraállásból is látható a csoda. Ezt megismételni nem nagyon tudja majd senki…
Tom Brady-nek ez az ötödik győzelme a Superbowl-on a , aki most már Joe Montana fölé magasodik a történelemkönyvekben.
A győzelem titka?
Először is a munkaetika. Bill Belichik, a vezetőedző őrül a győzelemnek, aztán morogni kezd azonnal, hogy öt héttel már az ezévé szezonra készülési tervvel csúsznak, mert ennyi időbe telt megnyerni a bajnokságot. Ezzel persze nagyon egyedül találja magát a mester, mert a roszter alapján úgy tűnik, hogy nem tűnnek el a süllyesztőben, mint a Broncos a tavalyi győzelmük után a Quaterback-juk nyugdíjba vonulása miatt…
Aztán a jó tulaj: Robert Kraft (aki arról híresült el nemzetközileg, hogy Putyin “véletlenül” elfelejtette visszaadni neki az egyik Superbowl aranygyűrűjét…). Ennél normálisabb, egyszerűbb, tisztességesebb tulajt nem nagyon lehet az NFL környéken találni – kivéve persze a kooperatívaként tulajdonolt Green Bay Packers-öket.
A momentum kihasználása és fokuszálása: 21 perc alatt 31 pontot értek el, míg a fiatal és gyors Falcons – nullát. A 39 éves Tom Brady ezzel a hajrával felejthetetlen pillanatokat szerzett a rajongoinak. A csúcsra ért mostanra – ennyi idősen…
Nagyon jó élő- és félidei show
Lady Gaga előléptette magát, és a tavalyi kiváló himnusz éneklése után 300 koordinált és kivilágított Intel drón, ami az Old Glory-t formázta a fekete texasi éjszakában a háta mögött, nagyon kiváló műsort énekelt és mozgott le – hiba nélkül. A celebek eléggé idegesek mostanában – és idegesítőket mondanak, ahogy a Madonna azt is belevette a beszédjébe, hogy ő szeretné a Fehér Házat felrobbantani – és ezért lélegzetelállítva figyelte a 111 millió néző, hogy csinál-e botrányt a nem éppen konformista módszereiről híres Lady Gaga. Hát nem tett ilyet, csak nagyon jól tette a dolgát.
Ahogy a US Air Force Thunderbird bemutatócsoportjának a hat harci gépe is pillanatra pontosan jelent meg a stadion fölött, ahogy annak a rendje – és a country énekes Luke Bryan is gyönyörűen énekelte el a himnuszt.
A közvetítés is nagyon profira sikeredett, ahogy az szokás – nekem kedvenc pillanatom a Coloradoból Lengyelországba küldött csapatok bejátszása, az Abrams tankjaikkal egy
sátorban nézve a közvetítést – aztán pedig a virtuális megjelenítő szobában a szeretteikkel beszélgethettek.
Ha már itt tartunk: a Bush Papa, akit imádnak Texasban dobta fel az érmét, és jelen volt negyedik alelnökként a történelemben a Mike Pence is – aki sebesült veteránokat és családjukat hozta magával az Air Force 2 fedélzetén a meccsre, és szemlátomást nagyon jól érezte magát a legendás külügyminiszterrel, Jim Bakerrel beszélgetve.
A reklámok nem voltak kimagaslóak
Fanyalogni nem illik egy ilyen hihetetlen sportélmény után. Azonban a Superbowl az annyira a reklámipar ünneplése is, hogy többet vártam a szakmától – sokkal többet.
A Snickers nagyon előre beharangozott, felfújt “élő adásos reklámja” nagyon gyengén puffant. Igazából nem nagyon lehetett érteni, hogy miért kellett ezt “élőben” közvetíteni, amikor semmi idő meghatározó részlet nem szerepelt – a Western filmstúdiós műutcában való mű lövöldözés nem nagyon érté meg a hűhót.
Az autógyárak szokott “autós” reklámokat hoztak, talán a Mercedes-e volt a legjobb – Peter Fonda-val viccelve meg a motorosokat, Szelíd Motorosok stílusban, a Coen fivérek rendezésében. Az H&R Block SciFi stílusban büszkélkedett az IBM Watson technológiájával, amit a TurboTax versenytárs a Humpty Dumpty humoros fogyasztói telefonhívásával ellensúlyozott az adó software ipar reklámjait befejezve.
Más sztár is előfordult: Schwarzenegger a Mobile Strike-kal, a John Malkovich a Square reklámjával.
Talán az enyhen politikus reklámok voltak még az elviselhetőek – na nem az Audi fakezű papolása arról, hogy a nők nem keresnek annyit, mint a férfiak – elrontott lehetőség egy fontos témához. Inkább az AirBnB Amerika sokféleséget jellemző reklámja működött – ami arról szól, hogy a bevándorlók hazája nyitott a bevándorlók felé.
Internet es teve?
Néhány brand nagyon ügyesen játszott a PPC (Pay Per Click) reklámokkal: a kedvencem a nagyon szépen összerakott Avocados from Mexikó volt, akik a fizetett- és organikus kulcsszavak tetején – megosztozva a Buick, a Ford (nekik a hybrid reklámjuk a Mercedes mellett a legjobb!), a Wendy’s, a Wix es a 84 Lumber –rel (akik ismét a bevándorló témát fogalmazták meg, ahogy a falon kaput építenek a munkások a hosszú gyalogút után Amerikába érkező bevándorlóknak.) Ezek a brandek okosan kerültek fel a fontos
kulcsszavakra – míg a Google például az első tízbe - sem jutott be...
Hihetetlen játék, hibátlan közvetítés, partátlan optimizmus – csak azok a fránya reklámok lettek volna jobbak, akkor tökéletes lett volna az este. Így csak az amerikai foci voltismét utolérhetetlen.